Er der nogen, der ved, hvordan et 6 m langt 80x80x6 mm firkantrør, der er lagt op i enderne for at opnå en 6 m spændvidde, vil klare sig, hvis man belaster det med 200 kg i midten? Egenvægten er ca. 80 kg. Belastningen vil primært være statisk (100 kg), men nogle gange vil man gerne gå på det (+100 kg dynamisk).

Tanken er, at det skal beklædes med en "gipskasse" (udendørs gips, udendørs) som derefter skal pudses. Dømt til at mislykkes eller? Revner i puds og lignende måske?

Det bliver garanteret revner, i hvert fald hvis du går på den.
Kan du ikke gå op i dimension og vælge typ 160x80 (eller hvad der nu findes) på højkant?

Nu har jeg ikke regnet på ovenstående tilfælde (orker ikke at lede efter tabeller og formler) men jeg har meget svært ved at forestille mig, at det bliver så stumt som man ønsker.

/Kent

Netop, en rektangulær kunne måske være smartere. Har også overvejet en I- eller H-bjælke måske ville være bedre netop der.

Da det er top og bund, der gør mest nytte mod bøjning, er en i-profil meget velegnet.

Hvis man knækker (bøjer) en I-bjælke lidt på midten, (5 mm) og monterer bjælken med bøjningsbuen opad, ville det hjælpe?

Hvordan gør du det med bibeholdt styrke og hvordan skal den bukkes til? En I-bjælke bukker ikke specielt let.

Er det ikke at gøre tingene lidt unødigt komplicerede, især da man oftest vil have tingene i vater.

Hvis man leger med dimensioner, så lader man i så fald trekantformen på konstruktionen pege nedad i dette tilfælde.

/Kent

Ja du Kent, ikke går det at hoppe på den og tro at den bøjer sig :)
Kan intet om dette. Det var ret og slet et forslag som åbenbart ikke var så godt.
/Janne

Nogle gæt om hvilke dimensioner en I-bjælke ville skulle have i dette scenarie (6 m spændvidde, egenvægt + 200 kg belastning)?

Så får det blive et gæt... Intet mere end et rent gæt.
Jeg kiggede lidt, og mit svar bliver en normal I-bjælke, der er 200 mm høj.

Dem der orker at regne på det, vil nok lande deromkring, kruxet er den dynamiske belastning, når man går og hopper omkring på bjælken.

Som sagt et gæt, som jeg tror ligger inden for tolerancen +/- 40
Lad nogen, der virkelig kan regne på det.

/Kent

Gælder lasten "bare" 200 kg på midten så er en IPE160 tilstrækkelig...

Tak for alle svar - nu tror jeg, at jeg har tilstrækkelig med information til at træffe en beslutning i sagen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.