Jeg indretter overetagen på et 1.5-planshus. Ifølge tegningerne skal spær påmonteres med en stående 95x45 for at få tilstrækkelig isolering. Derefter plast og endelig lægter og gips som vanligt.
Jeg fik en idé om at hvis man i stedet for 95x45 monterer en 45x45 langs med spærene og derefter lægger plast. Efter dette lægger man 70x45 vinkelret på spærene mellem hvilke man lægger yderligere isolering (45mm) i forbindelse med at man skruer gipsen direkte i 70x45. Dette skulle altså spare både arbejde, materialer og lofthøjde.
Jeg fik et tip af en tømrer for noget tid siden om at placere plasten 45mm inde i konstruktionen for at muliggøre elinstallation uden at skulle lave huller i plasten. Dette var ifølge ham almindeligt accepteret og ville altså være en positiv følge af at gøre som ovenfor.
Hvilke negative konsekvenser er der?
Jeg fik en idé om at hvis man i stedet for 95x45 monterer en 45x45 langs med spærene og derefter lægger plast. Efter dette lægger man 70x45 vinkelret på spærene mellem hvilke man lægger yderligere isolering (45mm) i forbindelse med at man skruer gipsen direkte i 70x45. Dette skulle altså spare både arbejde, materialer og lofthøjde.
Jeg fik et tip af en tømrer for noget tid siden om at placere plasten 45mm inde i konstruktionen for at muliggøre elinstallation uden at skulle lave huller i plasten. Dette var ifølge ham almindeligt accepteret og ville altså være en positiv følge af at gøre som ovenfor.
Hvilke negative konsekvenser er der?
Problemet er regelafstand. Gips i loftet behøver cc 30 cm, skråtag klarer sig måske med cc 40 cm, dvs det er kun vægge, der klarer sig på cc 60 cm.
Så det er bare at regle tættere, hvilket dog giver lidt ekstra arbejde med at skære isolering... Tager man cc 30 cm, så bliver det nemmest idet det kun kræver, at man flækker isoleringspladerne på midten. Det gælder bare om at være omhyggelig i isoleringsskæringen, så der ikke opstår sprækker.
Så det er bare at regle tættere, hvilket dog giver lidt ekstra arbejde med at skære isolering... Tager man cc 30 cm, så bliver det nemmest idet det kun kræver, at man flækker isoleringspladerne på midten. Det gælder bare om at være omhyggelig i isoleringsskæringen, så der ikke opstår sprækker.
Klik her for at svare
