M@ZE: Nix. Spånpladerne kunne jo definitivt være en årsag til. Oplever forældrehjemmet som mere stille, og det havde gips plus isolering i væggene.

man bliver aldrig overrasket over folks overvurdering af isolering i vægge angående lydisoleringsformåen...

Det der lydisolerer er tæthed, masse og afstand. Simpeltere end det bliver det ikke... Isolering absorberer lyd for det meste ikke isolerer det væk.. Der er en markant forskel...

2 gipsplader a 13 mm gør mere nytte end 2 m isolering...

Hold op med at overvurdere isoleringens lydisolerende formåen

• Synes
Ruben Janzon
  • Laddar…
Mrz .. det var et mærkeligt angreb må jeg sige. Det var nok mere en diskussion om, hvad der er bedst i isoleringsvej (dæmpningsvej). Med andre ord .. forskellige materialer dæmper forskelligt, så det var mere et kreativt forsøg på at få råd om der findes andet end isover isolering man kan anvende blandt andet.

1 ting er jo selve lyden, når du er i rummet, den anden er jo selve lyden, hvis du banker lidt på væggen .. altså lyder hul og hulrumagtigt (men det skal være let at skrue ting op). Jeg tror, vi er ude efter en løsning til begge ting, så godt det går.

Så hvorfor blive så oprevet over dette .. del gerne noget konstruktivt i stedet .. det ville være rarere.

Mikael_L
Jeg har hørt, at savsmuld skal lydisolere bedre end glas/stenuld.
Det ligger vel i Mr Zs linje, at tungere materialer dæmper bedre.

Savsmuld er vel ganske billigt også, men besværligt at arbejde med, hvordan fylder man en væg med savsmuld f.eks. :D

Hmmm, jeg ville ikke ønske at have savsmuld i mine vægge med tanke på brandrisikoen....

Jeg har f.ø. OSB + gips + isolering (70-125 mm) og sammen med rigtig massive indvendige døre med gummilister synes jeg, det lydisolerer rigtig godt!

Jeg må undskylde, hvis jeg gik lidt over grænsen med mit seneste indlæg.... Jeg skylder på, at jeg havde en dårlig dag.... ::)

Savsmuld er heller ikke direkte lydisolerende.. .Træ er ret værdiløst generelt, da det har en besværlig tæthed osv...

Og selvfølgelig hjælper isoleringen med at øge den samlede lydisolering men ikke så meget, som man kunne tro. 1/3 del af rummet skal isoleres for at opnå maksimal effekt. Samtidigt bør man ikke undervurdere "oplevelsen" heller.

Beton er overlegent bedst, hvis vi taler byggematerialer, alternativt er mursten en perfekt løsning. Nu er dette måske ikke en let opgave at bryde ind en form for at støbe en skillevæg i en bolig direkte, derfor vælger man det næstbedste gips, som både er billigt og et relativt godt vægmateriale i mange henseender.

Så er det ikke kun væggen, der bestemmer, men efterklangstiden og mange sådanne faktorer forårsager problemer. Dette behøver man i 99 tilfælde ud af hundrede ikke engang overveje, medmindre man nu skal bygge sig et rum specifikt til lyd såsom hjemmebiograf eller studie eller måske endda et lille HiFi-nørd hjørne, hvor man kan nyde en og anden gammel lakplade:-)

Mange vælger at bruge OSB, spån, krydsfiner eller råspont for lettere at kunne montere indretning og lignende på deres vægge. Dette er et valg man gør, da lydisoleringskapaciteten på væggen nu bliver dårligere, men den praktiske anvendelse af væggen øges, hvilket ofte er den styrende faktor. (næst efter pris og selve adskillelsen)

Men for at vende tilbage til isoleringen i væggen som sådan. Så absorberer den de indre resonanser i kassen man har og egentlig intet andet. Dog kan man mase markplade eller anden tungisolering ind i væggen for at øge den samlede vægt, men det er helt meningsløst, mener jeg, at anvende denne metode specielt i enfamiliehuse, da det er betydeligt billigere og yderst nemmere at forsyne væggen med 3 lag gips og nå samme resultat. Markpladen kan anvendes i lokaler med højere lydbelastning end de interne lyde, man skaber med tale og apparater.. Med undtagelse af stereo og andre højttalerbaserede lydproducerende ting...

Mange kan dog i dag få problemer med subwoofere og lignende i hjemmebiografens tidsalder. Dette afhjælpes med rumakustiske tiltag, og her er isoleringen særdeles effektiv... Forestil dig en PET-flaske, den har en resonansfrekvens omkring 200 Hz et sted, altså som en oktav lavere end den lyd, du hører, når du løfter telefonen... Den fungerer jo som en orgelpibe... Fylder man denne med isolering, så absorberer den en vis mængde lyd i 200 Hz området... Nej, nu stopper jeg, for dette kan blive en afhandling, der bare bliver lang og generelt svulmende...

Men jeg håber, at jeg har klargjort noget i det mindste...

• Synes
Ruben Janzon
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.