1,035 læst ·
24 svar
1k læst
24 svar
Stabilisere garagekonstruktion med hulbånd.
Har adgang til en del metalbearbejdning inkl. svejsere m.m., så smedearbejder kan jeg løse.VidarH sagde:
Hvis du placerer et skur ved væggen ved siden af porten, bliver det meget mere stabilt. Men selv to eksterne skråstivere giver ro i sindet.
Jeg tænkte mere på at finde en bonde/smed/værksted (gas eller vand/laser), der kunne brænde 2/4 kraftige 90° vinkler ud af en +5 mm plade, som strækker sig næsten hele stolpens dybde og 70-80 cm fra hjørnet. Kun lige linjer og en lille radius i vinklen gør det muligt at få minimal besvær. Efterbehandling med vinkelsliber afhænger af, hvor meget man går op i detaljer.
Nu har jeg en ny idé i hovedet til en konstruktion, som jeg vil udvikle.
Ikke sjovt at høre om problemer med skadede hulbånd og hvordan det kan påvirke, men bedre at få informationen nu end når det er for sent.Cheesen sagde:
Vi har en byggfirma i norrbotten som har fejlet med hulbånd og haft sammenbrud ved nogle lejligheder. Hulbånd har ikke særlig god strukturel bæreevne, og en lille skade på båndet et eller andet sted er alt, der skal til for, at det brister katastrofalt.
Sæt plademateriale i stedet, så får du desuden brandsikring med i købet. (En plade har i princippet samme modstandskraft mod brand som en gipsplade) En garage kan være værd at have i det mindste lidt brandsikring i. Et Hulbånd vil du aldrig kunne hænge en spade på, men på en plade kan du nemt sætte en holder til spaden.
Jeg køber dit ræsonnement om, at du vil maksimere rummet indeni, men du kommer alligevel ikke til at bruge rummet ovenfor en syld, Der har været et opbevaringsrum bygget på lignende måde, og det var helt håbløst at opbevare ting og maskiner der, når ikke væggene kunne udnyttes, blev beklædt igen efter et par måneder, og pludselig blev opbevaringsrummet større. Hvis du alligevel bare skal have campingvognen der, så kommer du ikke til at gå ind og ud gennem en dør i nogen større udstrækning (det er typisk anvendelsesområdet for at lade væggen stå uden panel eller plader indvendigt). Men du vil måske have en hylde til havemøbler, eller fortelt.
Skal overveje, om jeg skal kombinere de begge, for det er forskelligt følsomt med pladsen i forskellige dele af garagen.
For at udnytte krydsfiner som stabilitet behøver du ikke beklæde hele væggene, men kan sætte det i nogle regelrum indfældet, så det bliver stabilt og godt.P-plats sagde:
Måske skal jeg sætte krydsfiner i to af "fagene" på hver langside i stedet for bånd.J Jansson69 sagde:
Fungerer almindelig konstruktionskrydsfiner i et helt uopvarmet rum, eller hvad skal man bruge?
Skal man vælge 12 eller 15mm?
Det er det næste spørgsmål, jeg har spekuleret på.S Svammlet sagde:
Der ser ud til at være både værktøjer til at spænde båndet ved montering, men også dyre strammere, der monteres på hvert bånd, så man kan spænde ved behov.
Måske skulle jeg vælge krydsfiner på væggene og wire i loftet med vantskrue, kan det være et bedre alternativ?
15 eller 21mm foretrækker jeg, ja du kan jo lave en vinkel sætte i hjørnet så et regelfag i gavlen møder et på langsiden så låser det rigtig godt.P-plats sagde:
Jeg har kun brugt hulbånd hjemme, jeg fremstillede en montagestrammer af en vantskrue og lidt snilde. Wire har jeg ingen erfaring med, så der kan jeg ikke hjælpe dig. En almindelig 22x145 bræt, som du sømmer i loftet, har sikkert samme styrke som et bånd/wire, og den behøver du ikke stramme!P-plats sagde:
Det er næste spørgsmål, som jeg har tænkt på.
Det ser jo ud til både at være værktøjer til at spænde båndet ved montage, men også dyre strammere, der monteres på hvert bånd, så man kan spænde ved behov.
Måske skal jeg gå med krydsfiner på væggene og wire i loftet med vantskrue, kan det være et bedre alternativ?
Jeg har hjulpet en svoger med at bygge et anneks sammen med en professionel bygge-slægtning. Han spændte hulpladen ved at skrue skruen ind skråt, så båndet blev spændt yderligere, når skruen bevægede sig ind i reglen. Det blev spændt som violinstrenge.P-plats sagde:
Det er det næste spørgsmål, som jeg har tænkt over. Det ser ud til, at der både findes værktøjer til at spænde båndet op ved montage, men også dyre strammere, der monteres på hvert bånd, så man kan spænde efter behov. Måske skal man vælge krydsfiner på væggene og wire i loftet med skruv, kan det være et bedre alternativ?
Det går ikke på alle hulbånd, nogle har kun 4mm huller, og der findes ikke 4mm skruer, der kan holde til at spænde et 2x40mm bånd op.D datja sagde:
Klik her for at svare