Efter at have opdaget en plet på tapetet forleden dag åbnede vi den "kulvert," hvor afløb, vand mm går fra overetagen til kælderen. En dobbeltmuffe på afløbet havde lækket små mængder (knap nok dråbevis) og langsomt men sikkert vædet glassuldsisoleringen som lå omkring. Dette gav pletten på tapetet, men når jeg nu river isoleringen væk, ser jeg, at det også har givet sort skimmel på væggen bagved (indersiden til gangen).

Forsikringsselskabet er kontaktet, men da første vurdering var, at omfanget var lille, er ingen skadeopgørelse oprettet. Vi sagde, at vi tager det, hvis det viser sig at være værre end frygtet. VVS'eren har været her og løsnet muffen, som kan være blevet rykket lidt i forbindelse med at badeværelset ovenpå blev lavet om for 1,5 år siden. Vi skal holde øje med, at det ikke lækker mere, i så fald skal vi skifte muffen til en gummipakning med slangeklemmer ifølge VVS'eren.

Mit spørgsmål er nu, hvad der skal gøres ved selve skimmelen, inden vi så bygger det hele op igen. Er det nok at sprøjte noget skimmeldræbende på? Jeg håber virkelig ikke, vi skal skifte dele af væggen i vores nyrenoverede dagligstue...

Dobbeltmuffen på afløbet ligger så tæt mod væggen bagved, at jeg ikke kan få de sidste rester af våd isolering væk, men det burde vel tørre ud, da det kun drejer sig om en centimeter isolering?

• Grå afløbsrør med dobbeltmuffe og hvide rør i væg. Fugtig isolering ses omkring, bag tapet med skimmelsvamp. Problem opdaget ved renovering.
Lidt flere billeder, der viser kulverten på væggen, hullet med isolering tilbage, nærbillede af væg med skimmel.

Træet og øvrige materialer er slet ikke så våde, som det ser ud nu. Det meste er stort set tørt, nogle dele lidt fugtige. Jeg har nu lagt papir rundt om muffens øvre samling (hvor det har lækket) for at kunne se, om der kommer noget mere. VVS-manden, der var her, bankede muffen op cirka 2 cm med en hammer for at få den til at sidde tættere.

• En væg med blå blommetapet viser et aflukket hul med rør og isolerende materiale. Mögel ses omkring hullet.
  • Billede af et rør i en væg med omkringliggende isolering og synligt tapet. Træet ser tørt ud, trods lidt fugt. Papir omkring muffens skarv for at kontrollere for lækage.
  • Gråt rør omgivet af gul isolering og hvide rør i væggen; træmaterialet ser delvis beskadiget ud.
  • Rørinstallation med en grå og en hvid muffe mod en trævæg. En plet på træet tyder på spor af fugt omkring rørene.
Måske skal jeg også tilføje, at fra og med nu lukker vi ikke hullet og tapetserer over, som vi gjorde, da vi renoverede, og som det var, da vi købte huset. Vi vil i stedet sætte en hvidmalet trælåge der, så man kan undgå flere skader.

Hej, tråkigt med dine skader, men det ser ud til at være begrænset. Ser heller ikke ud som det er løbet langs væggen (kan være værd at forsøge at tjekke dog), sikkert fordi isoleringen har siddet tæt mod røret.

Det ser lidt mærkeligt ud med vinklerne ved muffen, men måske er det svært at se på billede? Sidder rørene hårdt i spænd sideledes?

Glemte vist at sige det; hvis træet føles okay når det er tørt, ville jeg bare have brugt skimmelsvampemiddel og aftørring.

Skimmelsvamp lever kun, når der er fugt, så hvis det er tørt nu, er faren ovre for denne gang.

Rørene sidder stenhårdt i frem-/bagretningen, derfor kan jeg ikke få isoleringen af. For at rokke lidt på dem i siden, skal man tage ordentligt fat. Det, der kommer ned i muffen ovenfra, er et vinklet rør, tror jeg, måske derfor det ser underligt ud?

Det har heller ikke løbet langs væggen. Det har som sagt været meget små mængder vand, der er lækket ud, men måske over 1,5 års tid?

Rækker rørene virkelig sammen i samlingen, så de går ordentligt forbi gummipakningen?
En måde at kontrollere og udbedre lækken er ellers at kappe røret et stykke nede, og sætte en ny samlemuffe øverst og en skubbemuffe nederst med et nyt rørstykke imellem.

Ser ud som om det har lækket ret meget.

Hvis rørene sidder stramt i spænd, måske i kombination med for kort indstik i dobbeltmuffen, kan en side på gummipakningen gabe. Jeg ville undersøge forbindelsen lidt nærmere.

Kan ikke lade være med at sige noget om gavebåndet rundt om prisolen, har ikke set det i Bauhaus sortiment ;-)

Lidt spænding gør nok ikke noget, hvis rørene går sammen, der er kun en 5 mm stopkant på midten
Rørisens gummi manchet er så vidt jeg ved ikke for disse rør
Er der et knæk oppe, kan det måske lade sig gøre at skære lidt der i loftet og få røret ud

Gavebånd er en klasse for sig selv og pryder sin plads

Senest redigeret:
Haha, gavebåndene er lidt typiske for husets tidligere ejer. I dette tilfælde holdt de glasuldsisoleringen på plads. I skulle have set, hvad han havde efterisoleret loftet med :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.