Chefen har fået den idé, at vi skal spontenere en væg i stuen. Ikke mig imod, bortset fra at væggen indeholder visse problemer.
1. Den er helt i gips udover et par stakkels regler.
2. Der er en skydedør midt i det hele = færre regler = mindre fastgørelsesmuligheder.
Sponten er 12mm tyk. Hvilken fremgangsmåde er nemmest?
Min første tanke var at fjerne listeværk, have en liggende mod gulvet, en eller to på væggen og en øverst oppe mod taget. De to på væggen bliver man nødt til at skrue så langt det går i regler, før døren er i vejen, og måske bare sætte stifter der går 1 cm ind i gipsen + konstruktionslim.
Hvad tror I om denne fremgangsmåde? Er det nok med fire fastgørelsespunkter for en væg der er 250 cm høj? Bør jeg have en form for isolering i væggen for at modvirke resonans?
Eller går det ret og slet at fastgøre sponten i overkanten uden udenpåliggende reglar med skrue og køre med dykkert der hvor det går? Dvs med Pattex No More Nails hvor skydedøren går.
Om det fungerer ved jeg ikke, har aldrig prøvet, men i et af byggeprogrammerne blev plader limet på en ujævn væg med en slags klæbrig lim.
Montagelim tror jeg er det rigtige navn på limmet, der kunne fungere.
Sæt en søm for oven og forneden, så panelet ikke falder ned inden limet er tørret.
Jeg ville spørge den, der skal have væggen, hvordan jeg skal fastgøre den i gipsen , hvis man ikke får noget fornuftigt svar må man vel droppe tanken eller bruge et af de mange fremragende montagelim, der findes i dag. Fx Essves montagelim, som har en øjeblikkelig vedhæftning på 100 kg/m2 og ca. 10 ton/m2, når det er hærdet.