Hej! Jeg er i fuld gang med at bygge en "walk in closet variant". For at lykkes med dette har jeg revet væggen ud på første sal/soveværelset for at få adgang til pladsen i skunken.
Men nu når jeg skal bygge den nye væg op, har jeg nogle overvejelser.
I kan se på oversiden af billedet er skråtaget som var der før.
Jeg har tænkt mig at følge bjælkelaget hele vejen som den nye væg.
1: Men hvilken isolering skal jeg bruge?
Jeg vil ikke tilføje nogen dampspærre, for der findes ikke nogen steder i resten af konstruktionen. Min tanke har været, at det skal være lag i følgende rækkefølge
Luftspalte - Isolering - Vindpap - Plademateriale.
Årsagen til vindpappen før isoleringen er, at det er sådan i skråtaget, som jeg skal forlænge.
2: Bør jeg tage så meget isolering som muligt i skråtaget frem til luftspalten?
Og min plan for luftspalte er, at det jeg har læst rundt, er bedst at tage lægter og sømme masonit på den.
3: Skal lægterne sømmes liggende mod råsponten?
4: Pladematerialet som jeg skal have yderst. Det er vel ligegyldigt hvilket materiale dette er?
1. Bedst hvis du tager en isolering som ånder, kutterspån eller ekofiber.
2. Ja og den slags ventilationsspalte fungerer godt.
3. Ja men du sømmer den i spærret ikke i råsponten så du ikke ødelægger tagets tætningslag.
4. Afhænger af hvad du vil gøre, ikke godt at tapetsere på OSB.
Nu når jeg løb ind på bygma, sagde de, at stenuld burde fungere. Fordi det ikke mugner og ikke binder nogen fugt, ligesom den gule isolering gør. Hvad tror I om den?
Nu när jag sprang in på bygma så säger de at stenull burde virke. Pga de mugner ikke og binder ikke nogen fugt så som gul isoleringen gør. Hvad tror I om den?
Eftersom det kommer bli fugt vil du have isolering som suger til den ellers havner den på bagsiden af pladen. Om du nu ikke vil have spån tag da ekofiber.
Bør jeg have en luftspalte mod betonvæggen, eller er det bare at fylde op med isoleringen? Efter mange overvejelser fortsætter jeg med spån. Det har fungeret indtil nu sådan.