Hej! Min sambo og jeg har fundet et hus bygget i 1979, og har fået at vide, at der er en del risici, og det bør helst undgås. Ved fremvisning var der absolut ingen mærkelig lugt, som jeg har forstået kan opstå ved fugtige imprægnerede remme. Det er også forhåndsinspekteret, hvor man har taget diverse prøver.
Man har lavet hul i køkkenet og bemærkede flydende gulv med laminatgulv over spånplade, over isolering af fiberskiver som ligger på plastfolie, sand og så betonpladen. I sanden under plastfolien har man målt forhøjet luftfugtighed. Det fremgår dog ikke, hvad for en værdi man har fået. Er dette et stort problem?
Man har også taget prøve af to remme i ydervæggen, og målt 16% henholdsvis 17,5% fugtkvote. Er dette normalt, eller alt for højt? Ingen lugt blev fundet ved fremvisning. Man havde heller ikke alle vinduer og døre åbne, da vi kom, for at lufte ud nogen lugt.
Er dette et køb, man overhovedet bør overveje? At udskifte remmene i ydervæggene er noget, vi kan tænke os at gøre, men problemet kan måske stadigvæk forblive.
Med venlig hilsen,
Man har lavet hul i køkkenet og bemærkede flydende gulv med laminatgulv over spånplade, over isolering af fiberskiver som ligger på plastfolie, sand og så betonpladen. I sanden under plastfolien har man målt forhøjet luftfugtighed. Det fremgår dog ikke, hvad for en værdi man har fået. Er dette et stort problem?
Man har også taget prøve af to remme i ydervæggen, og målt 16% henholdsvis 17,5% fugtkvote. Er dette normalt, eller alt for højt? Ingen lugt blev fundet ved fremvisning. Man havde heller ikke alle vinduer og døre åbne, da vi kom, for at lufte ud nogen lugt.
Er dette et køb, man overhovedet bør overveje? At udskifte remmene i ydervæggene er noget, vi kan tænke os at gøre, men problemet kan måske stadigvæk forblive.
Med venlig hilsen,
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Hovedproblemet med mange 70'er huse er, at de er grundlagt med en uisoleret betonplade. Varm og fugtig (det hænger sammen) indendørsluft kan trænge ned til betonen og kondensere (dvs blive til vand). Træ og andet organisk materiale, der er i kontakt med betonens fugtige miljø, får forhøjet fugtkvote og begynder langsomt at rådne. Bruger man trykimprægneret træ, rådner det ikke, men det kan stadig udvikle en usund lugt. 16-17,5 % fugtkvote er alt for høj for træ, der er 40 år gammelt, og er et tegn på, at alt ikke er, som det bør være. Man kan overveje, hvordan syllen, som indervæggene står på, ser ud? Der findes løsninger på alle sådanne problemer, spørgsmålet er, hvad de koster? Til den rette pris er de fleste huse købsværdige.
Hovedproblemet med mange 70'er huse er, at de er grundlagt med en uisoleret betonplade. Varm og fugtig (det hænger sammen) indendørsluft kan trænge ned til betonen og kondensere (dvs blive til vand). Træ og andet organisk materiale, der er i kontakt med betonens fugtige miljø, får forhøjet fugtkvote og begynder langsomt at rådne. Bruger man trykimprægneret træ, rådner det ikke, men det kan stadig udvikle en usund lugt. 16-17,5 % fugtkvote er alt for høj for træ, der er 40 år gammelt, og er et tegn på, at alt ikke er, som det bør være. Man kan overveje, hvordan syllen, som indervæggene står på, ser ud? Der findes løsninger på alle sådanne problemer, spørgsmålet er, hvad de koster? Til den rette pris er de fleste huse købsværdige.
Hej, og tak!
Jeg har forstået, at det er betongpladen, der er skurken i dette. Hvis man så udskifter syllar, opstår problemet igen efter X-antal år, hvis man ikke installerer en form for ventileret gulv? Lyder som en dyr historie for en særdeles uhændig person som mig selv. Som nybagt småbarnsforælder føles det meget usikkert at flytte ind i et hus med potentielt sundhedsskadelige partikler svævende rundt i luften.
Kan man overhovedet få betongpladen tør på nogen måde, eller er det bare at give op og finde et andet objekt?
70'er huse er jo meget praktiske set i forhold til planløsning og størrelse.
Har alle 70'er huse disse problemer, og i så fald, bør man lede efter noget, der har fået det udbedret? Eller er det også en katastrofe?
