Jeg skal sætte (stående) panel på legehuset. Jeg skal have 22x95 under og derefter 22x95 som låg over sprækkerne. Hvordan skal jeg regne ud, så alle brædder havner rigtigt, og hvor skal man begynde et eller andet sted på væggen?
Der skal være 3 vinduer på huset. Jeg kan også benytte lejligheden til at spørge, hvordan man bygger et vindue på den letteste måde. 2 vinduer bliver nok faste, og et skal kunne åbnes.
Jocke
Der skal være 3 vinduer på huset. Jeg kan også benytte lejligheden til at spørge, hvordan man bygger et vindue på den letteste måde. 2 vinduer bliver nok faste, og et skal kunne åbnes.
Jocke
Mål længden på væggen, (l).
Træk panelbrætets bredde fra, (b). l-b=x
Del dette med ønsket c/c-mål (s) på underbrættet, for eksempel 150 mm. (x/s=a)
Nu får du antallet af brædder (a) der "kan være" på væggen, eksklusive "slutbrættet". Rund dette op til et heltal.
Tag igen længden (x) og del med dette heltal. Nu får du den præcise c/c-mål (s) på brædderne. Træk panelbrætets bredde (b) fra dette og lav en afstandsklods med dette mål.
Lyder mere indviklet end det er, eksempel:
Din væg er 4 m (4000 mm). (l)
4000-95=3905
3905/150=26
3905/26=150 (i dette tilfælde blev der ingen forskel på ønsket c/c)
Lav en afstandsklods på 150mm.
Begynd med at fastgøre et panelbræt i den ene ende af væggen, brug vaterpas for at få det lodret. Derefter bruger du bare afstandsklodsen og bygger videre.
F-n hvor er jeg dårlig til at forklare, ignorér dette indlæg hvis der kommer noget klogere!
Træk panelbrætets bredde fra, (b). l-b=x
Del dette med ønsket c/c-mål (s) på underbrættet, for eksempel 150 mm. (x/s=a)
Nu får du antallet af brædder (a) der "kan være" på væggen, eksklusive "slutbrættet". Rund dette op til et heltal.
Tag igen længden (x) og del med dette heltal. Nu får du den præcise c/c-mål (s) på brædderne. Træk panelbrætets bredde (b) fra dette og lav en afstandsklods med dette mål.
Lyder mere indviklet end det er, eksempel:
Din væg er 4 m (4000 mm). (l)
4000-95=3905
3905/150=26
3905/26=150 (i dette tilfælde blev der ingen forskel på ønsket c/c)
Lav en afstandsklods på 150mm.
Begynd med at fastgøre et panelbræt i den ene ende af væggen, brug vaterpas for at få det lodret. Derefter bruger du bare afstandsklodsen og bygger videre.
F-n hvor er jeg dårlig til at forklare, ignorér dette indlæg hvis der kommer noget klogere!
Hvis du forestiller dig væggen i flere dele, og derefter anvender ovenstående på hver del for sig, er der ingen problemer.
Dvs.
"Del 1" - Begyndelse væg --> Begyndelse vindue 1
"Del 2" - Over og under vindue 1
"Del 3" - Slut vindue 1 --> begyndelse vindue 2
osv.
Dvs.
"Del 1" - Begyndelse væg --> Begyndelse vindue 1
"Del 2" - Over og under vindue 1
"Del 3" - Slut vindue 1 --> begyndelse vindue 2
osv.
Klik her for at svare