trimsten sagde:
Over til gulvvarmen har nogen tips til hvilket system man skal vælge. Personligt har jeg svært ved de systemer, der har radio-links mellem enhederne. Forstår ikke, hvad det skal være godt for, man vil jo ikke flytte gulvvarmen uden at bygge om...
Jeg kører Wirsbo, fordi det kan købes til gode priser på nettet + deres support er suveræn.

Regulering har jeg ikke brugt i 6 år, og det fungerer udmærket alligevel. Den eneste regulering, der findes, er på varmepumpen. Spørger du mig, er termostater og styreenheder spild af penge. I visse tilfælde har man sikkert brug for det, men ofte klarer man sig uden.

MathiasS sagde:
Regulering har jeg ikke brugt i 6 år, og det fungerer udmærket alligevel. Den eneste regulering, der findes, er på varmepumpen. Spørger du mig, er termostater og styreenheder penge ud ad vinduet. I visse tilfælde har man måske brug for det, men ofte klarer man sig uden.
Samme her, har ikke nogen regulering. Dog er mit system ikke færdigbygget, så jeg ved ikke, hvordan det bliver senere. I.o.m. at jeg har et badeværelse og resten "almindelige" rum på fordeleren, alle i kælderen, så mistænker jeg, at jeg måske senere skal styre slangerne lidt forskelligt. Nu styrer jeg rumtemperaturen med fremløbstemperaturen.
Hvis du vil være sikker, kan du jo lægge nogle tomme vp-rør i bjælkelaget og frem til de steder, hvor du eventuelt vil sætte rumtermostater. Så er det bare at tråde dem senere, hvis behovet opstår. De trådbundne termostater er meget billigere og (synes i hvert fald jeg) burde være mere driftssikre.

Byggmax parketgulv er efter min mening aldeles fremragende og desuden meget prisvenligt. Jeg tænker bare lidt over det her med dampspærre. Jeg ved ikke, om man skal bruge dampspærre med deres gulv, og du har jo allerede bygplast i bunden af dit bjælkelag, så jeg formoder, at det ikke er så godt at lægge et lag direkte under gulvet også. Mere end et lag plast med træ og isolering imellem er jo aldrig så godt... Så formodentlig lægger du din parket uden dampspærre under, hvilket gør det meget vigtigt, at der ikke er fugt i gles eller bjælkelag. Jeg ved, at dit materiale har ligget tørt udenfor, men det kan være godt at tænke på. Er du det mindste usikker, så tjek med en fugtmåler - det kan det være værd. Jeg har for mig, at gulvspån skal holde højst 6 % ved gulvvarme, så jeg antager, at det gælder for det øvrige materiale også - spørg nogen, der ved det med sikkerhed… Et andet tip er at bruge clickguard, et tætningsmiddel, der gør samlingerne på parketgulvet vandtætte. Jeg ved, at det sjældent bruges til parket, men gulvet bliver måske mere følsomt over for fugt ved gulvvarme? Vil man fare rundt med skurekosten eller måske kommer til at spilde noget, er det muligvis godt? Det er ikke særlig svært at anvende ved lægningen, og de har det hos Byggmax, så det er måske noget at overveje i hvert fald...

Jan-L sagde:
Samme her, har ikke nogen regulering. ...... De trådbundne termostater er meget billigere og (synes i hvert fald jeg) burde være mere driftssikre.

Byggmax parketgulve er efter min mening aldeles fremragende og desuden meget prisvenlige, jeg spekulerer bare lidt over det her med dampspærre. ...........
Et andet tip er at bruge clickguard, et tætningsmiddel som gør samlingerne på parketgulvet vandtætte. ...........
For min del vil jeg vælge styring&regulering og da den trådbundne variant. Kan se et vist behov, dels badeværelse og derefter forskellige solbeliggenheder for de forskellige dele af overetagen.

