2,482 læst ·
24 svar
2k læst
24 svar
Speciell løsning ved bygning af vægge
Side 1 af 2
Er midt i en nybygning af hus (1,5 plan) og skal sammen med tømrer gennemgå indervægge i sove-, bade-, og dagligstue.
Jeg efterlyser lige nu gode tips og råd, som er gode at tænke på i øjeblikket. For nuværende har vi tænkt på følgende:
- Vi kommer nok ikke til at tage osb-plader pga. omkostninger kontra behov (så vidt jeg ved)
- Bruseonuette har 60x30 cm ved ca. 110-120 cm højde i brusenichen
- Rille i væggen til trækning af tv og dagorkabler, hvor disse skal være.
- Forstærkning af gipsvæg, hvor tungt tv skal hænge
Er der noget mere, der kan være godt at tænke på? Højt og lavt. Noget du selv har tænkt på efterfølgende, at du ønsker, du havde gjort på dette stadie, eller noget du er meget glad for, at du har tænkt på? Noget, der generelt er godt at tænke på?
Edit: er lidt usikker på placering af tråd. Taknemmelig hvis mod flytter den, hvis den er fejlplaceret.
Jeg efterlyser lige nu gode tips og råd, som er gode at tænke på i øjeblikket. For nuværende har vi tænkt på følgende:
- Vi kommer nok ikke til at tage osb-plader pga. omkostninger kontra behov (så vidt jeg ved)
- Bruseonuette har 60x30 cm ved ca. 110-120 cm højde i brusenichen
- Rille i væggen til trækning af tv og dagorkabler, hvor disse skal være.
Er der noget mere, der kan være godt at tænke på? Højt og lavt. Noget du selv har tænkt på efterfølgende, at du ønsker, du havde gjort på dette stadie, eller noget du er meget glad for, at du har tænkt på? Noget, der generelt er godt at tænke på?
Edit: er lidt usikker på placering af tråd. Taknemmelig hvis mod flytter den, hvis den er fejlplaceret.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,184 indlæg
Hvad betyder det?H Humsipums sagde:
OSB-plade er godt til det.H Humsipums sagde:
Hvis man ikke følger Sikker vand-væggen omkring badeværelse, kan det måske blive problem med forsikringsselskabet ved en evt. vandskade.
I badeværelse skal det være 15 mm K-plywood.H Humsipums sagde:Er midt i en nybygning af hus (1,5 plan) og skal sammen med snedker gennemgå indervægge i sove-, bade- og dagligstue.
Jeg efterlyser lige nu gode tips og råd, der er gode at tænke på i øjeblikket. For øjeblikket har vi tænkt på følgende:
- Vi kommer nok ikke til at tage osb-plader pga. pris kontra behov (så vidt jeg ved)
- Bruse is har 60x30cm ved ca. 110-120cm højde i bruseren
- Rille i væggen for trækning af tv og dagorkabler, hvor disse skal være.
Er der noget mere, som kan være godt at tænke på? Højt og lavt. Noget som du selv har tænkt på i bagklogskabens lys, at du ville ønske, du havde gjort i dette trin, eller noget du er meget glad for, at du har tænkt på? Noget som generelt er godt at tænke på?
Edit: er lidt usikker på placering af tråd. Taknemmelig hvis mod flytter den, hvis den er forkert placeret.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 423 indlæg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2,423 indlæg
Hvad menes der?H Humsipums sagde:
Det jeg gætter er omkring tomrør, og det jeg ønskede var, at man førte flere tomrør...
At jeg satte OSB på ALLE vægge på begge sider. Både for nemheden ved at skrue i dem, men også lyddæmpende. Jeg håber, at du lægger isolering i væggene.. Og vil du have det ekstra stille et sted, så byg en rigtig lyddæmpende væg.H Humsipums sagde:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 423 indlæg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2,423 indlæg
Hvor i sikker vand står det, at 15 mm krydsfiner i hele badeværelset er et krav? Det der står i reglerne angående det handler om fastgørelse:Rejäl sagde:
"Fastgørelse af produkter kan kræve forstærkning af væg.
Skruefastgørelse skal gøres i beton eller anden massiv konstruktion, træregler, træregelkonstruktioner eller i konstruktion som er afprøvet og godkendt til fastgørelse, f.eks. en pladekonstruktion."
