Jeg skal bygge et hegn og har gravet ned fundamenter. De er ikke rettet eller justeret endnu.

På grund af sten og andet i jorden er fundamenterne endt i lidt forskellige højder, og afstanden mellem dem varierer med cirka +/- 40 cm.

Næste trin er at sætte stolper. Som jeg har forstået det, bør man ikke male trykimprægnerede stolper før tidligst efter cirka et år, da træet skal tørre først.

Er ubehandlet træ et alternativ til stolper, eller er der en risiko for, at de hurtigt rådner?

Jeg tager gerne imod tips til, hvordan jeg bedst går videre. Der er stadig mulighed for at ændre placering, højde og løsning, inden jeg fortsætter.

• Række af betonfundamenter i forskellige højder med metalbeslag til hegnsstolper, sat langs en snorline i en have med jord og sten.
  • Rødt træhegn med spidse toppe omgivet af frodigt grønt haveområde og hvide blomster i forgrunden.
Hvis jeg husker rigtigt vedrørende montering af plinterne, så skulle du dreje plinterne 90 grader, så plintjernene bedre stabiliserer hegnet. Som det er nu, øges risikoen for, at hegnet bliver ustabilt.

• Synes
Kontoristen7
  • Laddar…
AXS
Ville sige, at orientering ikke er livsafgørende.

Men råder dig til at smide en halv sæk beton per stolpe for øget stabilitet.

Og det vil se pænere ud, hvis du kan få højden mere jævn; jeg ville hellere hæve de laveste end at have meget varierende højde.

Ubehandlet er selvfølgelig ok, sådan har man bygget i flere hundrede år.

Ja, vi byggede hegn med ubehandlet træ. Malede dem før, hvilket er nemmere.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson sagde:
Ja, vi byggede hegn med ubehandlet træ. Malede dem før, hvilket er lettere.
Enten havde I vel ubehandlet eller malet træ.

Ubehandlet før vi malede det, ikke trykket altså.

Trykt tømmer skal ligesom andet tømmer være tørt ved maling, hvor tørt afhænger af valget af maling. Da du ser ud til at have falu rødfärg på billedet, behøver det kun at være nogenlunde tørt og ikke snedkertørt, da malingen slipper fugt ud. Fordelen med utrykt tømmer er, at det kan males direkte og før montering, men med falufärg plejer det at være nemt at slide malingen af under håndtering, så der ville jeg uanset male efter. Hvis du har valgt en anden maling egnet til stakit bliver det lidt af et andet spørgsmål, for selvom de slipper fugt ud, går det ikke lige så hurtigt som med en slamfärg.

Jeg foreslår almindeligt savskåret nåletræ, gerne skråskåret i overkant og uden direkte kontakt med betonplinten i nedenden

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.