Jeg har til hensigt at sømme/skruve op liggende vægpanel (beklædning) på indersiden af en ydervæg, dette udelukkende af æstetiske grunde (se eksempel i vedhæftet billede). Tanken er at sømme/skruve brædderne direkte mod gipsen og ind i den bagvedliggende træregel, ja med forhåbning om at finde reglerne altså.
Jeg vedhæfter et billede taget fra en konstruktionsplan af huset, som i øvrigt blev bygget i 2002. Hvis jeg forstår det korrekt, så ligger dampspærren/plastfolien direkte indenfor den yderste gipsskive set indefra, hvilket betyder, at jeg vil punktere folien. Mit spørgsmål er, om dette kan give problemer på sigt? Eller vil det blive tilstrækkeligt tæt mod træreglen? Hvad sker der, hvis jeg kommer til at ramme ved siden af reglen, når jeg skruer/sømmer? Den risiko er der jo.
Hvad sker der, hvis jeg eller en anden fremtidig ejer beslutter sig for at fjerne panelerne?
Har svært ved at tro, at vi er de eneste, der har haft ideen om at beklæde indersiden af en ydervæg. Hvis I nu stærkt fraråder mig at gøre dette, findes der så en anden passende måde at fastgøre beklædningen på (uspontant)?
Ville være taknemmelig for konstruktive svar fra jer, der virkelig kan dette.
Okay. Dog er det ikke så smart at lade et fejlspiket søm blive siddende i panelet. Jeg må vel spartle i så fald.
Det er jo almindeligt, at billeder, hylder og andet hænges op på væggen. Hvordan forestiller husbyggeren sig (Skanska i vores tilfælde), at det skal fungere i en sådan konstruktion? Almindelige mennesker tænker næppe på at sømme/skruve i træreglerne. Det må jo være en almindelig konstruktion.
Sæt lægte (28x70) udenpå gipsen på hver regel først og fastgør den med 4-4 skruer. Derefter sømmer du panelet på lægterne. Så slipper du for at punktere plasten så mange steder, og du behøver ikke at være lige så bekymret for at misse reglen
Det bliver mere almindeligt, at man lægger plasten forskudt 45mm ind i væggen i nyere huse. Dette fordi det ellers er så svært at få det helt tæt. Alle elinstallationer, skruer og gennemføringer punkterer jo plasten ved denne konstruktion. Men det ser jo ud til at fungere ret godt alligevel. Tror ikke det er hele verden, hvis der skulle blive nogle små huller
Hej, har ikke svaret på dit spørgsmål, de andre har gode svar:
Vil gerne anbefale Byggmax tips, hvor man sætter en sort byggpapp bagved og så efterlader en 5mm sprække imellem, det bliver virkelig flot med en rigtig mørk sprække som bliver markeret, har gjort sådan selv i stuen. https://www.byggmax.se/gor-det-sjalv/vagg-golv-och-tak-/kla-in-vagg-med-panel#ReadMore
Johnsvi: Ja, det kunne man jo være en idé. Jeg ønsker dog, at det bygger så lidt som muligt. Findes der tyndere end 28 mm-lægter? Forresten, hvad er en 4-4 skrue?
Daydreamer: Ja, vindpap fungerer sikkert godt, eller sort farve af den billigere slags. Fordele, ulemper?
5 mm lød temmelig meget synes jeg, især hvis panelerne krymper yderligere noget, når det tørrer helt ud (selvom panelerne får ligge et par dage før de sættes op).
----
Jeg havde for øvrigt tænkt mig at variere lidt tilfældigt med 95- og 70 mm paneler.
Johnsvi: Ja, det kunne jo være en idé. Jeg vil dog have, at det bygger så lidt som muligt. Findes der tyndere end 28 mm lægter? Forresten, hvad er 4-4 skruen?
Daydreamer: Japp, vindpap fungerer sikkert godt, eller sort maling af den billigere slags. Fordele, ulemper?
5 mm lød lidt meget, synes jeg, især hvis panelerne krymper yderligere noget, når de tørrer helt ud (selv om panelerne får ligge nogle dage, før de sættes op).
----
Jeg havde i øvrigt tænkt mig at variere lidt tilfældigt med 95- og 70 mm paneler.
Du kan jo bruge 21mm lægter også, tyndere end det så bliver det nok svært at få det til at sidde ordentligt. Oj 4-5 skruer i hver lægtbit mente jeg. Der findes jo også tyndere paneler at købe, hvis man vil spare endnu mere. Men 42 mm er jo ikke så meget alligevel.
Mellemrummet bliver næsten det dobbelte efter at det har tørret ordentligt. Vi brugte en tommestok mellem hver planke, og det blev det dobbelte bagefter.
Farve/vindpap går jo godt hvilket som helst, kører du med smallere sprækker, behøves intet.
Købte 21x145 færdiggrundet og tænkte male den igen senere,
men syntes det blev flot og råt med alle skruer synlige, så det fik være sådan.
Har fået meget ros for væggen!
Jeg er måske unødigt bekymret for at punktere dampspærren, men det er nok absolut en fordel, hvis man kan reducere antallet af huller så meget som muligt. Skal nok prøve Johnsvi's idé med lægterne.
Fandt nogle andre tråde/linker, der berører området:
Tager emnet op igen, da jeg stadig ikke har monteret panelet, andet er kommet imellem.
Hvad tror I om at lime lægterne på gipsvæggen (på tapetet) med for eksempel PL600, i stedet for at skrue eller sømme den? Dette gælder altid ydervæggen som diskussionen ovenfor var om.
Har et spørgsmål om næste væg, som er en indvendig væg og dermed udgør en hjørne med den anden. Jeg har en brændeovn ved denne, og panelvæggen må kun bygge maks 20 mm (skal være mindst 100 mm til brandbart fra brændeovnen). Selvom jeg høvler både panelet og lægterne ned, bliver det nok svært at få det til at fungere. Virker 10 mm på hver bræt, tror I? Hvis ikke, hvordan monterer jeg panelet uden lægter, når væggen er forsynet med stålregler?