Det er skruet på et bjælkelag af 220x45 + 70x45 regler.
70-reglerne er altså sømmet/skruet oven på 220-reglerne.
ca. 8 meter spændvidde med understøtning i midten, dvs. ca. 4 m frit.
Hele gulvet føles meget stabilt, og gulvet er ubehandlet men flot uden synlige fejl,
selvom det kaldes økonomigulv.
Havde hellere haft det i hele huset i stedet for bøgeparketten, som vi valgte.
Takker så meget for svar!
Det er præcis sådan en type gulv, vi har tænkt os!
Jeg kom i hvert fald hjem for nogen tid siden efter at have lagt den første trossbotten i huset med råspont, og jeg bilder mig nok ind alligevel lidt, at selve trossbotten kan have betydning for konstruktionen, eller i hvert fald føles det sådan.. For sjov tog jeg og savede et stykke asfaboard og lagde det i nogle fag i et andet rum, der har bjælkelag men ikke trossbotten endnu, og når man går rundt på reglerne i de forskellige rum, føles det som om, det rum, der har trossbotten af råspont, nu er betydeligt "stabilere", og det baserer jeg på, når jeg hopper rundt som en gazelle over reglerne med mine 118 kg. Måske er det, som blev sagt irrelevant for det færdige gulv, men lige nu er der i hvert fald en markant forskel, det mente jeg i hvert fald
Faktisk, når man står her med det, man har foran sig, kilder det en anelse igen at lægge et massivt trægulv direkte på reglerne alligevel... men ja.. jeg ved ikke jeg...? Man vil jo ikke bruge penge på gulvspån, skruer, lim og papir til en hel etage, hvis det måske ikke bliver en kæmpe mærkbar forskel, (og selvfølgelig alt ekstra arbejde), samtidig med at man selvfølgelig ikke vil fortryde bagefter på grund af, at man måske har tænkt forkert og baseret fakta på sine subjektive grunde... men det "føles" stabilt Jaja.. det må blive til en overvejelse.
Klart at lidt hjælper materialet i trossbunden, men jeg tror heller ikke, at det er i nærheden af eksempelvis skrueslimet gulvspån. Din råspont burde opføre sig lidt som en jalousi ud fra et bøjningsperspektiv (hvis du ikke har været så fræk at lime i sponten).
Når man danser gaselldansen på et åbent bjælkelag, er meget af den fleksibilitet, man oplever, reglarenes bøjning til siderne, når man hopper rundt. Den hjælper sikkert din råspont meget imod, og også kortlingerne. Men den sidestøtte får du jo også, når du lægger overgulvet.
Det går ikke at føle sig frem. Man skal regne på det. Nogle af konsekvenserne af for stor lastnedbøjning viser sig først efter længere tid. Teorierne som beregningerne bygger på er fra 1700-tallet. De må anses for at være gennemprøvede...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.