BirgitS BirgitS sagde:
Hvad betyder det?
Undskyld, det skulle stå bruseniche. Kom til at poste, før jeg korrekturlæste grundigt.
BirgitS BirgitS sagde:
Hvis man ikke følger Sikker vand-væggen omkring badeværelse, kan det måske blive et problem med forsikringsselskabet ved en evt. vandskade.
Det er et officielt firma, der følger sådanne bestemmelser, og jeg har desuden en kontrolansvarlig, som jeg tror skal kontrollere den slags, tænker jeg.

P
H Humsipums sagde:
Undskyld, det skulle stå brusekabine. Kom til at poste, før jeg korrekturlæste ordentligt.

Det er en officiel firma, der følger sådanne bestemmelser, og jeg har desuden en kontrolansvarlig, som jeg tror skal kontrollere sådanne ting, tænker jeg.
H Humsipums sagde:
Er midt i en nybyggeri af hus (1,5 plan) og skal sammen med snedker gennemgå skillevægge i sove-, bade- og dagligstue.

Jeg efterlyser lige nu gode tips og råd, der er gode at tænke på i øjeblikket. For nuværende har vi tænkt på følgende:

- Vi kommer nok ikke til at tage osb-plader pga. omkostning kontra behov (så vidt jeg ved)
- Bruse is har 60x30cm ved ca. 110-120cm højde i bruseren
- Rille i væggen for trækning af tv og dagorkabler, hvor disse skal være.
- Forstærkning af gipsvæg, hvor tungt tv skal hænge

Er der noget mere, der kan være godt at tænke på? Højt og lavt. Noget som du selv har tænkt på i efterhand, at du ønsker, du havde gjort i dette stadie, eller noget du er meget glad for, at du tænkte på? Noget der generelt er godt at tænke på?

Edit: er lidt usikker på placering af tråd. Taknemmelig hvis mod flytter den, hvis den er forkert placeret.
Sikker vand er branche regler, som ikke er bindende, men de allerfleste følger.

MathiasS MathiasS sagde:
1. Tænk om omkring det med forstærkningsplade. OSB eller passende spånplade. Jeg griner hver gang jeg skal skrue noget op. Pengene OSB'en kostede, har jeg glemt for 100 år siden....
Det er måske ikke dumt at prøve at få OSB på alligevel. Hvad er en rimelig pris per løbende meter væg for sådan?
MathiasS MathiasS sagde:
2. træk alle rør du ikke allerede har trukket, til netværk, til kameraer, forbered til kablet alarm, bevægelsesdetektorer for auto tænd/sluk for lamper osv
Dette har jeg i første omgang forsøgt at ordne.

BirgitS
H Humsipums sagde:
Undskyld, det skulle stå bruseniche. Kom til at poste, før jeg korrekturlæste grundigt.
Du behøver ikke at undskylde :) det er så nemt at stave forkert, og det er ikke altid så nemt at se, at man har gjort det.

Tilpas nichebredden, så den passer ind mellem stolperne for nemmest (billigst) konstruktion. Husk, at der bliver dårligere lydisolering, hvor nichen er, da der vel ikke er nogen isolering bagved.

Det kan se pænt ud at tilpasse højden på nichebunden, så den er på samme højde som bruserblanderen. Der er en standardhøjde for den, men jeg kan ikke huske, hvad den er.

Belysningen i nichen?

H Humsipums sagde:
Det er måske ikke dumt at forsøge at få OSB der alligevel. Hvad er en rimelig pris pr. løbende meter væg for sådan?
Det er ikke dumt.

Pladerne er blevet dyre. 250 kroner stykket eller så, hvis jeg tager til Hornbach og køber mange. Derefter arbejde oveni. Tør næsten ikke gætte, hvad man har for skabelon. 350 kroner meteren?

P
H Humsipums sagde:
Det måske ikke er dumt at prøve at få OSB der alligevel. Hvad er en rimelig pris per løbende meter væg for sådan?

Dette har jeg i første omgang forsøgt at arrangere.
Jeg ville tage 450 kr/m for indbæring, opsætning inkl. hulboring for rør og el samt vinduer og døre for opsætning af osb.

BirgitS BirgitS sagde:
Du behøver ikke at undskylde :) det er så let at lave stavefejl og ikke altid så let at se, at man har gjort det.

Tilpas nichebredden, så den passer ind mellem reglarne for enkleste (billigste) konstruktion. Tænk på, at der bliver dårligere lydisolering, hvor nichen er, eftersom der vel ikke er nogen isolering bagved.

Det kan være flot at tilpasse højden på nichebunden, så den bliver i samme højde som bruserblanderen. Der findes en standardhøjde for den, men jeg kan ikke huske, hvad den er.

Belysningen i nichen?
Jep! Cirka sådan tænkte jeg. Vil sætte 2 spots forbundet til Plejd i dem. :)

MathiasS MathiasS sagde:
Det er ikke dumt.

Pladerne er blevet dyre. 250 kr. stykket eller deromkring, hvis jeg tager til Hornbach og køber mange. Derefter arbejde på det. Tør næsten ikke gætte, hvilken skabelon man har. 350 kr. meteren?
Det bliver ret dyrt! Hvad er fordelene ved OSB udover lyddæmpning og nemmere at hænge ting op?

At det er nemmere at hænge ting op er guld værd. Især tunge ting som et TV eller en hylde kan du bare skrue op hvor du vil. Men selv lettere ting som et billede kan du hænge op med en tynd søm, så hvis du vil flytte billedet, bliver der kun et minimalt hul i væggen i stedet for en masse molly-plugs, der ser ud som limede énkroner overalt.

Udover dette bliver væggene mere stumme og bedre lyddæmpede. Hele huset føles mere som et rigtigt hus i stedet for en legehytte med kartonvægge.

Edit: Det er altså intet ud over set, som du skriver, men gevinsten og følelsen er meget større, end du tror.

• Synes
useless og 1 anden
  • Laddar…
H Humsipums sagde:
Det bliver ret så dyrt! Hvad er fordelene med OSB udover lyddæmpning og nemmere at hænge op ting?
Ingen fordele udover at man kan hænge op ting. Værd hver en krone.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.