Hej, jeg har et par spørgsmål vedrørende vestkystplade, som der måske er folk med viden om her.
Jeg kigger på Rockwools monteringsanvisninger, som siger følgende:
"Skal pladen stå på eksempelvis plade på jord, anbefaler vi, at der monteres en tæt membran under, fx plast eller pap."
Mit spørgsmål er: Da jeg skal have støbt plade, sætter man så ydre vægskinnen 50cm ind på pladen, så vestkystpladen ender kant i kant med pladen?
Opfølgende spørgsmål er, har du eksempler på plast eller pap, som man kan bruge?
Videre skriver de sådan her om lægtning
"For at få en fri vertikal ventilation anbefaler vi altid at montere en stående lægte mod pladen. Hvis der anvendes en lodret panel som facadelag, monteres derefter en liggende lægte."
Mit spørgsmål er da, hvordan gør man med musebånd i dette tilfælde?
Jeg vil forsøge at forberede mig, hvordan jeg skal bygge dette
Tak på forhånd
Kan man ikke gøre som på billedet?
Läkten 02 saves et overfladisk spor pr. rum med en rundsav el. lignende, lille nok til at ingen mus kommer forbi. Dette for at sikre ventilation.
Går det inte att göra som på bild?
Läkten 02 sågas nått ytligt spår per fack med cirkelsåg el. Dyl, liten nog att inga mus tar sig forbi. Dette for at sikre luftning
Ja her går leverandørernes monteringsanvisning fra hinanden opdagede jeg. Rockwool siger først stående lægte, så liggende for at få en vertikal luftspalte. Mens Paroc på sin montering kun taler om liggende. Sådan gjorde også snedker i nærheden af mig som byggede et hus. Sætter man kun liggende så tæpper man jo til for musene med lægten. Derimod står der ifølge svensk byggestandard at der altid skal være en vertikal luftning. Man bliver ikke rigtig klog på dette 🫣🤣
Hvis du tænker på at male facaden med "tæt" maling, vil jeg foreslå, at du sætter både luftlægter og sømmeregel.
Hvis facaden skal bestå af slamfarvemalet stående beklædningsbrædder, ville jeg ikke se separat luftlægter som helt nødvendigt, men nu hvor du har mulighed, synes jeg, at du i det mindste kan benytte lejligheden til at lægge en stående halv-tomme-lægte under sømmereglen.
Kan du linke til monteringsanvisningerne du har kigget på?
Jeg gætter på, at Rockwool viser et eksempel med liggende panel, og at Paroc tænker, at der dannes en luftspalte mellem panelet, hvis det er stående lister, og hvis det er en glat panel, som ikke får spalter mellem hver panelbræt, at der også skal til en lodret ventilationsliste.
Kan du linke til monteringsanvisningerne du har set på?
Jeg gætter på, at Rockwool viser et eksempel med liggende panel, og at Paroc tænker, at der dannes et luftspalte mellem panelerne, hvis det er stående og hvis det er en glat panel, der ikke får sprækker mellem hver panelbrædde, at det også skal være en lodret luftningslægte.
Rockwool siger, at hvis du har en liggende panel, skal der anvendes en stående lægte. Har du en stående panel, skal der anvendes en stående lægte plus en liggende lægte.
Paroc siger, at det er tilstrækkeligt med en liggende lægte, hvis du har en stående panel, der giver tilstrækkelig ventilation mellem panelbrædderne, men hvis der ikke opnås god ventilation mellem panelbrædderne, skal der først sættes en stående lægte. Har du en liggende panel, skal der anvendes en stående lægte.
Begge virksomheder ønsker at opnå en vertikal ventilation, men de opstiller lidt forskellige betingelser for, hvordan det kan opnås.
Vedrørende musebånd, hvis du kun sætter liggende lægte, kan musene stadig komme ind i væggen, hvis det er en lockpanel.
Kan man ikke gøre som på billede?
Lægten 02 saves et overfladisk spor pr. fag med rundsav el. lign., lille nok til at ingen mus kommer forbi. Dette for at sikre ventilation.
Rockwool siger, at hvis du har en liggende panel, skal en stående lægte anvendes, har du stående panel skal stående lægte plus en liggende lægte anvendes.
Paroc siger, at det er nok med liggende lægte, hvis du har en stående panel, der giver tilstrækkelig luftning mellem panelbrædderne, men hvis der ikke opnås god ventilation mellem panelbrædderne, skal også en stående lægte sættes først. Har du liggende panel, skal der bruges stående lægte.
Begge firmaer ønsker at opnå en vertikal luftning, men de sætter lidt forskellige betingelser for, hvordan det kan opnås.
Når det gælder musebånd, kan musene stadig komme ind i væggen, hvis det er en lockpanel, hvis du kun sætter liggende lægte.
Hvordan skal man vide, at man har tilstrækkelig god ventilation mellem panelerne? Jeg tænker, er de ikke vertikale for at fugt/vand skal kunne løbe af?
Bedst luftning får du, hvis du bruger både stående og liggende lægter. Saver du også den liggende lægte med et fald, får du en bedre afledende evne. Jeg ved dog ikke, hvor ofte en snedsavet lægte bruges i realiteten.
Bedst ventilation får du, hvis du bruger både lodrette og vandrette lægter. Saver du også den vandrette lægte med et fald, får du en bedre udledende evne. Jeg ved dog ikke, hvor ofte en skråskåret lægte bruges i virkeligheden.
Har ikke bestemt type af panel endnu mere end at det bliver lodret
Denne profil er passende at bruge for at slippe af med mus. Musprofil kan du søge på for at finde en forhandler nær dig.
Nemmest og bedst er, hvis du kan placere stellet så langt ud, at vestkystpladen går forbi sokkelelementet lidt for at minimere kuldebroen, der ellers ville opstå der.
Denne profil er passende at bruge for at undgå mus. Musprofil kan du søge efter for at finde en forhandler nær dig.
[billede]
Det letteste og bedste er, hvis du kan placere stommen så langt ud, at vestkystpladen går forbi sokkelelementet lidt for at minimere kuldebroen, der ellers bliver der.
Jeg tænkte, jeg kunne bruge en færdigskåret ramme i så fald, og da jeg fik tegningerne, syntes jeg, de havde tegnet for småt og fik så forklaret, at pladen så sidder på pladen, ellers stemmer byggetilladelsen ikke med målene, så byggeoverfladen bliver større.
Jeg regnede hele tiden med, at den skulle sidde udvendigt. Jeg må tjekke det.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.