Støjende byggested med værktøj og materialer spredt rundt, herunder armeringsnet og en skammel på en solrig dag.
Ruskigt rodet på billedet, men sådan gjorde jeg. Boret med en 10 mm træbore til armeringsnettets pinde. Lidt pillearbejde, men det blev dæleme godt faktisk.

Sygt, men jeg kan stadig huske, hvor frygteligt varmt det var den dag, da jeg tog det billede.

• Synes
tobiast
  • Laddar…
En anden mulighed, som jeg ikke har læst her, er at tage 2 stk. 45x95 reglar, dvs. at man klemmer armeringsjernet mellem disse 2.

Sæt den forreste, skru en eller 2 skruer i, så du kan hænge på armeringsnettet og derefter skruer du næste regel fast bagfra.

J Jarlsgård sagde:
En anden mulighed, som jeg ikke har læst her, er at tage 2 st 45x95 reglar, dvs at man klemmer armeringsjernet mellem disse 2.

Sæt den forreste, skru i en eller 2 skruer så du kan hænge på armeringsnettet og så skruer du næste regel fast bagfra.
Du mener som i #11? ;)

• Synes
OlaF
  • Laddar…
elpaco elpaco sagde:
Du mener som i #11? ;)
Ja princippet er det samme, men i stedet for stolpe og man derefter sætter på 45ere, der klemme nettet, så kører man med dobbelte 45x95 i stedet og behøver således ikke have 45erne :)

70-stolper er tilstrækkelige i de fleste tilfælde holdbarhedsmæssigt, da det er stolpefundamentet, der er vigtigst, men de kan se tynde ud rent visuelt. Forestil dig, at espalieret bliver overvokset med den vægt, det giver, lidt regn og derefter blæst, så bliver det en vindfanger, hvis det er i udsat position.

A AndersS sagde:
70-stolper er som regel tilstrækkelige holdbarhedsmæssigt, da det er stolpefundamentet, der er vigtigst, men kan se spinkle ud visuelt. Forestil dig, at espalieren bliver overvokset med den vægt, det giver, lidt regn og derefter vind, så bliver det et vindfang, hvis det er i et udsat område.
Ok, godt, jeg lykkes ikke med at finde nogen 90x90 sokler, og 90x90 stolperne er meget dyrere end 70x70. Udseendet spiller mindre rolle i længden, da de vel bliver overvoksede, men jeg tænkte også på, om det bliver tungt ved regn og vind.

Må man hælde beton omkring soklerne, eller er det nok at grave dem ned?

Kan du ikke køre på jordanker så slipper du fundament?

mexitegel mexitegel sagde:
Kan du ikke køre på jordankre, så slipper du fundament?
Jeg antog, at jordankre ikke var tilstrækkeligt "stærke", tror du, at det fungerer? Det ville være meget lettere og desuden billigere end plinter.

Afhænger også af hvor høj du laver espalieren og at du får jordankre i, dvs. ikke for mange sten. Har forsøgt at bruge modellen af jordankre man slår ned med krydsform i stenholdig jord og måtte give op.
Forskellen i pris er knap 50:- for jordankre og 75:- for pælefundament, det er jo ikke nogen forskelle at regne med.

A AndersS sagde:
Kommer også an på, hvor høj du laver espalieren, og at du får jordspyd ned, dvs. undgår for meget sten. Jeg har forsøgt at bruge typen af jordspyd, man slår ned med krydsudformning i stenet jord og måtte give op.
Der er knap nogen prisforskel, ca. 50:- for jordspyd og plint 75:-, det er jo ingen forskel at regne med.
Jeg tænkte at gøre espalieren 166 cm høj, og jorden hvor ankerne skal ned, er gammel agerjord, så det er lerjord (tror jeg). Jeg har slået ankre ned, da jeg byggede "hegn" rundt om skraldespandene, og de gik ned uden (større) problemer.

Omkostningerne er ikke meget forskellige, men hvis det ikke er stenet jord, er det jo lettere med jordanker.

Vi har et armeringsnet som ganske vist står vindbeskyttet og ikke fuldt med murgröna, men det står med 45x45 stolper og ankere.

Nu er vi i gang! Købt 500 mm plinter, som bliver skidebesværlige at grave ned.
Så blev det 95 mm stolper og 2300 mm mellem stolperne.

Har revet det gamle hegn ned.
Græsplæne med hegn, buske med gule blomster, en trillebør og nedtagede stakitplanker spredt ud.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
elpaco elpaco sagde:
Behøver nettet hænge i noget overhovedet, hvis man klemmer det fast rundt om? Det skal vel være, hvis man ikke vil have det ned i jorden.
Præcis, det er kun for at få det op fra jorden. Ellers holdes det jo fast af listerne.

Hvis du bekymrer dig for grævningen, ofre en isbor som du borer for hånd med. Alternativt lej en motoriseret jordbor hos bauhaus el lignende. Supernemt. Har testet begge varianter. Værd hver en krone. Vil aldrig grave fundament igen med spade og brækjern, medmindre det er for stenet til bor. Lidt småjusteringer for at gøre hullet større, hvis jordboren ikke passer til dit fundament i dimension fra start, men intet i forhold til at grave alt fra start.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.