hvor gammelt er huset? jeg har på fornemmelsen, at den type konsoller kom i 80'erne eller 90'erne, og da blev der ikke brugt asbets

Huset bygget 79 og asbest blev forbudt 82. Så teoretisk kan det være sortlim med asbest.

Jeg tog det sikre før det usikre og tape ind limen + omsluttede med plastikpose. Så fjernede jeg hele konsollerne. Har gemt et lille stykke lim, som jeg kan sende til analyse.

Men det ville stadig være interessant, om nogen kunne bedømme ud fra billedet.

Spiller det virkelig nogen rolle, om der skulle være asbest i limet? Ikke noget man dør af. Der er en masse andet gift i hverdagen. :rolleyes:

• Synes
Papphammar666 og 1 anden
  • Laddar…

Bedste svar

BirgitS
M måttbandet sagde:
Men det ville stadig være interessant, hvis nogen kunne rose ud fra billedet.
Man kan ikke se, om noget sort indeholder asbest på et foto, ikke engang de, der arbejder med asbest professionelt.

• Synes
Papphammar666 og 2 andre
  • Laddar…
Staffans2000
De konsoller fandtes allerede i slutningen af halvfjerdserne. Men som sagt. Hvad spiller det for rolle.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson sagde:
Spiller det virkelig nogen rolle, om der skulle være asbest i limet? Ikke noget man dør af. Der findes en masse andet gift i dagligdagen. :rolleyes:
Jeg synes, det er en forkert indstilling. Trist at man resonerer sådan. Ifølge min opfattelse kan selv små mængder asbest være meget farligt. Symptomer kommer om 20 år eller mere. Og i sidste ende er det faktisk noget, man dør for tidligt af, selvom det bliver meget udtrukket. Anbefaler at læse lidt om det. Men alle gør som de selv vil (private til en vis grad iaf). Kan jo faktisk også påvirke andre uvidende i nærheden. Dumt at chancen synes jeg.

Kommercielt skal asbest dog altid håndteres af uddannede saneringsfolk med tilladelse og ifølge særlige rutiner. Ingen undtagelser.

Vi kan vel sammenfatte tråden med, at man aldrig kan være sikker på, om det er asbest eller ej, hvis man ikke laver en analyse på materialet. Koster nogle hundrede kroner, men det er det værd, synes jeg.

Jeg tog som sagt det sikre for det usikre og håndterede det som asbest. Dvs. indkapslede alt i tætforseglet og fjernede hele konsollerne. Tager til deponi i morgen.

• Synes
Matte84
  • Laddar…
Ikke godt at være bekymret unødvendigt heller. Lyder som om du har brug for at læse mere selv også, så undgår du bekymring.

• Synes
Staffans2000
  • Laddar…
M måttbandet sagde:
Jeg synes det er forkert indstilling. Trist at man resonerer sådan. Ifølge min opfattelse kan selv små mængder asbest være meget farligt. Symptomer kommer om 20 år eller mere. Og i sidste ende er det faktisk noget, man dør for tidligt af, selvom det bliver meget udtrukket. Anbefaler at læse lidt. Men alle gør som man selv vil (privatpersoner til dels i hvert fald). Kan jo faktisk også påvirke andre uvidende i nærheden. Dumt at chancen, synes jeg.

Kommercielt skal asbest dog altid håndteres af uddannede sanerere med tilladelse og ifølge særlige procedurer. Ingen undtagelser.

Vi kan jo sammenfatte tråden med, at man aldrig kan være sikker på, om det er asbest eller ej, hvis man ikke laver en analyse på materialet. Koster nogle hundrede, men det er det værd, synes jeg.

Jeg tog som sagt det sikre for det usikre og håndterede det som asbest. Dvs. indkapslede alt i tætforseglet og fjernede hele konsollerne. Kører til deponien i morgen.
Asbest bundet i lim vil ikke havne i dine lunger, men den naturlige asbest, der findes i luften, vi indånder, gør det hele tiden. Jeg vil aldrig gå rundt og bekymre mig om sådan noget, det er meningsløst. Arbejder med billakering og bilskadereparationer, det kunne jeg ikke gøre, hvis jeg var bekymret over gift og kemikalier. ;)

• Synes
Papphammar666
  • Laddar…
Staffans2000
Det bliver meget ulogisk, når asbestrædselen tager sådanne proportioner, eftersom vi hele tiden er omgivet af farer for vores helbred. Sukker, transfedter, charkuterier, stegeflader, konserveringsmidler, bekæmpelsesmidler, ulykkesrisici i trapper, dybt vand, biler og alt andet som vi uden at reflektere udsætter os for. Da jeg var lille, var det fuldemandsfrygt, der gjaldt hos vores mødre, vi blev konstant advaret mod at følge med ukendte mænd. Nogle grimme gamle koner var der derimod aldrig tale om. Nu er mændene blevet erstattet af asbesten som den store trussel mod børnene. Det er tilsyneladende også mode i frygter.

Tips til Ts.
Hvis du absolut skal smide konsollerne væk, så smid dem i metalaffaldscontaineren.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.