Jeg så for nylig en håndværker, der ønskede at have vinkelprofiler bag gipspladerne for at, medmindre jeg misforstod det, mindske risikoen for bevægelser, da der var træreglar + spån bagved. Det lyder rimeligt i mine ører (ej håndværker selv). Dog er jeg lidt usikker på, om det var en god idé at sømme nogle af disse vinkelprofiler op, da sømhovedet stak ud i en synlig grad. Min (meget begrænsede) erfaring med spartling på væg/loft er, at små ujævnheder bag gipspladerne kan få halvbesværlige konsekvenser ved spartling og slibning.

Som jeg har forstået det, hvis man vil have (meget) lige vægge/lofter, kræves enten bredspartling eller at der er forsænkninger i "stammen" bag gipspladerne, hvor kortsiderne på gipspladerne mødes. Men selvom man ikke er ude efter denne type perfektion, så virker det unødvendigt at skabe "bølger" på pladerne på denne måde. Eller er jeg helt forkert på den; dette er ikke noget, der vil kunne ses og er standard?

Edit: Denne løsning ser ud til at være mere "korrekt", hvis det er sådan, at søm-/skruvskaller forårsager "bølger" i gipsen: https://www.byggahus.se/forum/threads/skruv-foer-vinkelprofiler-med-osb-bakom.432475/post-4435356
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.