Har lidt spørgsmål angående savning....
Har fældet nogle fyrretræer på grunden i dag, og tænkte få dem opsavet... Men tænker på hvor meget man får ud af en fyr?
Skal bygge garage i løsvirke, ca. 7x10 m, mansardtag, 2,5 m lofthøjde.
Hvor mange normalstore fyrretræer kan der tænkes at gå til konstruktionen? Hvilke dimensioner og længder er smartest at save op?
Lidt vage spørgsmål, men jeg er novice på området...
Mvh
Tobbe
Har fældet nogle fyrretræer på grunden i dag, og tænkte få dem opsavet... Men tænker på hvor meget man får ud af en fyr?
Skal bygge garage i løsvirke, ca. 7x10 m, mansardtag, 2,5 m lofthøjde.
Hvor mange normalstore fyrretræer kan der tænkes at gå til konstruktionen? Hvilke dimensioner og længder er smartest at save op?
Lidt vage spørgsmål, men jeg er novice på området...
Mvh
Tobbe
Kommer an på din maskinpark, jeg ville have kørt det meste i 5,40 længder og kantet to tommers planker med maksimal bredde.
Med en god byggesav så flækker du derefter det du har brug for.
Hvis det er godt fyrretræ så kan du tjene på at bytte med savværksejeren, så du får mere gran, da fyrretræ er bedre som møbeltræ.
/Kent
Med en god byggesav så flækker du derefter det du har brug for.
Hvis det er godt fyrretræ så kan du tjene på at bytte med savværksejeren, så du får mere gran, da fyrretræ er bedre som møbeltræ.
/Kent
Du måske kan save det hele op til brænde. Å så sælge det å købe, hvad du har brug for. Men jeg ville satse på brede planker, som man så kløver selv. Og det der med at skifte til gran er jo en god idé. Det passer jo bedre til panelen.
Breda planker virker jo smart... Skal lige undersøge det der med gran, kan eventuelt fælde lidt skov på svigerfars jord, måske skulle tage nogle graner derfra...
Skal ringe rundt i morgen og høre, om der er nogen, der vil save det op for en billig penge...
Tak for svarene! (men modtager gerne flere tips
)
Mvh
Tobbe
Skal ringe rundt i morgen og høre, om der er nogen, der vil save det op for en billig penge...
Tak for svarene! (men modtager gerne flere tips
Mvh
Tobbe
Problemet er bare, at en gårdstall (eller gran) kan indeholde søm. At sende sådan gennem et savværk kan være meget dyrere i form af en ødelagt klinge, end hvad man sparer på træet.
Sav kun træ, som du ved er frit for søm! Ellers kan det blive dyrt. Har selv fået en hel del tømmer savet, og selvom jeg har hugget træet i skoven, er det sket, at der har været søm med.
/Jögga
Sav kun træ, som du ved er frit for søm! Ellers kan det blive dyrt. Har selv fået en hel del tømmer savet, og selvom jeg har hugget træet i skoven, er det sket, at der har været søm med.
/Jögga
hej, jeg er også særdeles interesseret i det oprindelige spørgsmål....
Hvad er den omtrentlige omkostning for at få træet opskåret....eller kan det betale sig at købe en "logosol" (eget minisavværk)?
Hvor meget træ får jeg omtrent fra en fyrretræ på lad os sige 20 m, 25 cm i diameter?
tak til alle som svarer
Hvad er den omtrentlige omkostning for at få træet opskåret....eller kan det betale sig at købe en "logosol" (eget minisavværk)?
Hvor meget træ får jeg omtrent fra en fyrretræ på lad os sige 20 m, 25 cm i diameter?
tak til alle som svarer
Har I kigget på denne tråd: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1104347267;start= ???
Og så venter vi bare på savmesteren Ubbe, som burde have de rigtige svar.
Og så venter vi bare på savmesteren Ubbe, som burde have de rigtige svar.
Hvis man vil save selv, tør jeg påstå, at det som betaler sig bedst, er at save de grove dimensioner selv og købe de tynde. Dels fordi de grove er dyre at købe, mindre komplicerede at save, samt tager mindre tid at save. Tynde dimensioner derimod tager evigheder at save, slår sig meget, giver mere spild i form af spåner og koster ikke meget at købe.
Har ringet rundt til nogle her i nabolaget, fået pris på 275kr/tim + hjælper til ca 100 kr/tim. Lyder vel ret rimeligt, nu skal jeg bare forsøge at få nogen til at køre det væk...
Modtager gerne flere tips og synspunkter!
Mvh
Tobbe
Modtager gerne flere tips og synspunkter!
Mvh
Tobbe
Klik her for at svare