Læser man om Sikker Vands eksempler på vådrumsvæg, står der:
"Vådrumsvæggen er en alternativ byggemetode, der opfylder kravene i henhold til brancheregler Sikker Vandinstallation. Væggen, som er en pladekonstruktion, klarer kravene til skruefastgørelser i vådzone 1 i henhold til 3.4.1 i branchereglerne 2016:1."
Det er altså præcis lige så tilladt at sætte en regel eller forstærkning, hvor man har tænkt at skrue noget op på væggen.
Derudover stiller f.eks. BKR krav til væggens stabilitet, hvis den skal beklædes med fliser, men det er nok med dobbeltgips ved cc60 ifølge deres regler.
Jeg skrev for det første ikke at det hele skal beklædes!useless sagde:
Hvor i sikker vand står det, at 15 mm krydsfiner i hele badeværelset er et krav? Det som står i reglerne angående det handler om fastgørelser:
Skruefastgørelser skal foretages i beton eller anden massiv
konstruktion, træregler, trælægter eller i en konstruktion, der
er testet og godkendt til fastgørelse, for eksempel en plade-
konstruktion."
Læser man om Sikker Vand's eksempel på vådrumsvæg står det:
"Vådrumsvæggen er en alternativ byggemetode, der opfylder kravene i henhold til branchedirektiver Sikker Vandsinstallation. Væggen, som er en pladekonstruktion, opfylder kravene til fastgørelse i vådzone 1 ifølge 3.4.1 i branchedirektiverne 2016:1."
Det er altså lige så tilladt at sætte en lægte eller regel hvor man har tænkt at skrue noget op på væggen.
Så stiller fx BKR krav til væggens stabilitet hvis den skal beklædes med fliser, men det er nok med dobbeltgips ved cc60 ifølge deres regler.
Men sikkert vand er ingen lov! Den kan man ignorere hvis man føler for det.
Må man spørge hvad du arbejder med?useless sagde:
Hvor i sikker vand står det, at 15 mm krydsfiner i hele badeværelset er et krav? Det, der står i reglerne angående det, handler om fastgørelser:
Skruefastgørelser skal gøres i beton eller anden massiv
konstruktion, træregler, trækortlinger eller i konstruktion, som
er prøvet og godkendt til fastgørelse, for eksempel en plade-
konstruktion."
Læser man om Sikker Vands eksempler på vådrumsvæg, står der:
"Vådrumsvæggen er en alternativ byggemetode, som opfylder kravene ifølge brancheregler Sikker Vandsinstallation. Væggen, som er en pladekonstruktion, klarer kravene til skruefastgørelser i vådzone 1 ifølge 3.4.1 i branchereglerne 2016:1."
Det er altså præcis lige så tilladt at sætte en kortling eller regel, hvor man har tænkt sig at skrue noget op på væggen.
Så stiller f.eks. BKR krav om væggens stabilitet, hvis den skal beklædes med fliser, men det er nok med dobbeltgips ved cc60 ifølge deres regler.
Men du ignorerer jo ikke Säker Vatten, hvis du ikke sætter krydsfiner i badeværelset. Ja, jeg er enig i, at det er rigtig godt med krydsfiner i hele rummet, og i forhold til merudgiften er det vel ikke så meget at overveje.
Vi har brugt krydsfiner længe før Säker Vatten blev populært.useless sagde:
1. Tænk om omkring dette med forstærkningsplade. OSB eller egnet spånplade. Jeg griner hver gang jeg skal skrue noget op. Pengene OSB'en kostede, har jeg glemt for 100 år siden....H Humsipums sagde:Jeg efterlyser lige nu gode tips og råd, der er gode at tænke på i øjeblikket. For nuværende har vi tænkt på følgende:
- Vi vil nok ikke bruge osb-plader på grund af omkostning kontra behov (så vidt jeg ved)
- Bruseis har 60x30cm ved ca. 110-120cm højde i bruseren
- Slids i væggen for trækning af tv og dagorkabler, hvor disse skal være.
Er der noget mere, der kan være godt at tænke på? Højt og lavt. Noget som du selv har tænkt på bagefter, at du ønsker, du havde gjort i denne fase, eller noget du er meget glad for, at du tænkte på? Noget som generelt er godt at tænke på?
Edit: er lidt usikker på placering af tråd. Taknemlig hvis mod flytter den, hvis den er forkert placeret.
2. træk alle rørene du ikke har trukket allerede, til netværk, til kameraer, forbered til trådet alarm, bevægelsesdetektorer for auto tænd/sluk for lamper osv
3.