Hej,

Har fået til opgave af konen at bygge et armeringsnethegn, hvor vedbend også kan vokse. Har kigget rundt på nettet for forskellige løsninger og er kommet frem til, at det bliver pænest, hvis man fræser en rille i stolpen, hvor man trykker enden af armeringsnettet ind.

Men så slog tanken mig, er det dumt at spore/fræse i imprægnerede stolper? Tænker at man måske drastisk sænker levetiden, da råd hurtigere opstår.

Hvordan gjorde I, da I byggede armeringsnethegn?

Billede af tænkt slutresultat:

Armeringsnätstaket med frodig murgröna i have, omgivet af buske og planter.

Har set sådanne med færdige spor, kan bare ikke huske hvilken trælast det var.

Er det ikke bedre at bore huller til de udstikkende pinde? Kun et spor vil ikke fungere.

D Daniel 109 sagde:
Er det ikke bedre at bore huller til de udstikkende pinde? Kun et spor vil ikke fungere.
Nja, øverst vil der stikke pinde ud, men der vil være en hel "stav," der ligger an mod stolpen. Det afhænger selvfølgelig også af, hvordan man skærer nettet!

Skal tjekke, om der allerede er spor i stolperne. God idé!

Er det ikke lidt overarbejdet? Efter nogle år burde efeu jo dække stolperne mere eller mindre helt og holdent.

Hvad tænkte du dig for dimensioner på stolperne? Kan det ikke blive "tilstrækkeligt godt" at bare tage to trykimpregnerede reglar eller terrassebrædder, stille på hver sin side af armeringsnettet og trække en skrue igennem? Så krone det med en lille hat eller overligger.

Alternativt at bare sætte stolper og skrue armeringsnettet fast på bagsiden, hvis det er sådan, at man absolut ikke behøver at have en pæn bagside på hegnet.

Bedste svar

Søm med kraftige mærker, hvis du har en side, der ikke er synlig, er en almindelig metode. Men de vil stadig blive overgroet, så ingen vil se dem.

Det bliver 70 eller 95 stolper. Har ikke bestemt mig endnu.

Men det lyder som om jeg overarbejder det i og med at murgrönan kommer til at dække det i fremtiden.

Tak for godt svar! (y)

Jeg havde 90 stolper og satte 45 lister på som jeg satte armeringsnettet imellem og skruede det bare fast.

Planterne vil jo dække stolperne, så jeg tror ikke, det ser underligt ud. Desuden synes jeg, at listerne smelter sammen med stolperne.

• Træstolper med lister og armeringsnet i en have, nyplantede planter ved bunden, set foran et hus.
  • Synes
pdov og 1 anden
  • Laddar…
M Mawe85 sagde:
Det bliver 70 eller 95 stolper. Har ikke besluttet mig endnu.

Men det lyder som om jeg overarbejder det i og med at vedbend vil dække det i fremtiden.

Tak for godt svar! (y)
A AndersS sagde:
Søm med kraftige mærker, hvis du har en side, som ikke kan ses, er en almindelig metode. Men de vil alligevel blive tilvokset, så ingen vil se dem.
Hvis du sømmer med mærker i allerede monteret stolpe, vil det være vanskeligt at få dem ind, fordi stolpen vibrerer. Tricket er at sætte en midlertidig ordentlig modvægt på bagsiden. Altså noget tungt, som en stenplade på 10 kg.

Som dthompa har beskrevet. Nettet hænger i skruerne. Skru ind fra bagsiden, så de ikke kan ses. Fordelen er, at nettet bliver centreret på stolpen.

• Træhegn med net og blomster foran, tulipaner i forskellige farver. Tråden er centreret mellem stolperne og holdes fast af skruer på bagsiden.
D dthompa sagde:
Jeg havde 90 stolper og satte 45 lister på, som jeg satte armeringsnettet imellem og trak bare skruer igennem.

Planterne vil jo dække stolperne, så jeg tror ikke, det ser mærkeligt ud. Desuden synes jeg, listerne smelter sammen med stolperne.
Flot. Det er også en god løsning!

T Telefu sagde:
Som dthompa beskrivit. Nätet hänger i skruvarna. Skruva i fra bagsiden så de syns ikke. Fordelen er at nettet bliver centreret på stolpen.
Behøver nettet hænge i noget overhovedet hvis man klemmer det fast rundt om? Det skal vel være hvis man ikke vil have det ned i jorden.

Vores armeringsnet slutter i luften. Derudover var det først, at vi skulle have klatrehortensia, de bliver tunge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.