Der bor jo en hel masse mennesker i området i 70'er villaer tænker jeg
Jeg har forstået, at det er betongpladen, der er skurken i dette. Hvis man så udskifter syllar, opstår problemet igen efter X-antal år, hvis man ikke installerer en form for ventileret gulv? Lyder som en dyr historie for en særdeles uhændig person som mig selv. Som nybagt småbarnsforælder føles det meget usikkert at flytte ind i et hus med potentielt sundhedsskadelige partikler svævende rundt i luften.
Kan man overhovedet få betongpladen tør på nogen måde, eller er det bare at give op og finde et andet objekt?
70'er huse er jo meget praktiske set i forhold til planløsning og størrelse.
Har alle 70'er huse disse problemer, og i så fald, bør man lede efter noget, der har fået det udbedret? Eller er det også en katastrofe?
Der bor jo en hel masse mennesker i området i 70'er villaer tænker jeg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
At få løst de problemer, der kan være knyttet til netop dette hus, skal udliciteres. Helst bør man først få en person med kompetence til at udarbejde et udbudsmateriale og derefter indhente tilbud baseret på dette. Beregnede omkostninger med marginer skal trækkes fra prisen for at gøre det interessant. At finde stabile og langsigtede løsninger er ikke et problem. Det er vigtigere, at man er en god administrator end en handyman.
At forklare hvorfor netop 70'er-husene har dette problem kræver sandsynligvis en doktorafhandling. Jeg tror, det var en kombination af manglende teknisk kompetence hos entreprenørerne og storskalaen af de fleste byggerier på det tidspunkt. Viden var tilgængelig for alle med en ordentlig uddannelse.
At forklare hvorfor netop 70'er-husene har dette problem kræver sandsynligvis en doktorafhandling. Jeg tror, det var en kombination af manglende teknisk kompetence hos entreprenørerne og storskalaen af de fleste byggerier på det tidspunkt. Viden var tilgængelig for alle med en ordentlig uddannelse.
Nu tkr jeg, du lyver lidt. Antager, at du ej er snedker eller noget lignende, da 16% ikke alls er noget farligt og akut. Men derimod skal man nok være opmærksom og prøve at måle den del af syllen, der har høj fugtighedsprocent.J justusandersson sagde:Hej og velkommen til Byggahus forum!
Hovedproblemet med mange 70'er huse er, at de er funderet med en uisoleret betonplade. Varm og fugtig (det hænger sammen) indeluft kan trænge ned til betonen og kondensere (dvs blive til vand). Træ og andet organisk materiale, der er i kontakt med betonens fugtige miljø, får forhøjet fugtighedsprocent og begynder langsomt at rådne. Hvis man bruger trykimprægneret træ, rådner det ikke, men kan stadig udvikle en usund lugt. 16-17,5 % fugtighedsprocent er alt for høj for træ, der er 40 år gammelt, og det er et tegn på, at alt ikke er som det skal være. Man kan overveje, hvordan syllen, som indervæggene står på, ser ud? Der findes løsninger på alle sådanne problemer, spørgsmålet er, hvad de koster? Til den rette pris er de fleste huse værd at købe.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg plejer ikke at lyve. Du læste sjusket. Jeg skrev at de målte kvoterne er højere end de burde være og at det er en indikation på at der er et fugtrelateret problem. Jeg skrev ikke at 16% er et alarmerende niveau, det svarer til normal bræddegårdskvote.
Jeg forstår, at arbejdet skal udliciteres. At udskifte ydervæggesveller samt hjertesveller samt lægge nivell/Platon gulv. Men kan man regne med, at problemet er løst efter en sådan foranstaltning? Eller skal man bekymre sig om fugt fra grunden uanset? 
Gør det ikke sværere end det behøver at være, er der forhøjet fugtindhold i syllerne så byt dem.
Hvad skulle det være for partikler som flyver rundt pga lidt højt fugtindhold i nogle syller? Og hvorfor skulle man behøve at lægge flydende ventileret gulv? Der findes masser af lignende huse hvor man har byttet syller mest pga lugt og det er rigeligt.
Hvad skulle det være for partikler som flyver rundt pga lidt højt fugtindhold i nogle syller? Og hvorfor skulle man behøve at lægge flydende ventileret gulv? Der findes masser af lignende huse hvor man har byttet syller mest pga lugt og det er rigeligt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man bør skelne mellem, hvad man skal gøre, hvis man allerede ejer et 70'er-hus, eller overvejer at købe et. I det sidstnævnte tilfælde er det klogt at regne på, hvad der skal udbedres og trække disse omkostninger fra en mulig købesum.
Klik her for at svare