Stabilisering af regelstrukturen

Hej Byggeksperter!

Jeg er i gang med at planlægge opførelsen af en garage, som en forlængelse på den ene villa gavl (vinkelhus), hvorfor jeg har tænkt mig kun at opregne tre vægge (to langsider og en gavlvæg). Ydermålet bliver 11,45 x 7,33 m.

Garagen opdeles i en værkstedsdel på 30 m2 (Attefallstillbygning ifølge de nye byggetilladelsesregler) med en loftslidsport (H=2500 mm B=3000 mm) samt en garagedel på 54 m2 med to foldeporte (3000x3000 mm).

En støbt plade (200 mm tyk i garagedelen pga. bilhejs, værkstedsdelen 100 mm) med isolering under 200/300 mm. Et lag murblokke (250x190x590 mm) udgør den nederste del af væggen, på hvilken syllen så fastgøres. Mindre risiko for fugtskader.

Tanken er at købe en færdigkapet regelstamme (såkaldt Pre-Cut). Væghøjden bliver 3,5 - 4,0 m inkl. murblokkene, afhængigt af jordarbejdet og på hvilken højde regnvandsledningen går. Jeg må nok støbe garagegulvet i højde med regnvandsledningen, som vil gå i niveau med villavæggen. Regnvandsledningen bliver tilgængelig ovenfra. Vægstænger c/c 600 mm, gerne 195x45 mm, som tillader mere isolering inde i væggene. Regelvæggen vil således bestå af murblokke, syld, vægregel, bærende bjælke (indfældet) og hammerbånd.

Tagspærre bliver saksspær (maksimal taghøjde for bilhejsen - har en varevogn) med et tagudhæng/pashøjde på 0.45 m. Noget i stil med vedhæftede billede (nøjagtigt udførelse bestemmes af tagspærsleverandøren).

Yder- og indervægge har jeg forestille mig i korrugerede vægplader VP20, hvid. Vil helst undgå vægpanel på ydervæggen (ikke vedligeholdelsesfri, skal males) og gips på indvendige vægge (fugt, skrøbelig, maling, vedligeholdelse).

Nu til mit spørgsmål!

Jeg antager, at jeg skal stabilisere regelvægsstrukturen, da vægplader ikke stabiliserer regelstrukturen væsentligt meget.

Hvilken form for stabiliseringsmetode af regelstrukturen anbefaler I?
1) Indfæld en liggende regel (45 grader) i reglerne? Behøver jeg montere en stabiliseringsregel i hver "fag", der dannes af 45 graders hældning på reglen, eller er det nok at have en stabiliseringsregel i de ydre "fag" (se vedhæftede billeder på monteringsbånd). Er det nok, hvis denne stabilisering udføres på ydersiden af ydervæggen? Problem ved vinduerne, springer jeg reglen i vinduesåbningen over og fortsætter på den anden side af vinduesåbningen? Vinduesåbningerne kan om nødvendigt flyttes lidt.

Kan jeg lægge reglen på ydersiden (uden at hakke ud i reglerne) og skrue i hver lodret regel samt kompensere tykkelsen i skrue-reglerne (45 mm i stedet for 34 mm lægte) til for vægpladen? På denne måde reduceres ikke isoleringspladsen (kun gulvfladen).

2) Monter monteringsbånd/hulliste diagonalt (45 grader på regelvæggen). Er det nok med monteringsbånd på ydersiden af regelvæggen, eller bør jeg også have monteringsbånd på indersiden af regelvæggen? Er det tilstrækkeligt med et monteringsbånd diagonal eller skal det monteres som et diagonalt kors? Monteringsbånd i hvert "fag" eller kun i enderne. Vinduer kan om nødvendigt flyttes lidt.

3) Monter krydsfinerplader på indersiden af væggen. Jeg har et antal brugte krydsfinerplader, der er blevet brugt én gang til støbning. Uden større skader, men pladerne er i forskellige tykkelser (sandsynligvis 18 og 21 mm). Jeg kan sandsynligvis købe flere plader. Kan supplere med OSB plader, hvis krydsfinerpladerne ikke er nok.

4) Andre forslag til vægstabilisering?? Vil helst undgå gipsplader (fugt, skrøbelig, maling, vedligeholdelse).

Stabilisering af væggene kan sandsynligvis kun udføres på den ene langvæg og gavlvæggen samt tagspær, hvis nødvendigt. Væggen med garageporte er sandsynligvis svær at stabilisere pga. mangel på regelvægge. Forslag til stabilisering af denne væg? Ekstra bærende bjælke?

Synes I, at jeg skal have en form for regel (horisontalt) mellem ydervæggene på den anden gavlvæg, dvs. mod villavæggen eller kan jeg lade denne væg være åben.

Skal jeg stabilisere sakstagspærtene med monteringsbånd? Rupløjning vil blive skruet på tagspærtene og tagplade monteres på lægter som overflade. På undersiden horisontal skrue-lægte (c/c 1.0m) til vægplade (også undertaget vil være af plade).

Jeres gode råd til en mere stabil vægkonstruktion modtages med tak.

Med venlig hilsen
Kari Käyhkö

• Plan over garage med to sektioner, en på 29,99 m² og en på 53,86 m², to biler parkeret, døre og mål angivet.
  • Regelvæg til garageprojekt med fire vinduer, længde 11.445 m, højde 3.5 m, nordvestlig orientering, angivne mål for åbninger og vinduer.
  • Plan for garagevæg med tre porte og mål; viser længde, bredde og højde på vægopbygningen i et byggeprojekt.
  • Gavlvægdiagram for garage med dimensioner og tre vinduer markeret. Viser nøglemål for konstruktionens plan.
  • Diagram af en saxtakstol med angivne takvinkler og dimensioner, brugt til planlægning af et garagebyggeri.
  • Rød profileret metalplade med teknisk tegning. Viser dimensioner og profilmål, herunder bredde og dybde. Anvendt til tag- eller vægbeklædning.
  • Diagram over vægstabilisering, viser tre metoder: diagonale montagebånd i yderste fag, alle fag, eller krydsende montagebånd i alle fag.
Hvis du lægger vægpladen tværs over vægreglerne og skruer den fast, er jeg overbevist om, at det bliver stabilt (undgå at have general samlinger i samme regelrum på ud- og indersiden)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.