Hai!
I weekenden er det meningen, at denne amatørsnedker skal sætte vinkelprofiler (https://www.byggmax.se/vinkelprofil-l50-p20871) op i inderhjørnerne på mit nybyggeri. Har fået OSB'en op, og nu skal vinkelprofilerne op, inden vi sætter gips.
Hvad skal jeg bruge for skruer, er det nødvendigt med et lavt hoved, så det ikke bygger for meget? Skal der forbores?
Taknemmelig for alle monteringstips.
I weekenden er det meningen, at denne amatørsnedker skal sætte vinkelprofiler (https://www.byggmax.se/vinkelprofil-l50-p20871) op i inderhjørnerne på mit nybyggeri. Har fået OSB'en op, og nu skal vinkelprofilerne op, inden vi sætter gips.
Hvad skal jeg bruge for skruer, er det nødvendigt med et lavt hoved, så det ikke bygger for meget? Skal der forbores?
Taknemmelig for alle monteringstips.
Bedste svar
Jeg har med succes gjort på følgende måde:
-Find et antal stumper af osb, 10-30 cm brede "rimpor".
-Træk en streng montagelim på bagsiden af pladeprofilen.
-Fæst pladeprofilen i hjørnet, den bliver hængende ved hjælp af limen.
-Placer ovenstående rimpor i hjørnet (på begge sider) og skru fast, skru ikke gennem pladen men lige ved siden af. Rimpene vil så fungere som tvinger, der presser pladeprofilen perfekt ind i hjørnet, hvor limen kan hærde i nogle timer.
-Fjern osb-rimporne.
-Skru gips over.
Grunden til, at jeg foretrækker denne noget mere omstændelige metode, er, at hvis pladen ikke først er limet fast, kan det ske, at gipsskruen trækker lige så godt i pladeprofilen som i osb-pladen bag pladen, og der kan skabes et mellemrum mellem disse. Et mellemrum, der altså ikke kan elimineres ved at efterstramme skruen hårdere.
-Find et antal stumper af osb, 10-30 cm brede "rimpor".
-Træk en streng montagelim på bagsiden af pladeprofilen.
-Fæst pladeprofilen i hjørnet, den bliver hængende ved hjælp af limen.
-Placer ovenstående rimpor i hjørnet (på begge sider) og skru fast, skru ikke gennem pladen men lige ved siden af. Rimpene vil så fungere som tvinger, der presser pladeprofilen perfekt ind i hjørnet, hvor limen kan hærde i nogle timer.
-Fjern osb-rimporne.
-Skru gips over.
Grunden til, at jeg foretrækker denne noget mere omstændelige metode, er, at hvis pladen ikke først er limet fast, kan det ske, at gipsskruen trækker lige så godt i pladeprofilen som i osb-pladen bag pladen, og der kan skabes et mellemrum mellem disse. Et mellemrum, der altså ikke kan elimineres ved at efterstramme skruen hårdere.
Jeg gør sådan her,
Tryk profilen ind, så den ligger godt i hjørnet. Skru vinklen fast med 2-3 skruer på den ene side, lad den anden side hænge frit. Gips på den anden side, når du skruer gennem gipsen, tager den også vinklen med. Fjern derefter de første 2-3 skruer, nu sidder skinnen med den side, du lige har gipset. Gips siden, hvor de 2-3 skruer sad.
- Går hurtigt
- når du fjerner de første skruehoveder, er der intet der bygger
Jeg bruger combiskruv til netop plåtprofilen, de er lidt lettere at skrue igennem sammenlignet med almindelige gipsskruer, men gipsskruer fungerer også. Jeg synes bare, combiskruv er nemmere, så why not
Tryk profilen ind, så den ligger godt i hjørnet. Skru vinklen fast med 2-3 skruer på den ene side, lad den anden side hænge frit. Gips på den anden side, når du skruer gennem gipsen, tager den også vinklen med. Fjern derefter de første 2-3 skruer, nu sidder skinnen med den side, du lige har gipset. Gips siden, hvor de 2-3 skruer sad.
- Går hurtigt
- når du fjerner de første skruehoveder, er der intet der bygger
Jeg bruger combiskruv til netop plåtprofilen, de er lidt lettere at skrue igennem sammenlignet med almindelige gipsskruer, men gipsskruer fungerer også. Jeg synes bare, combiskruv er nemmere, så why not
Klik her for at svare