Hej, har et gammelt hus, hvor vi skal renovere overetagen. Rummet det drejer sig om, er 6×4 meter, og bjælkerne ligger i den lange retning. Der er 4 bjælker, hvoraf 2 ligger ude i kanterne, så der er jo langt imellem bjælkerne. Problem nummer 2 er, at loftet i rummet nedenunder er hævet mellem bjælkerne, så der mister man højde. Min tanke er at rive det gamle gulv væk, forsøge at lægge på bjælkerne, så det bliver nogenlunde i vater og derefter lægge et undergulv af fer- og notbrædder 42×120, så man fordeler trykket så godt som muligt, hvad synes I om dette?
//Thord
//Thord
Hvilket er problemet du vil løse? Jeg får ikke helt sammen, hvordan det er opbygget. Gulvåsene vi ser i loftet på underetagen er vel langsgående i huset? På billedet ved gavlen på overetagen kan man se et bræddegulv under spånpladerne, som også er langsgående. Det føles som om, der mangler noget i din beskrivelse.
Mit problem er, at det eksisterende gulv er for svajende, jeg skal have det mere stabilt, uden at bryde loftet op i underetagen. Derfor var min tanke at fjerne de gamle gulvspånplader samt det gamle trægulv, som ser ud til at ligge under pladerne, og lægge et nyt pløjet kraftigt plankegulv.A Avemo sagde:Hvad er problemet, du vil løse? Jeg får ikke rigtig sammenhængen i, hvordan det er opbygget. Gulvbjælkerne, vi ser i loftet på underetagen, går vel på langs i huset? På billedet ved gavlen på overetagen kan man se et bræddegulv under spånpladerne, som også er langsgående. Det føles som om, der mangler noget i din beskrivelse.
Krydsforskal bjælkelaget oppefra, skrue-lim gulvspån på oversiden, hvis afstanden mellem de eksisterende gulvbjælker er større end 55 cm, kompletterer du med flere gulvbjælker, hvis de eksisterende bjælker er svage eller bare ligger lidt for spredt, kan du prøve at skrue et bræt på siden af bjælkerne.T Thord58 sagde:
På hvilken måde er det svajende? Hvis det er bjælkelaget, der giver efter, hjælper det ikke at lægge et kraftigere gulv. Da skal gulvreglerne forstærkes. Men det ser du jo, når du har revet gulvet op.T Thord58 sagde:
Edit
Det er sandsynligvis ikke noget bjælkelag, men gulvet ligger sandsynligvis bare på underrammen på spærret.
Senest redigeret:
Jeg tror ikke, det er den rigtige løsning. Det ser ud til at være et rum, der aldrig har været beregnet til at blive indrettet. Det kan forstærkes. Men det er sandsynligvis bjælkelaget snarere end gulvbrædderne, der er eftergivende.T Thord58 sagde:Mit problem er, at det eksisterende gulv er for svajende, jeg skal have det mere stabilt, uden at bryde loftet op i etagen nedenunder. Derfor var min tanke at fjerne de gamle gulvspånplader samt det gamle trægulv, der ser ud til at ligge under pladerne, og lægge et sværere plankeunderlag med fer og not.
Jo, det er sådan, men min tanke var, at med kraftigere planker med not og fer så fordelte man trykket på en større overflade, hvilket ville gøre det mere stabilt. Men rent konstruktionsmæssigt ville jeg tilføje flere bjælker og forstærke det på den måde, men jeg forsøger at finde en anden løsning.A Avemo sagde:
Så er det vel nemmere at lime et lag gulvspånplader oven på de eksisterende.T Thord58 sagde:
De kan nok findes flere løsninger. Men jeg tror, at du må regne med, at det er bjælkelaget, der skal forstærkes. Ikke fladen.T Thord58 sagde:
Spekulerer lidt bare:
Antageligvis er huset ikke bygget til, at loftet skal være boligareal.
Tagbjælkerne ser ud til at være 5x5"? Altså ikke særligt grove. De er i så fald lavet til et let tag - halm eller tagspån.
Underslagene er sikkert i samme dimension 5x5" eller måske 5x6", med spændvidde 4 m. Det kan meget vel være sådan, at der ikke findes nogle tilsvarende bjælker mellem tagspærene, men at det er cc 120 cm eller i hvert fald i den herrede. Det bliver da lidt svaj i gulvet, men intet der bør være noget problem bæreevnemæssigt.
Rummet er meget langt for at være i et gammelt (?) hus, hvilket indikerer, at man har fjernet skillevægge. I vores gamle hus med lignende konstruktion, dvs. 5x6" bjælker med varieret cc 100 - 140 cm og spændvidde 5,5 m, så ligger 6x6-8" bjælker i længderetningen med huset mellem tværvægge med afstand 3 - 3,6 m. Tagspærernes underslag er skruet sammen med disse bjælker med store håndsmedede vognbolte. Tænker, at hvis det har været lignende i TS's hus, så er den afstivning forsvundet, når man antageligvis har fjernet en skillevæg for at gøre rummet i stueetagen større. Altså et rum 4x6 m i stedet for 2 rum á ca. 4x3 m.
Som andre har skrevet, så skal bjælkerne forstærkes, hvilket nemmest gøres med højere regler sømmet på siderne af de eksisterende. Det gør dog, at gulvet kommer til at være nogle cm højere, hvilket måske ikke fungerer rent praktisk deroppe?
Antageligvis er huset ikke bygget til, at loftet skal være boligareal.
Tagbjælkerne ser ud til at være 5x5"? Altså ikke særligt grove. De er i så fald lavet til et let tag - halm eller tagspån.
Underslagene er sikkert i samme dimension 5x5" eller måske 5x6", med spændvidde 4 m. Det kan meget vel være sådan, at der ikke findes nogle tilsvarende bjælker mellem tagspærene, men at det er cc 120 cm eller i hvert fald i den herrede. Det bliver da lidt svaj i gulvet, men intet der bør være noget problem bæreevnemæssigt.
Rummet er meget langt for at være i et gammelt (?) hus, hvilket indikerer, at man har fjernet skillevægge. I vores gamle hus med lignende konstruktion, dvs. 5x6" bjælker med varieret cc 100 - 140 cm og spændvidde 5,5 m, så ligger 6x6-8" bjælker i længderetningen med huset mellem tværvægge med afstand 3 - 3,6 m. Tagspærernes underslag er skruet sammen med disse bjælker med store håndsmedede vognbolte. Tænker, at hvis det har været lignende i TS's hus, så er den afstivning forsvundet, når man antageligvis har fjernet en skillevæg for at gøre rummet i stueetagen større. Altså et rum 4x6 m i stedet for 2 rum á ca. 4x3 m.
Som andre har skrevet, så skal bjælkerne forstærkes, hvilket nemmest gøres med højere regler sømmet på siderne af de eksisterende. Det gør dog, at gulvet kommer til at være nogle cm højere, hvilket måske ikke fungerer rent praktisk deroppe?
Klik her for at svare