Fandt et firma som hedder varmtgolv.se, som syntes at have bedre pris end rinkabyrör. Det eneste som ikke syntes godt der var pladerne hvis jeg forstod ret havde de kun en bredde på 180 mm, mens de andre jeg har set havde 275 mm og begge havde sammenlignelig pris og samme længde. Men det er vel bare at købe det meste fra den ene producent og resten fra den anden.

Altid godt med tips, det er de tips som gør at man undgår at "opfinde hjulet igen".

Et gulvvarme firma anbefalede mig at lægge gulvvarmen samtidig som lægterne. Dette for at alt skulle få rigtig afstand fra begyndelsen. Dette føltes som et tricky tip eftersom jeg havde nok tænkt at lægge lægterne først så at man har noget fornuftigt at gå på og kunne begynde at sætte væggene op. Efter dette havde jeg tænkt at lægge gulvvarmen.

Som sagt nogen som har nogen synspunkter, har som sagt bygget en del før, men dette er mit første store projekt.

Jeg foreslår, at du prøver uden regulering først. Virker det ikke, kan du jo altid supplere efterfølgende.

Det er svært at forstå, hvorfor man får den rigtige afstand på glesen, hvis man lægger slangen samtidigt. Lav mellemstykker som mellemleg, så bliver det perfekt. 30mm for 20-slang.

180mm pladerne er rimeligvis lavet til 17mm slange. 275mm pladen er beregnet til 20mm slange. Du skal selvfølgelig have plader, der passer til slangen.

MathiasS sagde:
Jeg foreslår, at du prøver uden regulering først. Hvis det ikke fungerer, kan du jo altid supplere bagefter.

Det er svært at forstå, hvorfor man får den rigtige afstand på lægterne, hvis man lægger røret samtidig. Lav afstandsstykker som mellemlæg, så bliver det perfekt. 30mm for 20-rør.

180mm pladerne er rimeligvis lavet til 17mm rør. 275mm pladen er beregnet til 20mm rør. Du skal selvfølgelig have plader, der passer til røret.
Trodde præcis som dig Mathias, at de plader er til 17-rør............men det står jo faktisk, at de er til 20-rør, mærkeligt. Jeg skulle have skaffet 275-plader...........

Det der med at lægge gulvvarmen sammen med lægterne........kan heller ikke forstå, hvad der er praktisk ved det.
Måske fordi du kan vende med rørene under lægterne og få al lægten fastspikret på en gang. Men så skal du hele tiden holde styr på de kommende vægplaceringer. Ellers plejer man jo at lade lægterne være uspikret ved væggen for at kunne trække røret under lægterne, vende, lægge videre med røret i den anden retning og så spikre enderne, når alt er klart. Men hvis du skal lægge varmen færdig samtidig, får du mange forskellige materialer at håndtere, lægter, plader, rør, det lyder som om, det kan blive rodet.
Jeg ville have lagt ud med krydsfiner at gå på og så fikset gulvbjælkerne, som væggene skal stå på først, før jeg havde lagt gulvet. Tror det kan være en fordel at have væggens placering klar, nemmere at se, hvor man skal vende med slanger og sådan. Derefter planlægge for fremledninger og returløb til slangerne. Så kan du jo lægge lægter, lade enderne være uspikrede og fortsætte med væggene. Så slipper du for at træde rundt på plader og rør så meget, idet du kan tage det i et senere trin.
Så du skal have badeværelse også, hvordan vil du konstruere gulvet der? Nødt til at spørge, nysgerrig som jeg er....... :)

Skal du også have parket der, så skal du absolut bruge clickguard.............(Nu forsøger jeg at lave en lille joke, siger det for at ingen misforstår) Med venlig hilsen Janne.

Jan-L sagde:
Trodde præcis som du Mathias, at de plader er for 17-slang.............men det står jo faktisk at de er for 20-slang, mærkeligt. Jeg ville have skaffet 275-plader...........

