De fleste arbejdsopgaver plejer at gå godt, når jeg totalrenoverer et rum, men spartling føles skræmmende. Som lægmand, hvordan gør jeg det nemmest, så det bliver så godt og enkelt som muligt? Spartler revnen mellem gipspladerne, så det bliver fladt, limer vævlim/tapetlim når det er tørt og sætter papirstrimlen i det, derefter, når det er tørt, et par lag spartel ovenpå? Dette gælder væggene. Obs, det behøver ikke gå hurtigt, og jeg vil ikke spartle strimlen ind, har dårlige minder om det.
Jeg har også gips i loftet, som er et vinkelloft, dvs. det er vinkler mod væggen og to vinkler i midten af loftet øverst, som skal spartles, hvordan gør man nemmest og bedst her, for at det bliver så godt og holdbart som muligt?
Jeg har også gips i loftet, som er et vinkelloft, dvs. det er vinkler mod væggen og to vinkler i midten af loftet øverst, som skal spartles, hvordan gør man nemmest og bedst her, for at det bliver så godt og holdbart som muligt?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 indlæg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5,623 indlæg
Underarbetet är det som tar längst tid. Se till att ha bra verktyg, en bred spackelspade t.ex.M Mattias E Svensson sagde:De flesta arbetsmoment brukar gå bra när jag helrenoverar ett rum, men spackling känns läskigt. Som lekman, hur gör jag enklast för att det ska bli så bra och enkelt som möjligt? Spacklar igen springan mellan gipsskivorna så det blir platt, limmar vävlim/tapetlim när det torkat och sätter pappersremsan i det, sen när det torkat ett par lager spackel över? Detta då för väggarna. Obs, det behöver inte gå snabbt och vill inte spackla in remsan, har dåliga minnen av det.
Jag har också gips i taket som är ett vinkeltak, dvs det är vinklar mot väggen och två vinklar i mitten av taket högst upp som ska spacklas, hur gör man lättast och bäst här för att det ska bli så bra och hållbart som möjligt?
slippapper, se till att du kan slipa hela bredden samtidigt, lägg inte i för mycket spackel åt gången, bättre att låta det torka och spackla igen, slipa spackla igen osv. Det är ju inte bara glipan, gipsskivor brukar vara fasade i kanterna så hela den delen måste spacklas för att väggen skall bli slät.
Som någon annan skrev tidigare, titta på Youtube hur man gör.
Lycka till!
Som den foregående taler sagde. Læg hellere på lidt mindre spartelmasse og i flere omgange.
Det kedeligste og mest støvede øjeblik er jo slibningen.
Mine første forsøg blev jeg fristet til at smøre på for meget spartelmasse og så arbejde som bare pokker med sandpapiret for at få det endelige resultat. Det resulterede bare i en masse ekstra sved og at 50% af spartelmassen endte sin karriere som støv.
Efter lidt øvelse får man 99% af slutresultatet ved hjælp af spartelspartlen, og alt der er tilbage er en let berøring med slibeklodsen.
Det kedeligste og mest støvede øjeblik er jo slibningen.
Mine første forsøg blev jeg fristet til at smøre på for meget spartelmasse og så arbejde som bare pokker med sandpapiret for at få det endelige resultat. Det resulterede bare i en masse ekstra sved og at 50% af spartelmassen endte sin karriere som støv.
Efter lidt øvelse får man 99% af slutresultatet ved hjælp af spartelspartlen, og alt der er tilbage er en let berøring med slibeklodsen.
Jeg har limet strimlerne med vådrumslim efter jeg har fyldt samlingerne med gipsbrug. Blev godt uden nogen bobler, når jeg nu har spartlet over.
Så gør jeg også. Jeg har alligevel nået at renovere tæt på 220m2 gipsloft, og endnu mere vægge. Synes stadig det er virkelig svært at få strimlen direkte i spartel. Prøvet med jævne mellemrum, men fortryder altid, og begynder at lime. Bortset fra tiden, så er limning intet galt, det bliver sandsynligvis bedre vedrørende holdbarhed. Fagfolk gør det ikke på grund af at det tager tid. Vedrørende korte samlinger i loft som ikke er forsænkede, så er limning nok det eneste fornuftige.M Mattias E Svensson sagde:
Hvor lang tid tager det for limen at tørre og fastgøre strimlerne sammenlignet med spartelmasse, der tørrer og fastgør strimlerne?M mojjen sagde:Så gør jeg også. Da har jeg alligevel nået at renovere nær 220m2 gipsloft, og endnu mere vægge. Synes stadig det er rigtig svært at få til strimmel direkte i spartelmasse. Prøvet med jævne mellemrum, men fortryder mig altid, og begynder at lime. Bortset fra tiden, så er lime ikke noget galt, bliver sandsynligvis bedre med hensyn til fasthed. Fagfolk gør det ikke, fordi det tager tid. Med hensyn til de korte samlinger i loft, som ikke er forsænkede, så er limning sandsynligvis det eneste fornuftige.
Jeg har altid brugt spartelmasse til papstrimler i loftet. Har alligevel ventet til dagen efter.
Vægge der skal tapetseres, har jeg kørt med enklere glasfiberstrimmel som selvklistrer.
Sagen med strimler er, at man (i hvert fald jeg) først vil fylde sprækkerne med gips eller spartelmasse, så fordybningen bliver glat. Nogle gange har jeg været nødt til at spartle 2 gange for at det skal blive nogenlunde glat. Det er nok overkill, men en fyldning, ellers bliver strimlen trykket ind i fugen. Så det svarer til din spartling med strimlen. Derefter limning, som jeg plejer at lade sidde natten over. Så man mister vel svarende til en spartel omgang i tid. Det gør ikke noget, når man bygger selv. Men hvis maleren skal gøre det for at komme tilbage en dag senere, bliver det jo omkostningsdrivende.T TheGame sagde:Hvor lang tid tager det for limet at tørre fast strimlerne sammenlignet med spartelmasse, der tørrer fast strimlerne?
Jeg har altid brugt spartelmasse til papirsstrimler i loftet. Har alligevel ventet til dagen efter.
Vægge som skal tapetseres, har jeg brugt enklere glasfiberstrimler, der er selvklæbende.
Klik her for at svare