Hej!

Har lige fået et hus og kastet mig ud i mit første projekt. Bygget en 15 meter lang trappe ned ad skråningen mod vandet, og den blev faktisk rigtig fin. En lille ting jeg ikke er helt tilfreds med er dog, at den svajer lidt på midten.

Jeg har nedgravet fundamenter både oppe og nede og et antal træstolper, den hviler på. Dog er det svært at få et fundament ind der, hvor det svajer, da højden er over en meter over jorden lige der (skarp skråning lige der selvfølgelig). Nogen der har en simpel måde at gøre, at den ikke bevæger sig så meget i sideled? Har overvejet at sætte brædder i kryds eller lignende, men er usikker på, hvad der giver bedst effekt.

Trappen er bygget med to vanger, hvor jeg indefra har skruet træstykker fast, som trappetrinene hviler og skrues fast på, dvs. en meget enkel konstruktion.

Har du kun støtte i begyndelsen og slutningen, så burde det fungere med et kryds svarende til 1/3 af trappens længde i midten af trappens længde. Alternativt dobbelte kryds, som fastgøres i midten af vangerne samt i hver ende.

I billede ville lette.

Hvor du har stolper, kan du sætte skråstivere, nede på den ene side til oppe på den anden side.

Svajer det mellem stolperne, kan du prøve at tage fx en terrassebræt 22x95 eller hvad du nu har liggende og skrue diagonalt under vangestykkerne. Flexer diagonalbrættet midt på, sæt en kortling der mellem vangestykkerne, som du kan fastgøre diagonalbrættet i.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.