........Så jeg, at du skal have badeværelse også, hvordan skal du konstruere gulvet der? Nødt til at spørge, nysgerrig som jeg er....... :)

Skal du have parket der også så skal du absolut køre med clickguard.............(Nu prøver jeg at joke lidt altså, fortæller det så ingen misforstår) Hilsner Janne.
Som sagt som du Janne ser ud til allerede at have tjekket, så så varmtgolv.se:s prisliste for pladerne ud ifølge dette:

110116 Enkelplade 16 mm 1150x180 mm 1 stk 25,00 31,25
110120 Enkelplade 20 mm 1150x180 mm 1 stk 39,00 48,75

Det må være en trykfejl der har været på spil, jeg skal maile og spørge. For 180 stemmer jo som I siger meget bedre med cc200.

Jeg er helt enig i, at det må blive meget besværligt, at gøre alt samtidig. Desuden som Mathias siger det er jo bare at bruge en tilpasningsstykke.

Ja jeg som havde tænkt at lægge glesen først og så bygge væggene. Hvorfor gøre omvendt?

Badeværelset er et sort hul i planlægningen indtil videre, udover at jeg ved at der findes afløb og vandrør i nærheden som let kan tilsluttes. Der vil jeg eventuelt tage hjælp af en fagmand til at forbinde sig til vandrørene. Det kræves jo godkendte koblinger hvis det skal være skjult i gulvet.

Kommer nok til at lægge en slags plast tæppe i badeværelset, kender en som er kyndig i det område, så han må hjælpe mig med den del. Desuden har jeg planlagt at have brusekabine i stedet for åben bruser.

Har ikke helt tjek på hvad man har for materiale under tæppet, men det ved måske nogen af jer.

I princippet er intet af det, der er blevet sagt i denne tråd, relevant i et badeværelse. Start en ny tråd for dette i stedet.... Hvis du skal have et badeværelse på det areal, der er blevet diskuteret i tråden, kan du helt glemme din egen konstruktion.

MathiasS sagde:
I princippet er intet af det, der er sagt i denne tråd, relevant i et badeværelse. Start en ny tråd for dette i stedet.... Hvis du skal have et badeværelse på det område, der er diskuteret i tråden, kan du helt glemme din egen konstruktion.
Nej det var præcis, hvad jeg havde i tankerne.

Bare som en parentes, min endelige konstruktion blev altså parket og spærpanel, det er et af blandt andet uponors forslag.

Dog ikke for badeværelse, men som sagt jeg tager det roligt med badeværelsesdelen. Jeg klarer det, når det bliver mere aktuelt. Jeg lader det være en "sort boks" så længe.

Ville nok gætte på, at der findes først nogle tråde at læse, før jeg behøver at oprette en egen.

Når jeg har lagt gulvvarme i træbjælkelag, har jeg gleset nede i bjælkelaget, skåret glesen, hvor den skal vende, skåret ud 20 mm i gulvbjælken og lagt videre i næste fag. Når så spånerne kommer på, har den bæreevnen, der er nødvendig, så det gør ikke noget, at glesen er skåret ved væggene.
I dit tilfælde er det jo vigtigt, at glesen er ubrudt hele vejen fra væg til væg, jeg ville også være omhyggelig med at sprede eventuelle samlinger. Så du skal vende med slangen under glesen ved væggene, så parketten har støtte af glesen også der. Hvis du gleser alt først, skal du senere, når du har stillet væggene, skære glesen der for at kunne vende slangerne under glesen. Så gælder det om at have tænkt på, hvor væggene lander, så du kan få et solidt underlag for glesen, hvor du skal skære den. Det kan også være svært at skubbe ekstra regler ind efterfølgende. Det er jo ikke ideelt at trække måske 50 meter slange ind under glesen 8-10 gange, når du lægger varmen. Håber du forstår, hvad jeg mener.

