jeg har støbt en plade på 9,2x14,4 meter... det ser ud til at være lidt problematisk at få fat i selvbærende rammetagstoler i den bredde (længde), har talt med den "lokale" tagstolproducent, og de siger, at det ikke går, næste sagde, at det var intet problem, men at man eventuelt skulle forkorte CC afstanden mellem tagstolene.Funkis -38 sagde:Hej Mattias
Meget flot byggeri og veldokumenteret!!!
Jeg går med byggeplaner, der ligner din værksted, og er lidt i tvivl om loft eller ej. Jeg vil bygge med målene B8,4 L12 (alt 13,2) og H3,3 (alt 3,6). Var det et problem at få tagstoler, der kan klare loft samt bredden 8,4m? Hvilken tagvinkel har du, 38 grader?
fik senere kontakt med arvidssons tagstoler, der sagde, at det gik, fik også en tegning, så nu er jeg mere sikker på, at det går..
lagerpladsen bliver så 4x2,25 meter taghældning 38 grader.
højden på tagstolene er 4 meter, hvilket betyder, at den samlede højde bliver nærmere 8,5 meter... pokkers at man er så højdeskræk
dog er det kun lager på loftet selvfølgelig og ikke boliglæsning
Nyttelast for boligbjælkelag sættes (oftest) til 2,0 kN/m[SUP]2[/SUP], dvs ca. 200 kg per kvadratmeter. Hvad er tilladt nyttelast på disse loftsrum da, som ikke kan klare boliglaster?
50 kg/m[SUP]2[/SUP], 100 kg/m[SUP]2[/SUP] ...?
edit:
Det kan være dimensioneringen mod "midlertidig gene" også som dimensionerer bort muligheden for at have det som bolig, ikke fast udbredt last. Men alligevel hænger dette jo sammen, hvis det svajer af punktbelastning, så hænger det ned af fast last også. Og taget bøjer sig osv.
edit2:
Jeg gik bagud i tråden og kiggede billeder, det ser ud som om bjælkelaget desuden ligger på cc1200 mm, jeg synes at brugen af loft til nyttelast føles ret optimistisk. Lidt overskydende panelbrædder og tomme papkasser og så skal det vel klare sig, men ved ikke rigtig om det går at laste nogle halvtunge ting.
Kan du ikke tjekke på spærtegningen hvilken udbredt nyttelast de har dimensioneret for? Det plejer at stå noget på spærrammens underramme.
50 kg/m[SUP]2[/SUP], 100 kg/m[SUP]2[/SUP] ...?
edit:
Det kan være dimensioneringen mod "midlertidig gene" også som dimensionerer bort muligheden for at have det som bolig, ikke fast udbredt last. Men alligevel hænger dette jo sammen, hvis det svajer af punktbelastning, så hænger det ned af fast last også. Og taget bøjer sig osv.
edit2:
Jeg gik bagud i tråden og kiggede billeder, det ser ud som om bjælkelaget desuden ligger på cc1200 mm, jeg synes at brugen af loft til nyttelast føles ret optimistisk. Lidt overskydende panelbrædder og tomme papkasser og så skal det vel klare sig, men ved ikke rigtig om det går at laste nogle halvtunge ting.
Kan du ikke tjekke på spærtegningen hvilken udbredt nyttelast de har dimensioneret for? Det plejer at stå noget på spærrammens underramme.
Senest redigeret:
følgende står på mit tilbud
Laster: EN 1991 + SS-NA
belastninger (N/M2)
snelast 3000
vindsbelastning 852
nyttelast 1 500
2 1000
3 500
Laster: EN 1991 + SS-NA
belastninger (N/M2)
snelast 3000
vindsbelastning 852
nyttelast 1 500
2 1000
3 500
150 kg/kvm.thestrut sagde:
Er det spær, som du har bedt om at de skal dimensioneres til opbevaringsrum (opbevaringslast)?
Snezone 3 kan jeg også læse ud, det ser ud til at passe godt med de nordlige dele af Gävleborgs län.
Men hvad 2 og 3 er for noget, ved jeg ikke.
Senest redigeret:
jeg fik ikke "tabellen" helt rigtig som i tilbuddet, den ser mere sådan her ud... hvis man fjerner underline.
1____500
2____1000
3____500
men du har sikkert styr på det alligevel...
ja, jeg har bedt om at få så stort et opbevaringsrum som muligt på loftet... at få det så det kan klare boligbelastning tror jeg bliver svært, men kan jo dobbelttjekke med dem
men opbevaringsbelastning burde vel være nok? selvom man har en teenager en gang imellem som vil have et eget krypinn uden toilet/køkken typ...
