Hej

Jeg har 4 spørgsmål vedrørende pudsning af kældervæg.

Starter med Forudsætninger:
1) Kælderen er opvarmet og ikke specielt fugtig.
2) Huset er fra 1976
3) Rummet skal blive til et spisekammer med køleskab og fryser
4) 13 kvm væg
4) Væggen er helt under jordniveau og er opdelt i en støbt del ca. 50 cm og en del med cementblokke 180 cm
Kælder med cementblokke og støbt del, ujævnhed mellem sektionerne. Gulv og vægge er klargjort til renovering. Gulvrenser i forgrunden.

Spørgsmål:
1) Kan jeg bruge den anbefalede puds, 14 sække?
Jeg blev anbefalet af Bauhaus personalet at bruge PUTSEBÆNK COMBIMIX PROBA, se billede.

Alt-tekst: Sæk med Probau Putsbruk C/CS II, 20 kg, til håndpåføring, vist med billede af en hånd, der anvender produktet på en væg.

2) Hvordan gør jeg med den ujævne væg?
Mellem den støbte del og betonblokkene kan der være op til 15 mm forskel, dvs. betonblokkene stikker 15 mm ud fra væggen sammenlignet med den støbte del. Der er betonblokke, der har 15 mm sprækker indbyrdes.

3) Skal jeg prime den støbte del?

4) Når der står "Tykkelse pr. påføring 5-10 mm", er det pr. "lag", eller kan pudset ikke klare mere?
Eller kan jeg pudse 10 mm + 10 mm?

5) Mørtlen mellem blokkene er sandet, skal jeg fjerne det helt eller? Jeg har skrabet med murske og børstet med en hård børste. Når jeg børster, stopper det aldrig med at komme sand. Betyder det, at jeg skal fjerne det helt?

Taknemmelig for hjælpen
Victor

• Kældervæg af cementblokke og støbt beton med ujævnheder, kabel langs væggen.
  • Væg i kælder med uens overflade, bestående af betonblokke og støbt del. Støv på gulvet og el-ledning langs væggen. Tænkt til projektrådgivning.

Bedste svar

P
V victorpajas sagde:
Hej

Jeg har 4 spørgsmål vedrørende pudsning af kældervæg.

Starter med Forudsætninger:
1) Kælderen er opvarmet og ikke specielt fugtig.
2) Huset er fra 1976
3) Rummet skal blive et spisekammer med køleskab og fryser
4) 13 kvm væg
4) Væggen er helt under jord og er opdelt i en støbt del ca. 50 cm og en del med cementblok 180 cm
[billede]

Spørgsmål:
1) Kan jeg bruge den anbefalede pudsmørtel, 14 sække?
Jeg blev anbefalet af Bauhaus personale at bruge PUDSMØRTEL COMBIMIX PROBA, se billede.
Er det Combimix der fremstiller mørtlen så er det godt..
V victorpajas sagde:
[billede]

2) Hvordan gør jeg med den ujævne væg?
Mellem den støbte del og betonblokkene kan der være op til 15 mm forskel, dvs. betonblokkene stikker 15 mm ud fra væggen i forhold til den støbte del. Der er betonblokke som har 15 mm huller og mellem hinanden.
Du behøver at fylde alle fordybninger ud som er lidt mere end lad os sige 5 mm, en dag inden..
V victorpajas sagde:
3) Skal jeg prime den støbte del?
Nej, man behøver ikke at prime almindelig pudsmørtel..
V victorpajas sagde:
4) Når der står "Tykkelse per lag 5–10 mm" er det per "lag" eller kan puden ikke tåle mere?
Eller kan jeg pudse 10 mm+10 mm?
Ja, 10 mm plejer at være Max per lag, så du skal pudse beton-delen først da den er indenfor..
V victorpajas sagde:
Taknemmelig for hjælpen
Victor

• Synes
victorpajas
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Er det Combimix, der producerer mørtlen, så er det godt..

Du skal fylde i alle fordybninger, der er lidt mere end 5mm, en dag før..

Nej man behøver ikke prime almindelig pudsemørtel..

Ja 10mm plejer at være Maks lagtykkelse pr. lag, så du må pudse ud betondelen først, da den er indenfor..
Målløs over hvor hurtigt og godt svar jeg fik!

Tak Rejäl!🏅🏅

• Synes
Stefan B.
  • Laddar…
P
Væggene ser meget tørre ud, det er godt hvis du forvander med en f.eks. lavtryksprøjte lidt inden påføring af mørtel, men det skal ikke løbe vand, bare fugtes så mørtlen ikke tørrer for hurtigt.

Rejäl sagde:
Væggene ser meget tørre ud, det er godt at vande dem lidt inden påføring af mørtel, for eksempel med en lavtryksprøjte, men der skal ikke løbe vand, bare fugte dem, så mørtlen ikke tørrer for hurtigt.
Tak for tipset.

Jeg har set denne instruktion, som jeg tænkte følge https://www.dinbyggare.se/putsa-en-innervagg/

Er den rimelig?

P
V victorpajas sagde:
Tak for tippet.

Jeg har set denne instruktion som jeg tænkte følge [link]

Er den rimelig?
Ja læs op det er altid godt læs Finjas og Webers pudsetips..
At tænke på hvis du skal pudse 2 lag med fx 10mm er ikke at gøre første lag for fint på overfladen, for da får du problemer med vedhæftning af det andet lag..
Mange gange trækker man med en fixkam i det første lag, for da sidder overfladelaget rigtig godt fast..

https://www.finja.se/storage/ma/3e1...604E13AEF0CBE100E558/Hjælp vid - putsning.pdf

https://www.se.weber/gor-det-sjalv/putsa

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.