Hej,
Vi er i gang med renovering af et hus fra 1920'erne, og efter en komplet renovering af ydersiden + overetagen har vi nu startet med stueetagen.
Her vil vi i princippet gøre alt fra gulv -> loft inklusive nyt køkken, udskiftning af varmekilde osv. Dele af stueetagen blev renoveret i 90'erne og er i relativt god stand, men to rum på cirka 40 kvm er helt uberørte siden 20'erne, med det resultat at de har haft iskolde og skæve gulve (120 mm fra laveste til højeste punkt i et rum), så det er i de to rum, jeg har startet med at rive alt ned til grundlaget, og nu har jeg nogle overvejelser, som jeg håber, forumet kan hjælpe mig lidt med.

1. Bedste konstruktionsløsning for at rette gulvet. Dagens gulvstrøer falder ud mod ydervæg i varierende grad, jeg tror grunden er sunket på huset gennem årene, men de er i meget god stand og solide, 200x75. Sidder på cc et sted mellem 600-650. De alternativer, jeg ser, er: Fjerne bjælke for bjælke og erstatte med nye, typ 45x220 i rigtig højde og vater, i et rum er spændvidden 4,6m. Alt.2 løsne og genmontere de eksisterende strøer.
Alt3. Skrue fast 45x220 i den eksisterende bjælkelag i den rette niveau, så jeg får en plan flad overflade ovenpå + fordelen at blindbunden får en ny niveau i vater også.
Et problem som alle løsninger påvirkes af er, at i hvert rum står en kakkelovn, men i det ene rum står kakkelovnen, så gulvbjælken går lige under, og denne bjælke er cirka 5 cm for høj sammen med den ved siden af, som man har sømt planker og muret kakkelovnen ud fra. Gulvet i et gammelt hus under renovering, viser synlige bjælker, sand og træstøv. Kælder renovering med blottede bjælker og jordbund ved siden af en hvid kakkelovn, delvis dækket af brædder, i et gammelt 1920-tals hus.

Niveauet skal sænkes på begge strøer + brædderne for at få rummet i den rette niveau med resten af huset, men hvordan gør jeg det uden at risikere kakkelovns/kollaps? Den eneste idé, jeg har, er at skrue en strøe mellem væg-strøe og presse op mod brædderne, som kakkelovnen hviler på, så de får støtte, derefter save dem af foran kakkelovnen, så man kan sænke gulvstrøen.
Er der en anden idé?
Tilføjer nogle flere billeder af rummene.
Renovering af et gammelt hus viser et rum med synlige trægulvsåbninger og jord, forberedt til konstruktion. En projektør lyser ved vinduet. Renovering af gammelt hus med synlige gulvregler og en hvid kakkelovn på ujævn grund. Træbjælker er synlige, mens gulvet er under konstruktion.

Tak på forhånd.
Med venlig hilsen, Albin

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.