Jeg er ved at renovere badeværelset og har nu åbnet væggene for at muliggøre skjult rørføring. De eksisterende liggende reglar er kun 45 mm, så jeg har brug for at øge dybden på indervæggen med 25 mm.

Jeg overvejer at sætte 28x70 lægtepanel stående på cc30 eller cc45 for ikke at stjæle mere plads fra rummet end nødvendigt. Derefter skal der op monteres krydsfiner og gips.

Jeg vil gerne have feedback på denne løsning, eller alternative forslag til hvordan man ellers gør det mere korrekt?

Væg med træpaneler og eksponerede rør i badeværelsesrenovering. En papkasse og byggematerialer ses på gulvet. Åben væg med trærammer og synlige rør inden badrumsrenovering, planlagt til skjult rørføring og yderligere vægdybde.

Jeg er i gang lige nu og har nøjagtig samme situation, og min konklusion er følgende:

Det som "Säker vatten" siger, er, at reglerne skal være mindst 45x70. "Säker vatten" siger ikke, at det er nok, at hulrummet skal være 70 mm. At sætte panel eller forlænge eksisterende regler med 25 mm (45+25=70) er altså ikke tilstrækkeligt for at opfylde funktion og regler.

Havde det ikke været, fordi der er monteret køkken på den anden side med fliser over køkkenvasken, så havde jeg revet hele væggen ned og bygget en ny. I stedet bliver min løsning, at jeg simpelthen skærer ud de liggende horisontale regler, hvor jeg har tænkt at sætte de stående vertikale regler, dvs. jeg fjerner 45 mm bredt med 450 mm cc-afstand. For ikke at kompromittere den eksisterende væg, "ofrer jeg en cm af rumstørrelsen", dvs. jeg lader en cm af den eksisterende regel være tilbage. Altså: Jeg skærer et hul, der er 35 dybt og 45 bredt i de eksisterende horisontale liggende regler. Dermed lader jeg 10 mm være tilbage af den eksisterende liggende regel. Jeg vil udføre udskæringen med rundsaven og fjerne træet med et stemmejern. Derefter finjusterer jeg dybden med en håndoverfræser, så intet stikker op, dvs. jeg har sikkert 35 mm dybde overalt. Er der knaster eller ser jeg, at der er skrå årer, så går jeg ikke så dybt med rundsaven, men tager lidt mere med håndoverfræseren i stedet. Derefter kan jeg montere de stående 45x70-regler med 450 mm cc ifølge "Säker vatten"-anbefalingen. Hvis jeg vil forstærke den gamle væg (så køkkenskabene ikke bøjer væggen), så kan jeg forlænge (skrue og lime på en ribbe, der er 70+10-45 = 35 mm) uden på de gamle liggende horisontale regler, som jeg derefter skruer i fra konstruktionskrydsfineren på 15 mm.

EDIT: Fik hjernetåge og kom til at skrive vertikale i stedet for horisontale. Ændret nu.

Senest redigeret:
S senap sagde:
I stedet bliver min løsning, at jeg simpelthen trækker de vertikale reglar ud, hvor jeg havde tænkt at sætte de stående reglar
Du ved, at vertikal og stående er det samme?

Liggende = horisontale

Violina Violina sagde:
Du ved at vertikal og stående er det samme?

Liggende = horisontale
Fik tilsyneladende hjernedrop. Ændret nu. Tak Violina!

• Synes
Violina
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.