Jan-L sagde:
Når jeg har lagt gulvvarme i trægulv, har jeg fjernet gulvbjælkelaget, skåret op, hvor det skal vende, ........ Det kan også være svært at trække ekstra regler ind bagefter. Det er jo ikke optimalt at trække måske 50 meter slange ind under gulvbjælkerne 8-10 gange, når du lægger varmen. Håber du forstår, hvad jeg mener.
Forstår præcis, hvad du mener, og ja, selvom man ikke lægger gulvvarmen samtidig, må man jo planlægge for det ved lægningen af gulvbjælken.

Selve førstesalen er først skitseret af mig og derefter tegnet af et arkitektfirma. Jeg blev overrasket over, hvor godt jeg fik lavet skitsen, kun små ændringer i forhold til mit oprindelige forslag.

Med andre ord har jeg en god plantegning at måle ud fra.

Præcis som du siger, er det nemmest at lave ekstra støtte, når man ikke har sat gulvbjælkerne fast endnu.

At forskyde samlingerne er jo en selvfølge, ellers mister man jo en del af styrken, men på den anden side, hvordan skulle du kunne vide, at jeg havde styr på det.

Som sagt, altid godt at få sin konstruktion og valg af metode undersøgt under lup, man undgår at lave en masse unødvendige fejl.

Eller som nogen sagde i en tråd om el, "Problemet er ikke det, man kender til, men det, man ikke kender til."

Forresten, når det gælder forstærkning til vægge og gulvbræddesamlinger, antager jeg, at man kotler og lægger en regel som ekstra støtte under gulvbjælkerne?

trimsten sagde:
At forskyde samlingerne er jo en selvfølge, ellers mister man jo en del af bæreevnen, men på den anden side, hvordan skulle du kunne vide, at jeg havde styr på det.
Du aner ikke, hvor mange generelle samlinger vi er nødt til at bygge ind i helt nye huse, det er tegnet sådan, og vi skal jo følge tegningerne, men det er ikke så sjovt...........

trimsten sagde:
For resten når det gælder forstærkning for vægge og løs samlinger, antager jeg, at man bruger korte bjælker og lægger en regel som ekstra støtte under de løse samlinger?
Ja, præcis, dine indervægge skal vel ikke have nogen bærende funktion, antager jeg, så korte af 45x170 mm på cc 600 burde være mere end tilstrækkeligt under væggene. Det fungerer sikkert med 145 eller 120 mm også, men så skal du måske bruge byggvinkler for at forankre dem tilstrækkeligt stabilt, og så kommer du hurtigt op i samme pris som 170 mm og et antal skråspik..........

De løse samlinger placerer du selvfølgelig midt på en gulvbjælke.

Senest redigeret:
Jan-L sagde:
Ja, præcis, dine indervægge skal vel ikke have nogen bærende funktion antager jeg, så kortlinger af 45x170 på cc 600 burde række mere end vel under væggene. Det fungerer sikkert med 145 eller 120 også, men så skal du måske tage til bygningsvinkler for at forankre dem tilstrækkeligt solidt, og så kommer du hurtigt op i samme pris som 170 og et antal skråspik..........
Glesen samler du selvfølgelig midt på en gulvbjælke.
Nej, den bærende del er allerede klaret, den overlod jeg til professionelle at gøre. Man må indse sine begrænsninger. Med andre ord, det drejer sig om helt almindelige enkle indervægge.

Det ser ud til, at jeg er på rette spor, så der bør ikke være nogen problemer med at få ekstra støtte til væggene.

Fik i øvrigt lov til at returnere spånpladerne i dag, der var ingen problemer overhovedet. Det eneste problem var at få dem ned fra loftet, men heldigvis havde jeg hjælp af en læssemaskine.

Derudover opdagede jeg, at de havde leveret forkerte plader, det skulle have været 12 mm, men det var 10 mm. Dog spiller det jo ingen rolle nu.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.