Jeg skal bygge et plankeværk som er ca. 2,2m højt. Jeg skal nu sætte de horisontale regler op og overvejer lidt, hvordan jeg skal fastgøre dem i jorden.
Jeg har tidligere bygget lavere hegn og satte dengang betonsko i beton, jeg blandede selv i rør. Synes ikke at det blev specielt stabilt. Hverken i jorden eller skoen og betonen. Samt at reglerne også let blev ustabile i skoen.
Derfor overvejer jeg at købe disse i stedet. Hvad har I af forslag til, hvad jeg skal gøre?
1) Horisontale regler skal du nok ikke fastgøre i jorden overhovedet, du mener måske vertikale stolper?
2) Vælg sokkeljern i stedet for en enkel stolpesko, der kun sidder i betonen med et rundt jern. To sokkeljern i soklen (som i dit billede) bøjer sig ikke lige så let som et enkelt rundt jern, særligt ikke i retningen vinkelret mod jernets mindste tykkelse, så placer soklen drejet i den passende retning. Vindtryk på et plankeværk kan være ret betydeligt.
3) Hvis det er blød jord, kan du have brug for at pakke med større sten rundt om din sokkel (uanset om du støber eller køber færdigt). Og en ordentlig dybde er selvfølgelig også nødvendig, gerne over en halv meter.
At bygge nogle vinkler ind i den lige planke bidrager meget til stabiliteten. Ligesom "lommer" langs planken, hvor den går ind måske 20 cm over en strækning på 100 cm eller hvad der æstetisk passer.
Alternativet til skråstøtter kan for eksempel være plantekasser, siddebænke, espalier, alkover og/eller pergola. Så kan man få ind støtten allerede fra begyndelsen både hvad angår byggeteknik og design samt samtidig udnytte plankeværket mere. Alternativet til plintjern, hvis man støber selv, er metallprofiler f.eks. U- eller I-profil, som kan gøres mere stabile og længere.
Med 2,2 meter højt plank bliver det store kræfter, når det blæser. Det gælder om at være forudseende for disse kræfter enten ved at få gennemstrømning eller meget stabile stolper.
Jeg ville ikke fokusere på at kun grave dybt, men snarere bredt. Hvis du står i en halv meter sne med fødderne sammenbundet, når jorden begynder at ryste, gør det lidt; hvis du derimod får lov til at stå med fødderne en halv meter fra hinanden, når det begynder at ryste, står du meget mere stabilt.
Den enkleste og bedste løsning er at grave, fastgøre stolpen og derefter støbe rundt om den. Plejer at grave stolperne 4-600mm ned, men når man skal have et så højt plank som du, så ville jeg gå efter 1000mm dybt.
Det enkleste og bedste alternativ er at grave, fikser stolpen og derefter støbe rundt om den. Plejer at grave stolperne ned 4-600mm, men når man skal have et så højt plank som du, så ville jeg gå med 1000 dyb
Ja, NTR-A-klassificerede stolper kan støbes direkte i beton. Betones høje pH beskytter stolperne effektivt mod råd i bunden. Det er ikke en så populær konstruktion i dag, men den har den fordel at den bliver meget stabil. Når stolperne endelig rådner, gør de det over støbningen efter måske 50-100 år. Men det er jo for næste generation at tage sig af, og da vil resten af plankerne alligevel være klar til nedrivning.
Den absolut nemmeste måde er at grave et hul, lidt grus i bunden, sætte stolpe/reglen i hullet og fikserer. Så hælder du i sokkelbeton, tager vandslangen, så det bliver vådt, rør lidt med en armeringsjern i hullet og lad det tørre. Det vil ikke rykke sig i 100 år. Har bygget mit plank sådan, og der sker intet. Du må nok hente en gravemaskine, hvis du nogensinde vil fjerne det igen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.