Jeg har bygget en espalier ved hjælp af jordskruer. Jorden er ikke så fast, som jeg ønsker, derfor svajer espalien, når man sætter større pres på den. Jeg vil gerne stabilisere espalieren uden at støbe betonfundamenter. Min idé er at forankre espalieren i skørtet på min terrasse med en bjælke. Problemet er, at terrassen og espalieren ikke er parallelle med hinanden, og jeg tror ikke, at jeg kan bruge en bjælkesko pga. vinklerne (Se billede).

Hvilke beslag kan jeg bruge til at håndtere dette, eller har I en bedre idé?

• En træspalje står på løs grus ved siden af en terrasse. Mellem spalje og terrasse er der en vinkel, der udfordrer fastgørelse.
Senest redigeret:
J
Jeg havde nok bygget en plantekasse i passende højde, da det kamuflerer formålet med støtten bedre. Den passer jo perfekt i trekanten mellem, og den giver jo rigtig god støtte også.

• Synes
Mathildatiger
  • Laddar…
J Jocke Best sagde:
Jeg ville nok have bygget en plantekasse i passende højde, da det bedre kamouflerer formålet med støtten. Den passer jo perfekt i trekanten imellem, og den giver jo også rigtig god støtte.
Plantekasse var en god idé, hvis det kun var på det sted. Jeg tog bare et billede ét sted for at illustrere forskellene mellem terrasse og espalier. Hele strækningen er over 10m lang, og afstanden mellem terrasse og espalier øges langs strækningen, så det bliver desværre svært med plantekasser.

J
Du må nok tage et helhedsbillede, så man kan få lidt overblik. En masse reglar, der bliver længere og længere, ser jo heller ikke godt ud. Skal man kunne gå langs med mellemummet, for eksempel? Ellers kan man jo bygge en form for forhøjet beplantning eller trappetrin eller lignende, men det er nemmere med lidt billeder af miljøet for at kunne råde.

Skal overfladen mellem terrassen og spalterne bruges til noget? Ellers kan du forlænge terrassen, så den går helt op til spalterne.

• Synes
Jocke Best
  • Laddar…
J Jocke Best sagde:
Du må nok tage et helhedsbillede, så man kan få lidt overblik. En masse reglar længere og længere bliver jo ikke pænt heller. Skal man kunne gå langs med mellemrummet for eksempel? Ellers går det jo at bygge en form for hævet beplantning eller trin eller lignende, men det er lettere med lidt billeder af miljøet for at kunne råde.
Her kommer flere billeder, tanken er at fylde mellemrummet med prydgræs En træterrasse ved siden af en træbygning med en gyngestolpe og tomt jordområde nær et hegn, klar til beplantning med prydgræs. Mellemrum ved træterrasse og hegn, planlagt til prydgræs, med sparsom vegetation og sollys. Mellemrum mellem et grønt hus og et træhegn, med gruslagt jord og plads til prydgræs i baggrunden.

J
Ij, ja det bliver jo svært med en odlingslåda bare der. Nu er du sikkert ude efter en enkel løsning, hvilket jeg tror ikke bliver så enkelt, men jeg ville have sat 3-4 90x90 stolpar langs med trädäcket, ned i jorden og forankret i dækket, og så lagt overliggere til spaljen og lavet lidt pergolastuk hvis man føler for det. Så støtter du spaljen og får en fin indramning. Vingler det kan man sætte en 45 graders stötta i vinklerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.