Jeg har ryddet frem murstokken i køkkenet, bag en række skabe og med påspikret masonit. Da pudset så ud som om det var blevet ramt af en haglsalve, har jeg hurtigt banket ned pudset. Bomrespons og rene sandslotte i lige dele... De længe ubrugte tilslutninger til brændeovn, spjæld og emhætte havde virkelig mediocre lapper, så de faldt væk sammen med pudset. Muren er helt klart muret med kalkmørtel (ca. 1926) så jeg skal bruge en kalkmørtel til arbejdet, men der er stadig en del at vælge imellem... Det svageste synes at være Sepro142, og det er sikkert fint til pudsningen. Men kan jeg mure åbningerne til med det mørtel? Der findes kalkcementmørtel, hydraulisk kalkmørtel osv. Jeg har også kigget på en gipsmørtel (Gypro) til pudsningen, det ser praktisk ud. Jeg bruger skorstenen til en kamin, så materialevalgene skal være korrekte. Taknemmelig for råd.

du kan pudse med almindeligt pudsebrug C mura kan man gøre med murbrug B de gør vi altid og de går rigtig godt.

Jeg vil anbefale dig at banke alt puds væk hele vejen. Fra bunden til toppen. Skær gammelt mørtel ca. 3 cm væk i fugerne mellem alle murstenene. Bland nyt mørtel og tryk mørtelen ind. Man kan stoppe der, hvis man synes det er pænt med synlige mursten. Vask i så fald stenene rene...det bliver fantastisk flot...
ellers fortsætter man og pudser skorstenen som normalt...til sidst kan man så kalkmale skorstenen i den farve, man ønsker...hvidkalk er mest almindelig.....

Med tanke på at du skal fyre - dvs der opstår temperaturskift og dermed materialbevægelser - så burde mørtlerne vel være så ens som muligt. Og taler man med Maxit, så fungerer det jo at mure med 142, men de anbefaler at man bruger den hydrauliske, 148. Pudsningen kan du så lave med 142/144. Personligt ville jeg vælge kalkpuds og ikke gips, det giver en mere behagelig overflade med en mere klassisk pudsfølelse. Husk, at mursten suger en masse vand, så vand godt før du går i gang med pudsen for at undgå revner.

Tak for alle svar :)
Her er meget viden.
Swehjo; som du resonerer, har jeg også fået indtryk af, at man skal gøre, bruge lige så hårdt mørtel som de eksisterende fuger, samt ikke pudse med en hårdere mørtel end fugerne for at undgå revner senere. Ildstedet er "på den anden side" og er forbundet til en røggang, der ikke vender mod den side, jeg river i, men røggangsintegriteten har jeg ingen kontrol over, så det er bedst at gøre det rigtigt.
At jeg kigger på gipsputsen skyldes, at den virker mere letarbejdelig og kan lægges i tykkere lag. Godt for mig, da der er nogle ujævnheder, som skal fyldes op.
Desuden er jeg nybegynder i dette, og jeg antager, at gipsputsen er mere "cremet", ligesom husfix.

Lurvnos sagde:
At jeg kigger på gipsmørtlen skyldes, at den virker mere let at arbejde med og kan påføres i tykkere lag. Godt for mig, da der er en del ujævnheder, der skal fyldes op. Desuden er jeg novice på dette, og jeg antager, at gipsmørtlen er mere "cremet", omtrent som husfix.
jeg har fyldt 10 cm dybe huller med kalkmørtel, men i 2-3 omgange, så det kunne stivne lidt indimellem. Ellers er kalkmørtlen som hvilken som helst grovkornet spartelmasse. Den kan hænge som en tunge fra værktøjet uden at blive til små klumper :). Ved ikke hvordan man skal beskrive kalkmørtlen, men den er overraskende føjelig at arbejde med. Jeg påførte den med et værktøj, der hedder "skånska" ligesom man lægger spartel uden at kaste den på væggen som de professionelle gør - mindre spild på gulvet ;). Troede aldrig, at kalk+sand kunne blive så godt et materiale at arbejde med. Så har man jo god tid til at glatte og jevne overfladen til med en våd svampbræt .... indtil man er tilfreds. Enig med Swehjo, at gipsmørtel bliver mere perfekt glat med mindre synlig håndværksfølelse.
gaia
gaia

Tak Swehjo og Gaia, I fik mig til at turde ;)
Det går jo rigtig godt dette! Undrer mig over om jeg får nogen overfladefinish på det... ::)
Holder stadig kun på med de underliggende lag, murer igen åbningerne osv.
Jeg sprayede de faste dele med vand fra en sprayflaske af "pump-op-type", og de løse sten lagde jeg helt brutalt i blød i en spand en stund.
På posen står der, at man skal holde det fugtigt i tre døgn... skal jeg sætte vandsprederen ind i køkkenet? :o Eller er det nok at spraye på et par gange per døgn?
Rigtig sjovt at kaste på pudsen! Plask! Plask! Halvdelen på gulvet...

Halvdelen på gulvet er sådan det ser ud, når fagfolkene arbejder også :D... Et lag papir eller plast under, så du kan "genbruge" det. Spray 2-3 gange om dagen med din sprøjte, hav gerne plast ovenpå for at forsinke fordampningen. Måske skulle vi have nævnt tidligere ::), men kalkpudsen skal hærde ret længe, før den må males, medmindre du bruger ren kalkmaling. Pudsen skal tørre ud og "silicere" færdig, før maling kan påføres. Jeg mener, vi taler om 1-2 måneder for fx silikatmaling. Det kan være helt galt, men jeg ville nok vente så længe som muligt. Det tager lang tid, før kalken har opnået sin fulde styrke.

På posen står der at man skal holde det fugtigt i tre døgn... skal jeg sætte vandsprederen i køkkenet? Eller er det nok at sprøjte på et par gange per døgn? Rigtig sjovt at kaste med pudset! Klask! Klask! Halvdelen på gulvet...
Jeg reparerede pudset på vores skorsten med Maxit Serpo 142, det gik rigtig godt. Har aldrig gjort noget lignende før, og heller ikke brugt kalkmørtel. Men det gik aldeles udmærket.

Jeg kiggede ind om morgenen og om aftenen dagene efter og sprøjtede på med mere vand, det gik godt bortset fra en lillebitte revne, hvor jeg havde lagt mindst 50mm i forskellige lag. Der tog jeg en almindelig pensel som jeg dyppede i vand og malede på med. Så blev revnerne fyldt igen.

Jeg er i hvert fald tilfreds, og det er ikke sprækket endnu, selvom vi har fyret så meget at kamin næsten ændrede form, lige efter skorstensfejeren havde godkendt installationen ;D

swehjo sagde:
Måske skulle vi have nævnt det tidligere ::), men kalkpudset skal hærde ud ret længe, før det kan males, medmindre du bruger ren kalkmaling. Pudset skal tørre ud og "kiselere" færdigt, før maling kan påføres. Jeg mener, vi taler om 1-2 måneder for f.eks. silikatmaling.
.
jeg har en svag erindring om, at det var 1mm pr. uge eller 1 cm pr. måned :-/ .... afhængig af hvor tykt det ligger.
Men det er vel ingen misprydelse, når det står som det er med den varmgrå farve, som pudset har. Bliver lidt lysere, mens det tørrer :).
Tillykke Lurvnos! Den som tør ....
Jeg synes faktisk, at det er meget lettere at pudse end at sømme gipsplader og slibe/remse/spartle dem i en evighed. Puds skal også se ud som puds, så man græder jo ikke, hvis håndværket ses ;).
Jeg efterlod et tommelfingeraftryk i min vægpuds bare for sjov og fortryder lidt, at jeg ikke trykkede hele håndfladen ind i stedet - som en slags underskrift på kunstværket ;D.
gaia

Igen, stort tak for alle de glade tilråb, tips og råd :D
At vente på at få malet er intet problem, det bliver ikke før til sommeren.

Her er lidt billeder:
http://web.telia.com/~u19511076/bilder/mur/mur1.jpg
Hullet til venstre om muren bestod før af en tilmuret dør samt en skabssøjle foran.
Jeg vil åbne op for rumindretningen for varmespredningen og den generelle trivsel. Og gøre det muligt at anskaffe en luft/luft varmepumpe.
I højre kant af muren var der en brandbeskyttelsesvæg af mursten, der udgjorde en del af væggen til hallen, den er revet ned, kun trækonstruktionen er tilbage.

http://web.telia.com/~u19511076/bilder/mur/mur3.jpg
Set fra hallen, hullet til højre for søjlen var brandbeskyttelsesvæggen. Søjlen skal erstattes af en stålbjælke ved siden af muren, så jeg får et kæmpehul mellem hallen og køkkenet.
Også søjlen på det forrige billede skal erstattes af en jernbjælke.

http://web.telia.com/~u19511076/bilder/mur/mur2.jpg
Så langt er jeg nået indtil videre. Åbningerne er tilmurede, de groveste ujævnheder udfyldt. Samt begyndt at bygge overfladen op. Mange vinkler og kroge, sømmer et bræt fast og pudser imod. Jernbjælken skal bo i den krog, jeg har skabt.

Way to go!! :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.