Jeg havde tænkt mig at reparere nogle vægge i kælderen, hvor pudset er faldet af, samt pudse eller slamme væggene i et kælderrum.

Jeg er ret sikker på, at det puds, der sidder på væggene, som jeg skal reparere, er kalkpuds, så dem havde jeg tænkt mig at reparere med det samme.

Huset er bygget i 1945, og kældervæggene er muret med tegl. Kælderen er nyligt drænet og gulvisoleret.

Nu til mine spørgsmål.

1. Passer det, at man ikke kan male med silikatmaling på kalkpuds indendørs?

2. Er huse frem til 40'erne både muret og pudset med kalkmørtel. Eller indeholder mørtlen mellem teglet noget cementmørtel?

3. Hvis jeg skal forbedre teglfugerne i en kældervæg og derefter slamme væggen, hvilket mørtel anbefales til fugning henholdsvis slamning?

4. Hvad jeg kan se i kældertrappen, så virker pudset, der sidder over jordoverfladen, til at være af en grovere type. Plejede man at bruge finere kalkpuds i kælderen og grovere kalkpuds over jordniveau?

Tak på forhånd

Svar på spørgsmål 2
Det er sandsynligt, at dit hus både er muret og pudset med et KC-mørtel, dvs. man havde både kalk og cement i mørtlen.
I betragtning af, at der var krig, er der sandsynligvis ret lidt cement.
Et almindeligt mørtel havde 35% cement og 65% kalk.
Men det kan være endnu mindre cement.

Okay. Jeg troede ikke, at KC-mørtel begyndte at blive brugt før 1950.

Men hvis det er tilfældet, er kalkpuds vel at foretrække også til fugning, slamning eller eventuelt pudsning.

Når jeg læser på nettet, finder jeg mange fordele ved kalkmørtel. Men hvis det er så godt, hvorfor laves der så mange reparationer og renoveringer med KC-mørtel og hårdere cementmørtel i dag?

Har du set noget kalkmørtel på en almindelig byggemarked?

Det er nok bedst at bruge en luftkalkmørtel til dine reparationer, men man skal til en specialhandel eller bestille for at få fat i det. Dyrt desværre...

Jeg har set, hvordan en hård mørtel løsner sig efter nogle år, når man gør forkert...

Eld sagde:
Har du set noget kalkmørtel på en almindelig byggemarked?
Jeg har da købt kalkmørtel hos både K-Rauta og Bolist. 125:- tror jeg det kostede sidst for 25 kg.

Angående spørgsmålene:

1) Jeg fik anbefalingen at ikke bruge silikatmaling på mine kalkpudsede vægge. Jeg brugte kalkmaling som jeg blandede selv, lidt sløret at arbejde med men meget billigt.

2) Min kælder fra -49 er da muret med betonskalsten og kalkmørtel.

Tak for jeres svar

Eld: Hvad er forskellen på kalkmørtel og luftkalkmørtel?

scim: Angående kalkfarven, afgiver den kalk og smitter af, hvis man rører ved den? Kan man få den i andre lyse farver end hvid (f.eks. beige)?

Den kan kalkes af, hvis man blander for tykt. Blander du rigtigt og maler tre-fire strøg, kalker den ikke. Det er muligt at bryde den med pigment, som man blander i.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.