Hej!

Jeg undrer mig lidt over, om I der skruer meget har nogle erfaringer. Jeg undrer mig over disse ting:

Er torx bedre i længden at arbejde med, hvorfor?

Er torx bedre til at skrue visse materialer?

Slides torx mindre, hvis man skruer ind og ud ofte?

Tror I, der vil komme en endnu bedre skrue? hvis nu torx er bedst. Hvordan ville den i så fald se ud?

Håber nogen har tid og energi til at svare :p

Ja, svaret er enkelt.
Alle skruehoveder med lige aksiale spor (ikke "skrå"/"vinklede") fungerer fint med det, du skriver, for de kan ikke glide ud.

Så kan man tro, at almindelige sporskruer er lige så gode (ifølge ovenstående påstand), men hvis man får en lille vinkel fejl der, får skruetrækker/bits hurtigt meget lidt overflade at lægge kraft mod (i sporet), og man skader skruehovedet.
Torx er mere tilgivende ved vinkelfejl.

Hvad angår materiale, så afhænger det snarere af skruehovedets (siden mod materialet) og gevindets udformning.

Dit sidste spørgsmål har jeg ingen god tanke om...

• Synes
smartcat
  • Laddar…
Synes slet ikke om torx!

Det er sværere at holde balancen med torx skruer, hvis man skal skrue i et hårdt materiale uden at forbore, f.eks. gulvspån eller metalplader.

Torx skruer anvender flere forskellige bitsstørrelser, og jeg synes, det er svært at se forskel på størrelserne, især t20 og t25 blander jeg sammen.

Men der er mindre risiko for, at bitsen begynder at glide med torx.

tak for svar!

"Er torx bedre i længden at arbejde med, hvorfor?"

Det afhænger af, hvad man skal lave. fx: fungerer ikke i en skruemaskine, store skruer som franskskrue er jo bedre med sekskantshoved osv.

Den eneste egentlige ulempe med torx er, at skruen ikke sidder fast i bitten. Men Spax har deres "egen" torx med et ekstra fremstået rundt stift, der sørger for, at skruen sidder fast i bitten. Bitten passer selvfølgelig kun til deres egne skruer. Men skruerne kan skrues med almindelige torx bits også. En klar forbedring i forhold til almindelige torx.

Torx er outstanding.

Man lærer sig hurtigt, hvilke af ens forskellige skruer der har hvilken størrelse.

Det faktum, at torxen aldrig glider eller hopper ud, overvinder i høj grad, at der er en lidt dårligere balance.

Der findes dog en torx-lignende variant, der siges at have god balance, hvor man skal kunne sætte skruen på bitsen og skrue i helt uden at holde i skruen. Kan ikke komme i tanke om navnet nu, men den findes både hos Beijer og Bauhaus. T-Tap eller noget lignende tror jeg.

Det er den "End" mener.
Jeg har set den på flere mærker end Spax.

Men nu blev jeg usikker, torx-tap ser ud til at være den, man plejer at se på diverse elapparater, "tamper proof"...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.