28,103 læst ·
28 svar
28k læst
28 svar
Sprækker mellem gipsplader
Side 1 af 2
Medlem
· Västra Götaland
· 165 indlæg
Jeg bygger en ny skillevæg, og det er vist ikke helt lige og retvinklet i mit hus. Når jeg stiller gipspladerne på gulvet og skubber dem sammen sidelæns, bliver der en stor sprække mellem dem forneden, selvom de er tæt på hinanden foroven. Er dette et problem?
Skal man hellere hælde dem lidt, så man minimerer sprækkerne sidelæns (men i så fald får større sprækker i bunden)? Rent intuitivt føles det bedre at have dem stående stabilt på gulvet, men det er måske forkert tænkt?
Hvordan får man en pæn fuge mellem pladerne, hvis der er en sprække på 5 mm?
Skal man hellere hælde dem lidt, så man minimerer sprækkerne sidelæns (men i så fald får større sprækker i bunden)? Rent intuitivt føles det bedre at have dem stående stabilt på gulvet, men det er måske forkert tænkt?
Hvordan får man en pæn fuge mellem pladerne, hvis der er en sprække på 5 mm?
Glipper nederst spiller sjældent nogen rolle, de dækkes normalt set af fodlisten. Heller ikke behøver pladerne at stå på gulvet, de hænger udmærket godt i skruerne.
Ønsker du alligevel en jævn nederkant, så skær pladen lidt, så den står jævnt mod gulvet. Du skal absolut ikke begynde at eksperimentere med skrå plader eller glipper andre steder.
Ønsker du alligevel en jævn nederkant, så skær pladen lidt, så den står jævnt mod gulvet. Du skal absolut ikke begynde at eksperimentere med skrå plader eller glipper andre steder.
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Medlem
· Västra Götaland
· 165 indlæg
Hvis jeg tolker jeres svar korrekt, så er det bedre at skubbe dem ordentligt sammen i siden, så de ligger kant til kant hele vejen. Det er bedre med sprækker foroven og forneden, og pladerne behøver egentlig ikke at understøtte mod gulvet.
Vi skal for øvrigt have både loft- og gulvlister, da det findes på de andre vægge i rummet.
Vi skal for øvrigt have både loft- og gulvlister, da det findes på de andre vægge i rummet.
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Så behøver I jo ikke bekymre jer om sprækker oppe og nede, og så er det som du skriver bedre at få dem mod hinanden i samlingerne for bedste spartelresultat.Skogsbullen sagde:Om jeg tolker jeres svar rigtigt, så er det bedre at skyde dem sammen ordentligt i sidled, så de ligger kant i kant hele vejen. Det er bedre med sprækker foroven og forneden, og pladerne behøver egentlig ikke støtte mod gulvet.
Vi skal for øvrigt have både loft- og gulvlist eftersom der findes det på de andre vægge i rummet.
Det vigtigste er lille sprække i hjørnerne og lille sprække mod loft (hvis du ikke skal have loftliste). Resterende sprækker fylder du i med gipsbruk før du spartler (eller før maleren spartler, hvis du er som mig og hader alt der staves malerarbejde).
Sådan gør jeg for at få en smutt pasninge langs gulvet (også buede sådan). Man tager pladen og stiller den præcis som den skal stå dvs. vertikalt og mod den plade ved siden af (dvs. ingen sprække) så tager man en blyant, som man lægger på gulvet og trækker langs hele pladens bredde.
Nu har du en streg, der viser gulvets kontur på pladen, og med en gipshøvl er det enkelt at slibe væk, så streget går i jævn afstand fra kanten.
Nu har du en streg, der viser gulvets kontur på pladen, og med en gipshøvl er det enkelt at slibe væk, så streget går i jævn afstand fra kanten.
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Hvad er fordelen ved dette så...v-g sagde:Sådan her gør jeg for at få en glat pasning langs gulvet (også buede sådanne). Man tager pladen og stiller den præcis som den skal stå, dvs. vertikalt og mod den plade ved siden af (dvs. ingen sprække), så tager man en blyant, som man lægger på gulvet og trækker langs hele pladens bredde.
Nu har du en streg, der viser gulvets kontur på pladen, og med en gipshøvl er det enkelt at slibe væk, så stregen går i jævnt afstand fra kanten.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 indlæg
Nu har jeg fået det til, så at mellemrummene mellem pladerne er maks 1 mm, oftest mindre.
Hvad gør jeg med større mellemrum (3-7 mm) i indre hjørner, hvor gipspladerne støder op mod den gamle væg? Spartelmasse? Latexfugemasse?
Hvad gør jeg med større mellemrum (3-7 mm) i indre hjørner, hvor gipspladerne støder op mod den gamle væg? Spartelmasse? Latexfugemasse?
Jeg ville spartle med grovsparkel. Et andet alternativ er gipsspartel (hedder nok noget andet egentlig), men jeg synes, det er lidt overkill.
Edit: Gypsum Naturgips hedder det åbenbart. http://www.weber.se/2223
Edit: Gypsum Naturgips hedder det åbenbart. http://www.weber.se/2223
Senest redigeret: