Bygger man et køkken for første gang har man mange spørgsmål (specielt hvis man er videbegærlig og vil have, at det skal blive godt). Jeg vil forsøge at sammenstille nogle spørgsmål vedrørende selve køkkenvæggen.

Krydsfiner
Jeg har læst, at man skal have 5-lag. Hos Beijer findes denne her men samtidig står der, at denne her "Anvendes som forstærkning bagved gipsplader". Hvilken krydsfiner skal jeg bruge? (Bruger krydsfiner for at fastgøre overskabene ordentligt)

Gips
Jeg vil have almindelig 13mm gips for at sætte fliser på. Hvilken passer til det?

Skrue
Jeg skal have skruer til:
1. Krydsfiner
Det ser ud til at være spånpladeskruer der gælder. Typen her?

2. Gips
Har læst og er kommet frem til, at denne her burde passe?

3. Køkkenskabe (IKEA)
Det jeg tror er, at man skal have en skrue med glat anlægsflade, gevind hele vejen og ca. 50mm. Passer det? Nogle konkrete tips? Jeg finder kun montageskruer men har læst nogle gange, at den kan være for svag.

Jeg kunne naturligvis spørge om alt dette hos typen som Beijer men erfaringsmæssigt ved jeg, at I oftest ved mere.

Ola78
Bag køkkenskabet havde jeg sat klodser i den rigtige højde, dimensionen 45*120 eller 145, mere robust til at skrue i. Krydsfineren kan du nok skrue med den skrue, hvis du vil have det. Til gipsen bør du bruge længere skruer, brug 41mm skruer, de er beregnet til dobbelte plader. Til at lægge fliser på er almindelig gips nok. Fastgørelsen på skabet kan jeg faktisk ikke svare på.

Tak for dit svar!
Hvad er pointen med at have en længere skrue til gips end 30mm (gips 13mm + krydsfiner 12 mm = 25 mm totalt) ?

Hvad er "almindelig" gips? GN?

Jeg antager, at det bare er en væg (ydervæg?)

Fjern det gamle materiale og træk el frem til hvor du vil have det.
Skiv over med krydsfiner/osb, på højkant og så skøderne ender på de stående regler. Efterlad en sprække på ca. 3mm imellem. Jeg ville også have limet.
Derefter skruer du med den skrue, som du foreslog; det fungerer også med gips skrue.
Skru cirka 20cc på reglerne.
Opsætningen behøver ikke at være et kunstværk, men er til for, at du kan fastgøre ting.
Råspont fungerer også, hvis man synes det er besværligt med skiver.

Gipsen sætter du en hel plade mod hjørnet, skøden behøver ikke at ramme en regel under. Men skøden skal absolut ikke være tættere på osb/krydsfiner skøden end 30 cm.
Nogle skærer forsænkningen på pladen mod hjørnet; det gør jeg ikke. Det afhænger af, hvor god du er til at spartle.
Næste plade sættes klods mod den forrige.
Du skruer med den gips skrue, du linkede til; den behøver ikke at være længere, da du ellers bare skruer i luften bagved. Gipsen skruer du med 20cm cc i kanter og 30cc i midten.
GN er 1200mm bredde GNE 900mm.

Der findes tråde om, hvordan man sætter IKEA skabe op på disse vægge, og konklusionen er, at kortlægning ikke er nødvendigt (enig).

Er der døre og vinduer?

Jeg ville nok også have spartlet alle skøder og skruehoveder, det går ret hurtigt.

Nu har du en rigtig fin overflade, og klinker sætter du op med monteringslim, hvis de er jævne og pæne (læg dem ud på en plade og se om fugerne bliver gode, ellers fix).

• Synes
Björn Appelgren og 1 anden
  • Laddar…
Tak Bengtsson - hvilket svar!

Det er en indervæg (uden døre) som allerede er ren til reglarne. Derimod sidder reglarne ikke på standardmål, så jeg supplerer nok for at passe plywood-pladerne. Havde du et tip om hvilken plywood der er bedst?
http://beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=7588

Har du ulige standardmål kan det være lettere med råspont.

Jeg kom på, at det nok er nemmest at montere krydsfineret liggende. Vejen er ikke lang, så jeg klarer mig med den, der er 2400mm høj (eller bred i mit tilfælde). Derefter kan jeg også sætte gipsen op liggende uden at samlingen ender på samme sted.

Nogen der ved, hvad man skal bruge for skruer til vægskabe?

Er reglarne stående, så sæt stående. Jeg antager, at du skal skiva hele væggen fra gulv til loft. Lad ikke skiverne stå klods på gulvet, lad en sprække på nogle mm ved at bruge en passende afstandsstykke.

Ang opfæstning af skabe m.m så findes en diskussion her,
http://www.byggahus.se/forum/koek/1...och-6mm-gips-bakom-kakel-och-skap-i-koek.html

Ang slaglim til fliser vil jeg præcisere, at dette ikke er en anerkendt praksis, men en lille genvej som du selv må vurdere om det er en omvej... søg og du vil finde svar.

Ola78
Jeg er enig med Bengtsson i det meste han skriver, men synes stadig, at du bør have den lange skrue, når du skal skrue gipsen i reglarne, og så er 30 skruer ikke nok, det er jo kun 5 mm der tager fat. Selv har jeg brugt råspont bag al gips, det holder rigtig godt, når man senere skal skrue noget op.

Eftersom jag har plywood bag gipsskiven troede jeg ikke, at det var nødvendigt at også sætte gips i reglarne?

Når det gælder skrue til at montere overskabe, har jeg fundet denne skrue fra SPAX, som virker toppen:
http://www.wgprodukter.se/links/01-15.1-Skruv_TKX.pdf

Hvis du skruer krydsfineret ordentligt i reglarne, så ser jeg ingen grund til at skrue gipsen i reglarne, det bliver bare "sværere" at ramme rigtigt, hvis du forstår hvad jeg mener?
Tænk på at du forskyder samlingerne på gipsen i forhold til krydsfineret..

//MVH

Jeg tænkte faktisk på at montere krydsfiner stående og gips liggende. Fordelen er, at jeg helt slipper for at spartle, da alle gipssamlinger havner bag bænke- og overskabe. Det bliver heller ikke noget problem at forskyde samlingerne.

The Tor sagde:
Jeg tænkte faktisk på at montere krydsfiner stående og gips liggende. Fordelen er, at jeg helt slipper for at spartle, eftersom alle gipssamlinger kommer bag ved bænk- og overskabe. Der bliver heller ikke noget problem med at forskyde samlingerne.
Det synes jeg lyder som en god idé, bare mose på...

Jeg brugte nogen lignende skruer som den du linkede til, da jeg satte et Ikea køkken op for en bekendt, dog var de skruer fra Essve, men modellen var den samme.
Fungede super godt og greb kanon i krydsfineren...

//MVH

Jeg håber at kunne vise et færdigt køkken frem for jer så småningom. Det er jo i sommerhuset, at vi fixer, så det bliver kun lidt weekendarbejde nu og da.

Tak for al hjælpen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.