Halløj.
Skal bygge spær til vores veranda med målene 3×1,6 meter.

Åben tagfod.

Er det tilstrækkeligt med 145×45 tømmer?

Tegltag, snelastzone 1,5.

Jeg tænker mig 3 spær da verandaen er 1,6 meter dyb.

• Diagram af takstol design med mål for en veranda, viser åbent skråtag og dimensioner for konstruktion.
MTech MTech sagde:
Halløj.
Skal bygge spær til vores forstue med målene 3×1,6 meter.

Åben tagfod.

Er det nok med 145×45 tømmer?

Tegltag, snelastzone 1,5.

Jeg forestiller mig 3 spær, da forstuen er 1,6 meter dyb.
Den der tegning viser åbent spær med en kipbjælke (missede den først og undrede mig over, hvordan de fik det til at hænge sammen uden underramme :))

Kigger man på for eksempel træguiden, så bliver det så tagbjælker i et fag, med en længde på 1500 mm (hvis din spændvidde i alt var 3m)

Det burde en 45x145 C24 klare op til snelastzone 3,5 - så bør ikke være nogle problemer.
Så skal du selvfølgelig dimensionere kipbjælken ordentligt (selvom den kun er 1,6 m lang) og dens understøtning - jeg ved ikke, hvordan du har tænkt dig for en forstue: Man vil jo ikke have en søjle midt foran døren, så jeg antager, at du veksler den af ? Men i og med at du har åbent til kip, bliver det jo en synlig konstruktion?

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100

• Synes
MTech
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Den dér tegning viser åben tagstol med en nockbalk (missede den først og undrede mig over, hvordan de fik det til at hænge sammen uden underramme :))

Ser man på fx træguiden, så bliver det derefter Tagbjælker i et fag, med en længde på 1500 mm (hvis din spændvidde totalt var 3m)

Det bør en 45x145 C24 klare op til snøzone 3,5 - så bør ikke være nogle problemer.
Så skal du selvfølgelig dimensionere anockbalken ordentligt (selvom den kun er 1,6 m lang) og dets oplag - ved ikke hvordan du har tænkt dig for en hoveddør: Man vil jo ikke have en søjle lige foran døren, så jeg antager, at du afveksler den så? Men eftersom du har åbent til nock, så bliver dette jo en synlig konstruktion?

[link]
Stammen til hoveddøren er bygget i 100×100.

Fremme har jeg 4 stolper på 3 meter, men bagtil over døren skal jeg nok afveksle nockbalken på en eller anden måde.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.