Hej!
Jeg skal i min svigermors entré sætte en regelvæg op, ingen problemer selvfølgelig. Kruxet er, at det kommer til at blive mere som et "regelhegn", med 1,80 i højde og ca. 1,50 i længde, og det sidder kun i en sidevæg. Det jeg bekymrer mig for er svigermors entréhylde, som jeg ved hun vil fylde med 20 st tunge pelse. Og så føles det som om "hegnet" bliver fortungt og ustabilt.

Er der smarte tanker omkring dette ude i forummet så er det ekstremt værdsat.
Mvh Martin

Hvis du gør væggen tilstrækkelig tyk, sig 30cm, kan du sikre den med krydsstag, lavet af reglar (på tværs gennem væggen). Det kræves også, at du "bolter" væggen ordentligt til gulvet.

En idé er at have en stolpe oppe i loftet længst ude, selvom væggen i sig selv ikke går helt op.

Anna_H sagde:
En idé är att längst ut ha en stolpe opp i loftet selvom væggen i sig ikke går helt op.
Tak Anna, Jeg var også inde på denne tanke...men svigermor er lidt petig med udseendet...men hun må måske bøje sig for byggeteknikken...(eller så gør væggen det:))

Raceman sagde:
Om du gør væggen tilstrækkelig tyk, sig 30cm, kan du sikre den med krydsstag, lavet af regler (tværs gennem væggen). Det kræver også, at du "bolter" væggen ordentligt i gulvet.
God tanke Raceman, desværre ville svigermor gå i stykker, hvis væggen blev 30 cm...(jeg begynder at forstå, at jeg måske burde skifte svigermor..)
Jeg er lidt inde på idéen om at regel op så maksimalt som muligt, måske cc 30 for at få så meget støtte som muligt nedad.
Er det bedst at springe den nederste regel over og bolte direkte mod gulv (betonplade)?

Skru reglar ordentligt i gulvet og væggen, regla op resten og lim og skru krydsfiner på begge sider, det bliver en vridstiv konstruktion. For sikkerhedens skyld kan du gøre væggen lidt skæv, så det bliver lige, når pælsene kommer på.

Protte

Bor et hul i betonen og sæt et 1" jernrør i.

Protte

Jeg er ikke overbevist om, at der bliver så meget sidekræfter. Det er jo ikke cementsække, som skal op der :rolleyes: Tag en regel i rigtig længde, søm en krog på og prøvehæng mens du holder i reglen.

Forhandl hylden væk og sæt nogle kroge op i stedet, så går det nok fint. Reglen 75 mm tyk med limede plader på siderne, ordentligt forankret i gulvet og væggen bør rimeligvis være tilstrækkeligt. Vil du være ekstra grundig, kan du jo sætte nogle spikblech (eller hvad de hedder, sådan nogle med en masse huller i) på, inden du sætter pladerne.

Strip sagde:
Jeg er ikke overbevist om, at der bliver så meget sidekræfter. Det er jo ikke cementsække, der skal op der :rolleyes: Tag en regel i den rigtige længde, sæt en krog på, og prøv at hænge, mens du holder i reglen.
Eftersom väggen skall sitta i hallen kan jag svära på att det är en och annan som kommer att luta sig mot den, i och med skopåtagning och liknande.:)

Desuden, hvis der skal hænges en hattehylde op (tror ikke TS kan forhandle det væk) :D og man hænger noget på den yderste pind, så betyder det, at du skal lade din regel i det ovenstående eksempel hælde 15 grader, før du mærker med hvilken kraft væggen trykkes sidelæns med.

Raceman sagde:
Eftersom väggen skal sidde i hallen kan jeg sværge på, at der er en og anden, som vil læne sig mod den, i forbindelse med skooptagning og lignende.:)

Desuden, hvis der skal der en hattehylde på (tror ikke TS kan forhandle det væk) :D og man hænger noget i yderste pin, så betyder det, at du skal hælde din regel i eksemplet ovenfor med 15 grader, før du bemærker, med hvilken kraft væggen trykkes sidelæns med.
Det var netop det, jeg mente, at sidetrykket ikke bliver helt så stort, som man kunne tro. Væggen skal vel næppe hælde femten grader :)
Men det der med at læne sig mod væggen er jo et stærkere argument. Jeg tror på en svejset stålkonstruktion som skelet til væggen.

Mure? Forankre i betonen med ekspansionsbolte, armering og ankermasse...og beklæde med panel. Der findes jo Lecablokke, der kun er 9 cm tykke.

Strip sagde:
Det var just det jeg mente, at sidekræfterne ikke bliver helt så store som man kan tro. Væggen skal vel næppe hælde femten grader :)
Nu misforstod du mit indlæg kapitalt.:)
Jeg udtrykte mig måske ikke helt tydeligt. Hvad jeg mente var:
At hænge noget på yderste knage på hattehylden (når væggen står lodret) medfører lige så store kræfter i siden som du får ved at hænge samme vægt på en krog (som sidder tæt på) og samtidig lade væggen hælde 15 grader.

Lad en bjælke hælde 15 grader med din cementpose på, så kan vi se, hvor godt du holder imod. :D

For resten, hvorfor ikke lave et ca. 30-40 cm langt stykke på tværs yderst, en L-formet væg? Så kan man sætte den der hattehylden fra væg til væg og få den til at holde meget mere, plus at man då næppe fristes til at læne sig mod den fra hattehyldesiden.

Milkshaken
Asschh Mjäk med svigermødre... Bare at stille hende ud... Sig det sådan... ja vil du at den skal holde så er jeg nødt til at sætte en forankring yderst i konstruktionen op mod taget... Ellers så laver jeg den som du vil have den og den vil begynde at hælde inden for nogle måneder..... Enkelt Penkelt...:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.