Skogsbullen sagde:
Nu har jeg fået det til, så mellemrummene mellem pladerne er maks 1 mm, oftest mindre.

Hvad gør jeg med større mellemrum (3-7 mm) i indre hjørner, hvor gipspladerne støder op mod den gamle væg? Spartelmasse? Latexfugemasse?
Fyld op med gipsbrug. Det er det absolut billigste alternativ. Grovspartelmasse er for dyr til at ofre på opfyldning.

Jeg læste lidt for hurtigt. Er sprækken i hjørnet? Rådet, jeg gav, var, at det er vigtigst ikke at få sprække i hjørnerne, for der vil man gerne have en blød fuge. Og det er ikke realistisk, at man kan fylde en 7 mm sprække i et hjørne med blød fuge, så det bliver pænt. Kan du justere den sidste plade mod hjørnet, så du får sprækken mellem to plader i stedet?

• Synes
hjartstrom
  • Laddar…
nimhed sagde:
Kan du lave om på den sidste plade mod hjørnet, så du får sprækken mellem to plader i stedet?
Hm, jeg prioriterede at få små sprækker midt på væggen frem for at tilpasse hjørnerne præcist. Helst skal man jo have så små sprækker som muligt overalt, men mit hus var som sagt ikke helt lige.

Hjørnesprækken er 0 mm øverst og 5-6 mm nederst. Jeg har ikke den store lyst til at flytte gipspladerne nu, når alle skruer er indsat...

• Synes
Börje5
  • Laddar…
Skogsbullen sagde:
Hjørnegabet er 0 mm øverst og 5-6 mm nederst. Jeg har ikke rigtig lyst til at flytte gipspladerne nu, når alle skruerne er skruet ind...
Ikke alle pladerne. Bare den sidste mod hjørnet.

fyld op med spartelmasse så er det fixet.!
mvh
estwing

Paul-Staffanstorp
v-g sagde:
Palle S:Badeværelse og almindelig unødig grundighed ;)

Kan jo ikke sove hvis jeg har lavet et sjusket arbejde, forstår du vel :D
Så taler vi om noget helt andet... ;)d^_^b

estwing sagde:
fyld med spartel så er det fikset.!
venlig hilsen
estwing
Mener du, at du ikke sætter blød fugemasse i hjørnerne?

nimhed sagde:
Ikke alle pladerne. Bare den sidste mod hjørnet.
Ja, muligt er det jo selvfølgelig. I netop den plade har jeg ikke trukket i alle skruer endnu, så det ville nok fungere at flytte den en smule.

Hvad menes med blød fuge? Er det almindelig latexfuge eller noget andet?

Undskyld, hvis jeg kaprer tråden, men hvorfor er det nødvendigt med blød fuge i hjørnerne? Hvad tilfører det, hvis man skal sætte væv/tapet?

Skal man sætte væv så er det måske ikke så vigtigt. Jeg spartler og maler direkte og da er hjørnerne et risikoområde for sprækkeudvikling. Og det er en latexfuge jeg taler om. Jeg ville nok have sat en blød fuge uanset om jeg skulle tapetsere eller ej. Specielt hvis det er et træhus. Alternativt ikke spartlet hjørnerne overhovedet men ladet en sprække for at kunne håndtere bevægelserne.

Nu har jeg brugt aftenen på at flytte en gipsplade længere ind i hjørnet. Nu er der maksimalt 1 mm sprække inde i hjørnet, så jeg burde kunne lave et flot indvendigt hjørne.

Tak for alle råd og tips fra jer, der har engageret jer i mit vægbyggeri. Jeg har lært meget.

"Alternativt ikke spartlet hjørnerne overhovedet, men i stedet efterladt en sprække for at kunne håndtere bevægelserne."

Interessant, netop denne tanke har jeg haft på mit byggeri om at efterlade en lille sprække og så liste den ene væg i hjørnet, uden at fastgøre den til den anden væg for at skjule sprækken, men væggen kan bevæge sig frit alligevel, da mit også er et træhus.

nimhed sagde:
Mener du, at du ikke sætter blød fuge i hjørnerne?
nej faktisk ikke, hvorfor skulle man, hvis man alligevel skal gøre arbejdet rigtigt?
vigtigst af alt: man sætter ALTID en 50/50 profil i inderhjørnerne, ja i alle vinkler for at undgå revnedannelse.
derefter sætter jeg altid microlit, klart bedste resultat.
gør man dette, behøver du ikke svine med denne fuge, der tales om overalt.

en læresætning til alle, der vil og prøver: byg ikke med fuge.
hvis du ikke kan få et geringssammenføjning m.m., så lav det om.
det er først der, når du kan bygge uden denne mirakelsalve, at du er dygtig.

men har du ikke profilen bagved, er den store sandsynlighed, at det vil revne, ja måske endda med fugen.

TS: unødvendig udgift med ny plade ....:blushing:

med venlig hilsen
estwing

• Synes
Uldis
  • Laddar…
B
når man sætter den første skive skal man lodde den ind. ikke bare måle hvor høj/bred en skive skal være.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.