Hej,

Vi bor i et toplans stenhuset med kælder bygget i 1952.
Huset mangler tegninger (fejlaktige tegninger indleveret til Bygningsnævnet).
Nu skal vi slå skunkvæggen ud for at omdanne dødt rum til boligareal.
Har haft konstruktør på stedet som instruerede os i at sætte en limtræsbjælke 90x270 for at bære af den del hvor væggen forsvinder. Han tror ikke væggen er bærende, men støtter.

Har nu nogle overvejelser: eftersom der er skråtag hvor bjælken skal sidde, forsvinder jo ekstra meget ståhøjde da bjælken er så høj. Derfor overvejer jeg alternativet stålbjælke HEA 140 i stedet.

Har forstået at limtræsbjælken er bedre ud fra brandsynspunkt. Men ellers, hvordan fungerer det med stålbjælke? Kan jeg "lægge" den på to søjler (90x90 limtræ)? Hvordan fastgøres denne længdegående mod taget?

Hvor får jeg fat i stålbjælke? Ikke byggemarkedet vel? Findes der anden side at søge brugt end blocket for disse ting?

TAK!

/frida

Du kan da skrue den fast?? virker det ikke??
HEA lyder fedt, ikke tage en IPE i stedet, nå, nå det er vel et eget valg.
Du kan jo fæstne bjælken samme sted, hvor limtræet var tænkt at hvile på.
Er du bekymret for brand, kan du jo gipse den ind i dobbeltlag. og skal du sætte en bjælke er det vl bedre at stille den end at lægge, nu antager jeg jo iof at du mener stille, men det bliver en enorm forskel.
Der findes byggemarkeder der sælger stål også, IMAB nogle steder blandt andet.

Haha, du taler med en total nybegynder på dette.. :)
Første gang jeg prøver mig på et sådan projekt nogenlunde på egen hånd.
Skal lige tjekke op på hvad en IPE er da :) Er det en sådan jeg skal lede efter? Dimensioner?
IMAB synes kun at findes i det sydlige Sverige?

En IPE har en noget højere talje men er lavet i tyndere gods kan forestille mig at den bliver 120-140 høj, tjek med dem der hvor du køber den. Ja det er muligt at IMAB kun findes i syd, det er jo kun her jeg bevæger mig, men der er garanteret en tilsvarende længere oppe i landet.

Du har haft en konstruktør på besøg som TROR at den ikke er bærende?? lyder lidt funky. Det afhænger jo af hvilken type tagstol du har, om den er en del af den bærende konstruktion eller ej. Har du en "svensk tagstol" så er den bærende. (En svensk tagstol er en type tagstol, det betyder ikke at den er fremstillet i Sverige:))

Hurtigtesten er at sætte saven i en støttestander, når du har fjernet beklædningen og saver fast så bærer den. Dette er på ingen måde en videnskabelig test, men det plejer at give en hint i det mindste.

Jeg ville skifte hvordan som helst, men det har jo lidt at gøre med hvordan man udfører indgrebet, man vil jo ikke gerne save hullet op og se taget komme ind inden man har fået bjælken på plads....

Tak for tipsene! :)

HELE huset er i sten... (Undtagen spær så...). Væggen jeg river, har ingen støtteben, den består af murblokke ca. 350x250x200 mm. Så jeg har slået den ned med en mukkert, ingen sav har engang behøvet komme op på overetagen. Både konstruktør og arkitekt har kløet sig i hovedet og har aldrig set lignende konstruktion. Som lægmand ville jeg tro, at al vægten hviler på ydervæggene, men det er vel for at undgå, at spærene bøjes af snelast osv. at de murede vægge har stået der. De er muret på stedet efter at den indvendige panel på taget blev sat op.

Jeg skal have noget der bærer, men overvejer stål for at få dimensionen ned. Nu er sten/murværket jo lidt tricky at fastgøre i...

/f

Bed konstruktøren foreslå en passende stålbjælke, og hvordan den skal fastgøres. Især fastgørelsen i enderne er i mange tilfælde et følsomt kapitel. Der kan der opstå meget stor belastning, som jo tidligere var fordelt over hele den bærende væg. Stor chance for at konstruktøren kan give tips om nærliggende firmaer, der også sælger stål.

Tak, skal maile ham igen :)

Tibnorstål findes vel i hele landet, har vel et lager i Köping.

Protte

Har det været muret som du siger i efterhånd efter innerpanel så lyder det jo mærkeligt, hvis den har været dimensioneret som bærende fra starten. knapt nok støttende, hvilket den jo iof kan være blevet med årene :)
Det er ikke altid sådan, at ydervæggene tager al tagtryk, ofte bærer man af med bærende indre vægge.

Det fremføres ofte synspunkter på, at stålbjælker skulle være dårligere ud fra et brandsynspunkt, men jeg mener, at det er overdrevet.

Når en stålbjælke bliver så varm, at den kollapser, så har du betydeligt større problemer end det, huset er uden for redning, og hvis der er nogen mennesker eller dyr tilbage inde, så er han/hun/det død for længe siden.

Jeg ved også, at det er en løgn at forsøge at overbevise en indædt tømrer eller en gammel brandmand om dette, men jeg som maskiningeniør ville aldrig bygge noget bærende uden at bruge stål :)

• Synes
Bråkis
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.