Halløj.
Er i gang med at støbe gulvvarmen (vandbåren Uponor) på mit nye gulv (22 mm gulvspånplade på 195mm regel c/c300) på 11m2.
Spørgsmålet... kan jeg starte med at støbe med finbeton, og derefter lægge overflade med flydespartelmasse? Skal "flyde" 45mm, så det bliver dyrt, hvis jeg bruger alt med flydespartel...
Tak for svar...
Er i gang med at støbe gulvvarmen (vandbåren Uponor) på mit nye gulv (22 mm gulvspånplade på 195mm regel c/c300) på 11m2.
Spørgsmålet... kan jeg starte med at støbe med finbeton, og derefter lægge overflade med flydespartelmasse? Skal "flyde" 45mm, så det bliver dyrt, hvis jeg bruger alt med flydespartel...
Tak for svar...
Moderator
· Stockholm
· 57 882 indlæg
Jeg ville kontakte producenten af flydespartel. Jeg ved, at visse typer spartelmasse i det mindste for mange år siden blev brugt på netop den måde. De indeholder stoffer, der kemisk absorberer fugten fra betonen under, så de kunne bruges til "hurtigtørring" af en betongulv. Men om dagens flydespartel har den egenskab, bør man nok tjekke med producenterne.
Et problem ellers med almindelig beton er, at det krymper, selv længe efter det er tørret ud. Så flisetilvirkerne plejer at specificere, at man ikke må lægge fliser på en betonoverflade før efter mindst 3 måneder, nogle siger 6 måneder.
Men det er muligt, at flydespartel optager disse krympspændinger.
Et problem ellers med almindelig beton er, at det krymper, selv længe efter det er tørret ud. Så flisetilvirkerne plejer at specificere, at man ikke må lægge fliser på en betonoverflade før efter mindst 3 måneder, nogle siger 6 måneder.
Men det er muligt, at flydespartel optager disse krympspændinger.
OK, skal tjekke med producenten...
Det står i øvrigt på deres hjemmeside, at hvis det lægges på "nyt betonggulv," så skal det være mindst 3 måneder gammelt... så det kan ligge noget i det, du siger.
Men skal tjekke... Tak.
Det står i øvrigt på deres hjemmeside, at hvis det lægges på "nyt betonggulv," så skal det være mindst 3 måneder gammelt... så det kan ligge noget i det, du siger.
Men skal tjekke... Tak.
Har ikke hørt om flydespartel, der som sagt tørrer op eventuelt undergulv af beton, derimod at flydespartel tørrer selv på kemisk vis, selvom det bygges ind i fx klinker.
Beton og flydespartel har helt forskellige krympeegenskaber, når de brænder.
Ville ikke lægge to forskellige slags til indstøbning i dit tilfælde, dels fordi det altid er bedre med en homogen masse, dels
fordi det skal lægges på et spænogulv.
Jeg ville absolut kun lægge flydespartel, og i dit tilfælde et godt fiberforstærket spartel.
Beton og flydespartel har helt forskellige krympeegenskaber, når de brænder.
Ville ikke lægge to forskellige slags til indstøbning i dit tilfælde, dels fordi det altid er bedre med en homogen masse, dels
fordi det skal lægges på et spænogulv.
Jeg ville absolut kun lægge flydespartel, og i dit tilfælde et godt fiberforstærket spartel.
Klik her for at svare