Hej! Jeg var ude på en byggeplads, hvor man har et tag, der er 17 meter langt og 7 meter fra tagfod til kip, altså ikke et så lille tag. Ingen af disse tagspær har en underarm (tror det hedder sådan, tegnet en billede).

Nu er det sådan, at jeg har et tag, der er 4 meter langt og 6 meter fra tagfod til kip. Mine tagspær har heller ikke en underarm. Udelukkende stivere yderst. Er dette holdbart?

Jeg har været i kontakt med nogle bygherrer, hvor man siger, at man absolut skal have en underarm. Jeg tog dog kontakt med en spærfabrik, og de sagde, at det er noget man gør, men det er ingen fare. Hvem pokker skal man lytte til?

Billede 2 viser, hvordan spærene ser ud.
 
  • Takstolsdiagram med markering for "Den finns" på en tværbjælke og "FINNS INTE" på en manglende del.
  • Diagram af en tagstol uden underarm, viser to stående stivere yderst og en tværgående bjælke. Pil peger på stiver med teksten "stående stöttor".
Hej Bananaosten,
du må nok være lidt tydeligere.
Billede et: Den findes, findes ikke: HVAD er det, der findes henholdsvis ikke findes. Har svært ved at forstå.
Billede to: Hænger de stående støtter i luften? Står de ikke på noget?
Hvor gammelt er huset? Hvad mener du med, at taget er fire meter langt?
Måske du kan tegne tagstolen ordentligt op, med dimensioner, og hvordan underlaget ser ud.

//KoW
 
Du mener nok under-ramme. :)
 
Bare der er en bjælkelag som holder ydervæggene sammen, så ser jeg ingen fare ved det.
 
eller en limtræsbjælke i toppen som fører lasten til gavlene/bærende vægge i konstruktionen.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.