Fandt den tekniske beskrivelse fra vores hus (bygget i 1952), har nogle spørgsmål:
Hvis jeg læser korrekt, består ydervæggene kun af ytong = blåbetong? Altså ingen isolering overhovedet? Har denne beton nogen isoleringsevne af værdi?
Det burde betyde, at det ikke er noget problem at efterisolere indefra? Skal man også sætte en dampspærre, eller kan jeg springe det over?
Radonmålingen viste 210 bq, hvilket vi gætter kommer fra blåbetongen. Derfor har vi overvejet at installere FTX. Jeg tror ikke huset er så tæt. Tanken er, at vi lukker vinduesventilerne og skifter tætningslister, men vi har ingen planer om at skifte vinduer eller andet. Er det en god idé med FTX alligevel, eller bedre med bare F-system? (jordvarme)
Er det koldt indenfor? Er væggene kolde? FTX er altid at foretrække, hvis I alligevel skal satse, så sats på det bedste for helbredet og bomiljøet. Hvad er jeres årlige forbrug (el) og boligareal?
Er det koldt indendørs? Er væggene kolde? FTX er altid at foretrække, hvis I alligevel skal satse, så sats på det bedste for helbredet og bomiljøet. Hvor stor årsforbrug (el) og boligareal har I?
Bergvarmen varmer godt, men væggene føles kolde. At rive hele facaden er ikke en mulighed, så derfor overvejer jeg at lægge 100 mm isolering på indersiden i de rum, som alligevel skal renoveres. Burde vel fungere, da der ikke er noget organisk materiale i væggen? Har jo også en luftspalte mellem betonen og teglet.
Tænkte også på at efterisolere loftet.
Huset er på 180 m2 + kælder, har ikke tal på årsforbruget.
Tror ikke det gør specielt mærkbar forskel med 5-10 cm ekstra. Vinden vil give mere effekt. Er usikker på om det er risikabelt med 10 cm ekstra, afhængig af om ångspärrslösning findes i væggen.
Letbeton har omtrent samme termiske egenskaber som træ. 15 cm letbeton, som i dette tilfælde, svarer til en 6 tommer tyk tømmer- eller planke-væg. Isoleringsevnen er en tredjedel af mineralulds, svarer således her til 5 cm mineraluld. Væggens vægt er derimod en fordel, den skaber en varmeudlignende evne, der delvist kompenserer for den dårlige isolering. Forbedret ventilation af FTX-model er sikkert den bedste løsning. Plastfolie på indersiden kan bidrage til større tæthed, ellers undgår man det i homogene vægge af denne type. Der skulle også findes radontæt tapet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.