Jeg er ved at bygge en friggebod, der skal fungere som en legehytte. På den ene kortside har jeg tænkt mig at bygge en sovehems/hyggekrog på 230x95 cm og overvejer dimensionering og fastgørelse. Jeg vil selvfølgelig bevare den størst mulige lofthøjde. For at være på den sikre side tænker jeg, at den bør kunne holde og være stabil for i hvert fald op til 150 kg.
Dimensionering: Er det nok at bygge en ramme af 95-reglar? Begge kortsider og den ene langside vil blive fastgjort til væggen. En langside bliver fritstående. Jeg forestiller mig kortlingar cc 30 eller 45 og en plywood eller mdf-plade på ca. 12 mm ovenpå. Hvis det er nødvendigt, kan jeg måske supplere med en støtteben i forbindelse med en stige til hemsen, men jeg undgår helst dette...
Fastgørelse: Væggen bygges af 95-reglar+OSB+gips. Er det nok at fastgøre reglarne i OSB-pladen, eller bør jeg have en ekstra vægregel tilpasset til at fastgøre rammen til sovehemsen?
Jeg bumper mit indlæg og tilføjer et halvkedeligt billede af legehuset udefra i håb om, at nogen har en idé om fastgørelse i OSB eller dimensionering af "miniloftet"...
Hvis man forestiller sig, at 150 kg fordeles lige mellem den regel, der er fastgjort i kortvæggen, og den, der er helt fri (230 cm lang), så er det nok med 45x95 C 24. 45x120 C 24 på netop den frie side vil dog give en lidt stivere og mere behagelig følelse.
Jeg har bygget lignende med 45-reglar. Men den frie side skruelimmet i en 150 mm høj 15 mm-plywood. Den agerer da også som "dækside" for madrassen. Anvendes framförallt af børn, men ingen problemer for voksne heller.
Jeg "fremstillede" en regel/side før montage så at sige. Hvor jeg langs den ene kant på en 150x2000 plyfa limede og skruede en 2000 mm 45-regel. 45 reglen var udtaget i hjørnerne for at kunne ligge halvt-i-halvt på kortsidesreglerne.
I tværsnit så det ud som et L, hvor den vertikale del var 150 mm og den horisontale 15+45 mm.
Fastgørelsen blev også lavet med vinkeljern både øverst og nederst. (Jeg havde lavet de øvrige sengesider med samme konstruktion, men det er ikke nødvendigt, hvis man bygger i niche og skruer tæt ind i væggen).
Jeg lagde derefter en lamelbund på 45-reglerne. Derefter blev madrassen skjult af plyfaen så at sige.
Styrkemæssigt er det kombinationen af krydsfiner og limskruet 45x45 regel, der gør tricket. Ved 2,3 meters spændvidde giver det omtrent samme effekt som en 45x95, men det er naturligvis mere funktionelt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.