1____500
2____1000
3____500
men du har sikkert styr på det alligevel...
ja, jeg har bedt om at få så stort et opbevaringsrum som muligt på loftet... at få det så det kan klare boligbelastning tror jeg bliver svært, men kan jo dobbelttjekke med dem
men opbevaringsbelastning burde vel være nok? selvom man har en teenager en gang imellem som vil have et eget krypinn uden toilet/køkken typ...
OK.
Ja så ved jeg ikke, hvad 1,2 og 3 betyder.
Måske forskellige lasttilfælde eller sikkerhedsfaktorer.
Eller så er det måske forskellige dele på spærret, typisk katteloftet, mellem katteloftet, katteloftet.
Måske nogen andre ved det.
Ja så ved jeg ikke, hvad 1,2 og 3 betyder.
Måske forskellige lasttilfælde eller sikkerhedsfaktorer.
Eller så er det måske forskellige dele på spærret, typisk katteloftet, mellem katteloftet, katteloftet.
Måske nogen andre ved det.
fik som svar, at tallet 2 ____ 1000
betyder 1000 NM per m2, 10 NM = 1 kg så det er 100 kg per m2
betyder 1000 NM per m2, 10 NM = 1 kg så det er 100 kg per m2
OK.
Men så ville det jo være sjovt at få at vide, hvad:
1____500
og
3____500
betyder.
500 er jo let at gætte, at det er 500N/m2, dvs ca 50kg / kvm.
Men hvorfor forskellige værdier på lasten, hemmeligheden må ligge i tallene 1,2 og 3.
Men så ville det jo være sjovt at få at vide, hvad:
1____500
og
3____500
betyder.
500 er jo let at gætte, at det er 500N/m2, dvs ca 50kg / kvm.
Men hvorfor forskellige værdier på lasten, hemmeligheden må ligge i tallene 1,2 og 3.
er enig, skal se om jeg får svar på dem! 
Fik du nogen tagstols-tegning i forbindelse med disse oplysninger?
Jeg tænkte, at det måske er markeret på denne tegning med tallene 1-3, hvilke områder af tagstolen som bæreevnen gælder..?
edit, og så en pettimeter-ting ...
Så 10N = 1,02 kg (omtrent), men jeg gør næsten altid præcis som dig og afrunder det til 1kg.
(Og alt dette vidste du måske allerede også ...
)
* 1 kg siges normalt at svare til 9,81 N, men det er så vidt jeg ved en slags gennemsnitsværdi, men forskellene mellem f.eks. polerne og ækvator tror jeg vises først på typisk den 3. decimal. Jeg orker ikke tjekke dette.
Jeg tænkte, at det måske er markeret på denne tegning med tallene 1-3, hvilke områder af tagstolen som bæreevnen gælder..?
edit, og så en pettimeter-ting ...
1N = ca 0.102 kg (men det afhænger af tyngdekraften, varierer dels efter breddegrad samt også lokale afvigelser afhængigt af undergrund og højde over havet).thestrut sagde:
Så 10N = 1,02 kg (omtrent), men jeg gør næsten altid præcis som dig og afrunder det til 1kg.
(Og alt dette vidste du måske allerede også ...
* 1 kg siges normalt at svare til 9,81 N, men det er så vidt jeg ved en slags gennemsnitsværdi, men forskellene mellem f.eks. polerne og ækvator tror jeg vises først på typisk den 3. decimal. Jeg orker ikke tjekke dette.
Senest redigeret:
svaret fra takstolstillverkeren er :
Forskellige nyttige laster, bunden fri osv. NL 2 er for eksempel personlast.
NL 2 afgør med andre ord om det er lager eller bolig.
havde ikke overhovedet styr på det der med N... har nok ikke nogen betydning for mig som lægmand heller, når det er så tæt på, men takker for en udførlig beskrivelse!
jo mere man ved, jo mindre ved man
Forskellige nyttige laster, bunden fri osv. NL 2 er for eksempel personlast.
NL 2 afgør med andre ord om det er lager eller bolig.
havde ikke overhovedet styr på det der med N... har nok ikke nogen betydning for mig som lægmand heller, når det er så tæt på, men takker for en udførlig beskrivelse!
jo mere man ved, jo mindre ved man
Klik her for at svare