7,394 læst ·
20 svar
7k læst
20 svar
Spånplade 12mm og 13mm gips på indervæg er det nok?
Side 1 af 2
Jeg er i gang med indervæggene på overetagen, jeg bruger 45*70 regler og så 12mm spånplade og 13mm gips udenpå, er det nok med 12mm spånplade eller skal man vælge 16mm?
Det eneste er jo, at væggene bliver ret tykke, men jeg vil have spånplade som et materiale, da det skal være lettere at hænge billeder osv. op i. Så vil jeg også gerne have lidt lydisolering, og lidt mere stum lyd er jo heller ikke helt forkert. Noget jeg fortryder, at vi ikke valgte til i stueetagen.
Er det en god idé, eller hvad siger I?
Det eneste er jo, at væggene bliver ret tykke, men jeg vil have spånplade som et materiale, da det skal være lettere at hænge billeder osv. op i. Så vil jeg også gerne have lidt lydisolering, og lidt mere stum lyd er jo heller ikke helt forkert. Noget jeg fortryder, at vi ikke valgte til i stueetagen.
Er det en god idé, eller hvad siger I?
Det er bestemt en god idé!
Jeg ville dog personligt have valgt OSB eller endnu bedre Plyfaskiver, da skruer/søm "trækker" dårligere i spån og jeg ved heller ikke hvilken/hvilke slags lim spåntillverkarna bruger i dag....
Jeg ville dog personligt have valgt OSB eller endnu bedre Plyfaskiver, da skruer/søm "trækker" dårligere i spån og jeg ved heller ikke hvilken/hvilke slags lim spåntillverkarna bruger i dag....
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Et tip er at lime og skrue spånpladerne mod træreglerne, så får du fantastiske stive og behagelige vægge. Fordelen med lim er, at man kan justere skæve regler ved at sætte disse i spænd, mens limet tørrer. Tip fra tømrer, så det er ikke noget "hjemmegjort". Har anvendt dette i hele huset.
Husk, at mange producenter af indvendige døre også har 118mm tykke karme. Det bliver betydeligt pænere end 95-karm + indfatning.
Der er kvalitetsforskel på spånplader i forskellige prisklasser.
Husk, at mange producenter af indvendige døre også har 118mm tykke karme. Det bliver betydeligt pænere end 95-karm + indfatning.
Der er kvalitetsforskel på spånplader i forskellige prisklasser.
Ja!
Ikke er det skævt, så har pladerne været opbevaret/håndteret forkert! Ulempen med OSB er, at du kommer til at få fingrene fulde af splinter/stik.....
så HVIS jeg nogensinde bygger et hus mere, så bliver det med krydsfiner 
Ikke er det skævt, så har pladerne været opbevaret/håndteret forkert! Ulempen med OSB er, at du kommer til at få fingrene fulde af splinter/stik.....
Vi har 12mm spån under gipsen, og det er tilstrækkeligt til at fastgøre det meste tilfredsstillende, men det er klart, at krydsfiner eller OSB er bedre, hvis man skal hænge tunge ting op - som en 42 tommer plasma...
Vi har limet og skruet/spigret spånpladen.
Hmmm...angående krydsfinerens krokighed, så plejer de at se både skæve og hængende ud hos Beijer her i byen i hvert fald.
Hvis du skal sætte spån, fik jeg tippet om, at man ikke bør vente alt for længe inden man sætter den anden side af væggen på grund af at spånpladerne slår sig og gør reglerne buede.
Vi har limet og skruet/spigret spånpladen.
Hmmm...angående krydsfinerens krokighed, så plejer de at se både skæve og hængende ud hos Beijer her i byen i hvert fald.
Hvis du skal sætte spån, fik jeg tippet om, at man ikke bør vente alt for længe inden man sætter den anden side af væggen på grund af at spånpladerne slår sig og gør reglerne buede.
Jeg har kun enkelt spån her, og den er kun skruet fast. Dette skal fikses ved første renovering. Enten har de sjusket med isoleringen i visse indvendige vægge, eller også er det spånet, der bevæger sig, men lydisoleringen er ikke-eksisterende. Planen er at åbne visse vægge og fylde dem med isolering, hvis det er nødvendigt, og så lime og skrue spånet og derefter påføre et lag gips.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Det tip blev jeg varsom om for sent, da jeg skulle teste på en væg med 120mm-reglar. Spånpladen fik efterhånden højere fugtkvote og krummede disse massive reglar med 15mm på midten. Heldigvis kunne vi tage det roligt, og efter et halvår havde den væg rettet sig. Det omvendte kan som sagt bruges til at gøre en kroget regel ret.Jesca_j sagde:
Behøver man også lime plywood, hvis man vælger at bruge det, eller er det kun spån, man limer?Jeg har kun enkelt spån her, og den er kun skruet. Dette skal fikses ved første renovering. Enten har de sjusket med isoleringen i visse indervægge, eller også er det spån, der bevæger sig, men lydisoleringen er ikke-eksisterende. Planen er at åbne visse vægge og fylde dem med isolering, hvis det er nødvendigt, og så lime og skrue spånen og derefter påføre et lag gips
Findes der ikke bedre materiale til lydisolering indeni væggen end isover isolering? Der burde jo findes masser af andre materialer (dæmpningsmåtter), som man kan lægge indeni væggen, eller hvad?
mats .. fandt lidt info her på
http://www.gyproc.dk/gyproc/content...9C1256FE4004CF22F?OpenDocument&m=mjmcmima
Læs der under Lydisolerende skillevæg .. hmm virker jo ikke til at være helt let.
Fandt også dette produkt .. dog ikke i sverige
http://www.acoustiblokuk.com/index.html
http://www.gyproc.dk/gyproc/content...9C1256FE4004CF22F?OpenDocument&m=mjmcmima
Læs der under Lydisolerende skillevæg .. hmm virker jo ikke til at være helt let.
Fandt også dette produkt .. dog ikke i sverige
http://www.acoustiblokuk.com/index.html
Det kan måske være billigere at lave en anden investering for at håndtere flisene? Min nye favorit:ByggaNytt sagde:
http://katalog.skydda.se/webspeed/k...mp;dokid=wc77336&katnr=2&katsektnr=41