Vi renoverer vores hus med så mange økologiske løsninger som muligt. Huset er et gammelt missionshus fra forrige århundredeskifte.
Fra begyndelsen ville jeg have, at vores snedker skulle bygge et køkken helt i træ, skrog og alt, men omkostningerne ville blive for høje. Fik kendskab til Marbodals Svanemærkede køkken. Altså "venlige" MDF-låger og spånplade-skrog. Dog også for dyrt for os.
IKEA var tilbage. Med sine sædvanlige skrog og låger og forbandet god pris. Det føles bare så trist at installere dette køkken i et ellers så "sundt" og velbygget hus.
Jeg har ringet til IKEA for at forhøre mig om, hvorfor de ikke Svanemærker osv. De hævder, at deres køkkener er miljøvenlige, og at de følger EU's strenge krav. Er det så slemt med MDF og spånplader (formaldehyd, opløsningsmidler osv.), som man kan tro? Ligger det og udskiller giftige gasser hver dag der i køkkenet, hvis jeg køber det? Jeg er forvirret!

Siger som jeg har sagt før:
Hvis det havde været farligt, så havde de vel ikke fået lov til at sælge det?

Selvfølgelig kan der ikke lække gifte fra dit køkkenindretning! Okay, limet i selve pladen er ikke sundt, men når køkkenet er fremstillet og færdigt, så er det jo ikke noget, der påvirker dig, så længe du ikke begynder at fræse i pladerne og spise spånerne ::)

Jeg tror, at hvis du maler et møbel med oliefarve, så kommer der mere skidt frem end det, der findes i din køkkenindretning (og det i bunden form!)

Tvivler du på dette og vil være 110% sikker, så må du nok hoste op de der penge, som et miljømærket køkken koster. Enten fra en køkkenkæde eller fra en lokal snedker.

/AB (som fremstiller køkken af rent naturmateriale med jævne mellemrum)

PS. Det er nok at poste et spørgsmål under en rubrik, folk finder det alligevel

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.