Jeg har fået et tilbud på spånplader bag gipsen til samtlige vægge i mit nybyggeri. Hvis jeg vil have OSB-plader, tilkommer ca. 25'

Findes der nogen grund til at vælge OSB-pladerne?

Kan man hænge køkken og brusehjørne i spånpladen?

Er OSB-pladen stærkere at hænge ting op i?

/Fredrik

Hvad jeg forstår er OSB-pladen af forudsigelig kvalitet, dvs du ved, at den vil holde til skruer og andet. Spånplader er mere lumsk, hvis man ikke ved, hvad det er for en kvalitet på dem (det ses ikke!).
Har selv højværdige spånplader (kan ikke huske fabrikatet, skal tjekke) og de føles endda lidt mere robuste end OSB'en, som jeg bruger som midlertidigt gulv. Nogle her på forummet har tilsyneladende dårlig erfaring med spånplader bag gips, men det skyldes sikkert sekundær kvalitet.

OSB er sejere takket være længere fibre/større spåner, mens spånpladen er hårdere og stivere og ikke giver efter for belastning før den knækker (sammenlign med gipsskive).

(For at tale sejlersprog er OSB'en initialsvag og slutstiv og spånpladen initialstiv og slutsvag ;D )

Hvis det er muligt, ville jeg uanset valget af plader vælge at kottla ind reglar, hvor jeg ved, at tunge ting skal monteres.
Typisk håndvask, vægmonterede bruseblandere/-stænger, køkkenskabe mv.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.