er i gang med at bygge en indervæg i kælderen. Overvejer at undlade isoleringen, så den ikke suger fugt, da det er i kælderen. Men bliver det så meget trommelyd? Findes der en anden måde at lydisolere på?

MVH Anders

Skal du have lydisolering da, det plejer at være nok, hvis man har det i "følsomme" rum som WC osv.. ?
Fastgør isoleringen med lange gipseskruer, så den hænger i luften nogle cm i så fald.

Mikael_L
Spontant undrer jeg over din bekymring for, at isoleringen suger fugt til sig.

Hvis der er risiko for så meget fugt, håber jeg, at din væg kun består af stålregler og cementbundne? (hedder det det..?) plader, typisk minerit. Ellers vil ikke kun den eventuelle isolering tage skade.

Ellers tror jeg, at dobbeltgips gør væggen mere solid og lyddæmpende, hvis du vil undgå isolering i.

Købte en bal roxull for et par hundrede, så det er jo ikke verdens største omkostning. Så hvorfor ikke bare sætte det ind og undgå at fortryde?

Milkshaken
Ellers findes der jo flamingoplader i en række forskellige tykkelser. Hør med din betonstation på stedet, efter en god pris.

Tak for alle svar
ja det er måske ikke så dyrt at isolere heller...
væggen består af træ reglar på tjære pap og så skal jeg have et lag gips.

/Anders

Milkshaken
Ja det er nok.... Hvis der skulle være noget, der suger, så er det i så fald træreglarne.... Men jeg foreslår nok alligevel en stålregel i bunden, så er det nok med almindeligt træværk ...

men tjærpappen forhindrer vel at træreglerne suger fugt...

/Anders

Milkshaken
Ja Abel, det gør den. en visst føles jo stålregel som at den holder længere, pappen forrådner hurtigere end stålet så.....

Milkshaken sagde:
Ellers findes der jo flamingoplader i en mængde forskellige tykkelser.. Hør med din betonstation på stedet, for en god pris..
Nu virker flamingo jo ikke som et absorbent for lyd.....Men man kan jo sætte det ind for sjov skyld

Milkshaken
virker flamingo som absorbent til lyd.... Har du nogen fakta, der viser, at det ikke gør det ?

Cellplast fungerer ganske vist som lydabsorbent (bedre end ingenting i det mindste) men sammenlignet med f.eks. mineraluld er det temmelig værdiløst.

Jeg tror ikke, at der er nogen større risiko for fugtskader med træregel på tagpap i en indervæg i kælderen. Jeg synes absolut, at du skal trykke mineraluld ind mellem gipspladerne, du vil nok fortryde det senere ellers.

Milkshaken sagde:
visst funkar frigolit som absorbent för ljud.... Har du några fakta som visar att det inte gör det ?
Ja eftersom cellplasten har slutna celler där mineralullen består av flera trådar så er evnen hos cellplast at omvandle bevægelsesenergi til varme helt værdiløs...

Dog kan du anvende cellplasten som fjeder for at dæmpe trinlyd og andre typer af vibrationer/fænomener der opstår når lydbølger eller stød rammer en overflade som svinger så flanktransmission opstår

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.