Jeg har sat gipsplader i loftet, sat papirremsa i samlingerne og spartlet og slebet til verdens ende.
Men jeg får det ikke glat.
Testede med slæbelys og præcis hver eneste samling ses. Overvejer om jeg har spartlet for meget, så det næsten er blevet små "bakker".
Har I nogle tips til, hvordan jeg kan redde dette?
Det er sværere, end man tror, at spartle pænt. Mine egne tidlige forsøg brugte jeg også for meget spartelmasse. Lært mig at spartle flere gange tyndt med slibning imellem. Har du malet, eller hvordan ved du slutresultatet? Så er matte farver taknemmelige. Kører du en blankere farve, vil du med slæbelys aldrig være tilfreds.
Så måske er du for kritisk, man plejer at blive det ved DIY-job.
Princippet for at spartle er, at du skal fylde de områder, der er lave. Brug en rigtig lang spartel. Du sliber det, der stikker op, fylder i det, der er lavt. Som glad amatør må du regne med måske 10 omgange, hvis du vil have det perfekt. Brug snedker blyanten og tegn svage streger for virkelig at se dalene.
Du skal bruge en spartel som er mindst 400 mm bred, gerne 500. Så spartler du først med grovspackel, da det ikke synker sammen så meget.
Spartl først op de forsænkede kanter med strimmel.
Derefter spartler du mindst to, sandsynligvis tre gange, hvor du trækker spartelmassen 40-50 cm ud på hver side af forsænkningen. Når du trækker spartelmassen, skal du undgå at lægge trykket midt på spartlen, men mere ud mod kanterne - det er egentlig dette, der er det svære at få snitsen på.
Når du sliber, skal du kun slibe let nogle få træk, ellers tager det for meget, og du skal spartle endnu en gang.
Principen for at spartle er, at du skal fylde de områder, der er lave. Brug en rigtig lang spartel. Du sliber det, der stikker op, lægger i det, der er lavt. Som glad amatør må du regne med måske 10 omgange, hvis du vil have det perfekt. Brug snedker blyanten og tegn svage streger for virkelig at se fordybningerne.
Tak for godt svar!
Når man lægger meget spartelmasse på, er der så ikke en øget risiko for, at det revner i samlingerne, når huset bevæger sig?
Når man lægger meget spartelmasse på, er der så ikke øget risiko for, at det revner i samlingerne, når huset bevæger sig?
Gips er i sig selv et dødt materiale uden bevægelser, forudsat at du har afstivet og skruet korrekt. Det, du skal spartle, er samlinger og skruehuller, hvilket giver en fast højde. Det kan aldrig blive for lidt eller for meget. Det kan kun blive den rigtige mængde.